AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.526

Har toppackningen rykt?

Hej! Köpte en 318 -96a för några månader sedan. Den gick fint utan problem tills ett par veckor sedan, då den en morgon gick på 3 cylindrar, efter 20-30 sek började den dock gå på alla 4a.
Under veckan som följde så upprepades detta symptom 2 eller 3 gånger, men gick som en klocka vid andra tillfällen. Nu har det dock blivit så att den inte alls går på 4e cylindern, även om den varit igång de 20-30 sek som krävdes innan. Jag har testat att byta stift o tändkablarna verkar ok.
Har lite vitt klegg i motoroljan, på locket och nere på oljestickan. Tycker även jag känner avgaslukt i kylarvattnet, men inte säker. Dessa saker har jag läst här i forumet tyder på att toppackningen rykt, om det inte är en spricka eller nåt sånt.

Har insett att det är dyrt att lämna in den för byte, så tänkte göra mig ett försök att byta själv. Det jag funderar på är att om det med dessa symptom kan vara nåt annat som är problemet, som jag borde kolla innan jag demonterar toppen.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tippa ut oljan först. kan ju vara värt att kolla den ordentligt först. filter också.

har bilen stått länge eller bara gått korta sträckor får man ju kondens i oljan därav vitt klegg på locket och andra ställen. vevhus-ventilationen mm.

och är det avgaser i kylarsystemet ska du få luftbubblor där som leder till överhettning som jag förstått det. men det kanske inte gått så långt än.

hur ser stiftet ut på den döda cylindern då?
kolla gnistan också.

BMW ownz
Bilen har väl mest gått kortare sträckor, 6-7km till jobb osv.
Vad jag kunde se så var det ingen skillnad på stiften direkt.
Hur kollar jag gnistan på lättaste sätt?
Just glömde skriva att den har aldrig gått varm, inte under tiden jag ägt den iaf. Svårt att veta hur det varit innan dock...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
har du kollat så att tändspolen är hel då? jag TROR det går att byta så att du sätter 4ans (den döda cyl.) tändspole på 3ans cyl och och 3ans spole på 4ans cyl. Är 4an fortfarande död då är det nått annat fel :)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja prova Bjerser:s förslag. tänkte själv inte på det :/ skruvat för mycket Volvo på senare tid :S

kolla gnistan har jag inte gjort på BMW. men antar att man gör som på andra bilar, bara de att man har spolen mellan i stället.

men prova byt plats på spolarna i stället.

Eftersom din bil inte gått ordentligt varm är mitt förslag att du varmkör den ordentligt någon gång då och då. så lite fartvind som möjligt. helst tomgång någon timme.
annars kletar slangar igen mm. speciellt på vintern (fick som förslag här på forumet att man ska varmköra helst en gång i veckan under vintertid). annars kan du få frusen vevhus-ventilation. å de är ju inte alls bra.

BMW ownz
Har kontrollerat gnistan nu och det verkar inte vara några problem där. Då lär det väl inte heller vara några problem med tändspolen.
Några andra idéer?

Den blandade o gav lite igår, gick på 3 och 4 cylindrar lite om vartannat igår när jag mekade o testade lite. Det tycker jag är lite lurigt, är det symptomatiskt med att toppackningen är kass eller kan det vara något bränsleproblem/luftproblem?
Funderar på att göra ett kompprov, det borde väl vara lägre komp om toppackningen är kass eller om det är är någon spricka?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
vet inte hur det är med spolarna riktigt. men det verkar ok för dig där i mina tankar..

jag börjar fundera på ingen-täppt spridare. kan också vara pumpen, eller läckage på insuget för den cylindern.

men inget av detta har jag hört är ett typiskt BMW problem. kanske pumpen då...
toppen kan de vara. men JAG skulle inte tro inte de.

kan vara värt att prova startgas vid insuget om du möjligen har de.

på min första bil (gammal Citroén) var en spridare igen-täppt på. den gick lite som du beskriver. tog upp alla och blåste rent med tryckluften.

komp-testa kan ju vara bra. de säger ganska mycket. tror inte de kostar så mycket på en verkstad. hör dej för om du inte redan gjort de.
I instruktionsboken står det också vad de ska ligga på.

TIPPS:
när jag felsöker brukar ja misstänka de värsta som i ditt fall. och sedan börja försiktigt och utesluta lättare saker först.

tycker det är lite konstigt att ingen som vet mycket har svarat än.... brukar vara många som kommer med mycket bra förslag här på forumet :/
eller har jag sagt typ allt??? skulle inte tro de.

BMW ownz
Gjorde kompprov idag, den krånglande cylindern låg på 12bar, o de tre andra 12,5 12,7 och 13. Så inte nån extrem skillnad direkt. När jag varmkörde innan kompprovet så gick den mestadels på 4 cylindrar men ibland på 3. Avgaserna är ganska vita när den går på 3 cylindrar. Tog sedan av locket på expansionskälet och varvade lite, då bubblade det ganska friskt. Efter en liten stund så kom det även rök därifrån, så jag antar att det trycks ut avgaser i kylvattnet nånstans (om det inte kan vara vattenånga, motorn var ju varm, men det känns långsökt, lite för dåligt luktsinner för att känna då jag är förkyld som satan).

Det lutar väl starkt åt toppackningen alternativt en spricka i toppen, så jag tror det blir till att demontera detta om ingen kan komma på något annat det skulle kunna vara?

Tips vid demontering av topplock mottages tacksamt!
Sm
95
Smeagoll
BMW 523I -e39 Sedan -97
BMW 316I -e30 Touring -92
BMW 320I -e30 Touring -89
Tja

vi har typ samma problem. min bil är en 318ia touring från -96
som blir varm men elfläkt startar ej så jag hoppas att det e d som e problemmet...
har också gjort komp prov med liknande värden som dig.har också svart olja i vatten asså. har kollat v-pump.bytt thermokontakt och tempgivare och 90 gradaren bakom toppen som läckte den e i plast och vittrar bort med tiden. lyckades med rekord idag kunde köra 3mil utan att tempen gick upp =) min började strula precis när värmen kom! har studerat dessa bilar noga... det känsligaste e luft i kylsystem öppna aldrig kärl eller luft skruv vid varm motor då suger den i luft i systemmet.. allt ska ske vid kall motor. hissa upp bilen fram.
slå på tändning och full värme så den öppnar till värme paket. fyll på glyckol hela vägen upp. sätt ett tryck i kärlet och låt stå i nån minut. öppna luftskruv släpp ut luft tills vatten nivån sjunker till strecket i kärl. starta bilen kör den normal varm. fimpa sedan gå och sov. gå ut dagen efter och upprepa med kall motor förhoppningsvis kommer det inge mer luft!!!

har du prova nollat system och testat efter?

//Robban
Sm
95
Smeagoll
BMW 523I -e39 Sedan -97
BMW 316I -e30 Touring -92
BMW 320I -e30 Touring -89
har också svart olja inge vatten asså! så ska det stå!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.