AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.984

Hjulinställning hos BMW alt Vanlig däck firma?

Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Är där skillnad på hjulinställning och hjulinställning??? Ratten på min M3 E46 står inte riktigt rakt, hade den inne på en däckfirma för en månad sedan och dom gjorde en fyrhjulsinställning som kostade 650kr. Ringde till BMW idag och förklarade att min ratt inte står riktigt rakt när man kör rakt fram. Mannen jag talade menade att en hjulinställning som gälde, sa till honom att jag gjort det för ca en månad sedan men frågade hur mycket BMW skulle ha för att göra det, han svarade 2000kr. 2000kr sa jag, betalade bara 650kr hos däckfirman. han förklarade då att det inte va en riktig hjulintällning och att BMWs utrustning va mycket mer avancerad därav det högre priset och att dom glorde en komplett chassi inställning och att det tog 1,5 till 2 timmar att göra. Mn fråga? Är det som han säger eller försöker BMW bara ta ett högre pris för samma sak?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det var nog en riktig besservisser du pratade med. Bilverkstäderna har inte
bättre utrustning än däcksfirmorna. Sen är det hur noga personen är som
utför jobbet.
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Han ville förmodligen bara sälja "sin" tjänst.. ;) Hjulinställningen vi har på jobbet e bland dom mest moderna o den har nog dom flesta.. Bmw ska vägas ner me vikter enl direktiv vi fått o d skiter många i som gör hjulinställningar dessvärre.. Mer än en bil som vi fått göra en ny inställning på som varit nån annanstans innan dom kommer till oss.. :S Trist men sant..

Ang rattens vinkel så har d ju inte me d att göra iofs men känns som dom som gjort inställningen inte varit så noga när dom gjort mätningen.. Om nu ratten varit varit rak INNAN vilket ja förutsätter! :D Hade kört tillbaks o påpekat detta o sagt att d ska åtgärdas eller kompenseras..
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Nej ratten var lite lite sned åt vänster redan innan jag gjorde hjulinställningen. Men enligt killen på BMW så beror det på hjulintällningen.
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Såvida inte BMW handlaren ville göra en cornerwight på bilen så snacka han ren goja..

Det finns 3 värden att ställa beroende på hur mycket ställbart du har, camber, caster och toe vinklar . Dessa vinklar kan vilken hjulinställningasmaskin som helst fixa.

Däremot så ska du åka tillbaka till den firma som gjorde din hjulinställning och reklamera den då de inte gjort rätt/slarvat.. Ratten ska inte stå snett efter hjulinst då har deras "raktframläge" varit fel.

Mvh Henrik
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Nja, inte alls säkert att BMW-killen bara snackade goja....

Jag har gjort en del hjulinställningar i mina dagar på mina olika bilar, och det FINNS skillnader i hur detta görs.

På de flesta fristående däckfirmor, i alla fall de jag varit hos, så monterar man fixturer på fälgkanterna som det sen sätts sensorer på så man kan snurra runt fälgarna och avgöra hur hjulens inställning är, hur det ska justeras, och hur det sen blev.

Normalt funkar ju detta bra, men nu sist jag gjorde hjulinställning så var det på min BMW 740iL -99 och det gjordes på auktoriserad BMW-verkstad och var inte så fasligt dyrt alls. Jag passade på att låta dem göra inställningen både för att de ändå skulle byta ett par bussningar i bakvagnen och för att de verkade mycket insatta och noga med hur en hjulinställning skulle göras på dessa bilar.

De hade BMW:s egen utrustning, och den var lite speciell faktiskt. Ni som har BMW, har ni tänkt på de 5 små hålen ungefär mellan hjulskruvarna som finns på många BMW-fälgar? Dessa hål är till för en utrurustning med pinnar som sticks in i dessa hål och får direktkontakt med navets anliggningsyta för fälgen. Då blir mätningen okänslig för ev. skevhet på fälgarna.

De var även noga med att jag skulle ha en viss mängd bränsle i tanken och att vikta ner bilen korrekt.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Har man en ratt som står lite snett så bör man påpeka det när hjulinställningen ska göras så att personen som ställer hjulen kan justera detta.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Eller så lossar du på ratten och ställer den rakt. Tar ca. 5 min.
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Kan bara hålla me Houke faktiskt!! Dock så hade ja me att bilen ska viktas i mitt inlägg o har bilen inte bensin i tanken (20L? Minns inte nu på rak arm men Houke får väl rätta mig annars.. ;) så kan man viktkompensera för d om kunden glömt av d.. INTE många som viktar ner BMW när dom gör hjulinställning har vi märkt här iaf då vi fått göra om åtskilliga!! Har man en korrekt inställd maskin/progvara e d urenkelt att få raktframläget att bli just korrekt! Såvida du inte har nåt i framvagnen som e defekt men borde du märkt innan eller så borde definitivt personen som gjorde hjulinställningen påpekat d för dig.. Hoppas d löser sig iaf! :)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Generellt sett så är det fel metod att lossa ratten för att flytta den så det blir rakt. Är ratten monterad riktigt en gång och sen aldrig flyttad, så är det i framvagnens styrstag som detta skall justeras.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Har f¨ått flera bilar inställda hos den lokala (österlenvulk) och har ratten suttit snett innan så sitter den 100%rakt efter hjulinställningen
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Jag skulle lämna in min bil på hjulinställning hos BMW-aukt., jag blev skickad över gatan till Däckia. Så det så.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Många olika bud var det iaf. :)
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Hallå!

Hade inne bilen hos BMW idag och kan bara säga gott om det, har blivit en helt ny bil plus att ratten numera står rakt. Ska göra det hos BMW i fortsättningen med, dom har bevisligen mer koll än den lokala däck krängaren. Plus att det tog nästan två timmar att göra det mot en halvtimme hos den lokala däck krängaren.
te
303
ted81
BMW M3 E92
hur gör en vanlig däckfirma med blar som har aktivstyrning ?
Rattlägesgivaren kan dom knappast justera in utan rätt verktyg .

www.byebyepolizei.se sidan för dig som gillar bankörning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.