|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag har flera gånger råkat ut för att nycken snurrar i tändningslåset när jag ska starta bilen. Har inte tänkt så mycket på det för ruckade man bara lite så greppade det och fungerade igen. För några dagar sen så hände ungefär samma sak när jag skulle hem. Det jobbiga var att nyckeln snurrade inte runt när jag skulle starta. istället så släppte den precis när bilen startade och nyckeln hamnade typ 90 grader till (medsols). Jag vred tillbaka den och hoppades på att den skulle greppa i tändningsläget och det gjorde den. Det jobbiga var att den hängde sig helt och hållet i tändningsläget så det gick inte att stänga av bilen men nyckeln gick att ta ut. Så nu står den i garaget och nyckeln är ur med tändningsläget i (har tagit bort batteriet) Det går alltså inte att vrida någonting med nyckeln, som tur är har inte rattlåset gått i då den är i tändningsläget. Kan man plocka bort tändningslåset och öppna det på något sätt. Såg att det var någon koppartråd lindad runt plastgrejen ungefär vid nyckelhålet. Är det något sabotageskydd? Man är väl tvungen att plocka bort ratten för att byta? Vad kostar ett nytt tändningslås till en BMW 328i årsm: 96? | |
|
Hmm okej tack för svaret. Jag kan ju inte köra bilen till verkstan eftersom den inte går att starta. Blir väl till att plocka bort ratten och ta bort hela rattlåset. Men vad är det för specialverktyg man behöver då, går det att köpa nånstans? // Julle |
|
|
Var i garaget idag och fick bort airbag, ratt, å alla reglage å sånt. Nu är det bara dom där jävla brytbultarna kvar eller var dom kallas. Någon har varit där och pillat innan, för dom torxliknande ändarna som sticker upp är avslagna. såhär ska dom se ut Länk såhär ser mina ut Länk Det var väldigt svårt att banka där bland allt och jag vågar inte riktigt ta i. Är det bara att vålda så man får in en platt skruvmejsel eller körnare? Är det någonting mer jag måste göra sen än att bara byta tändningslås? Jag har larm på bilen så någonting med startspärren kanske börjar krångla... eller? |
|
|
Är det någon som vet ifall brytbultarna som håller i rattlåset är gängade eller ifall man verkligen måste slå av dom med en mejsel? Någon som har nåt tips eller så? Tacksam för snabba svar // Julle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.