AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.245

Varför spårar min E91 trots nya (ej RFT) däck?

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Det har ju skrivits spaltmeter om de usla RFT-däcken på Autopower. Därför var det inga tveksamheter när jag skulle beställa nya sommardäck till min E91, naturligtvis ville ja ha vanliga.

Jag beställde Dunlop SP SPORT MAXX 225/45 ZR17 91W på Däckonline och fick dem monterade på en däckfirma rekommenderad av Däckonline.

Tyvärr tycker jag dock fortfarande att bilen spårar en del och att man får sitta och parera. Och till min besvikelse upplever jag styrkänslan som direkt försämrad jämfört med tidigare.

När jag säger att styrkänlsan är försämrad tycker jag det både jämfört med de 16" vinterdäck (RFT) jag just plockat av men också jämfört med de 17" continental (RFT) som jag körde förra sommaren.

Eftersom jag inte kan något om hjulinställning och balansering etc är min fråga följande; Vad beror detta på? Är det bara att gilla läget och vänja sig? Eller kan det vara något som kan ha gått snett vi monteringen..? Och hur kan man i så fall kolla det?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vad har du för lufttryck. Runt 3 kilo är det många som rekommenderar för 45 profil. Det som BMW själva anger är främst för bäst komfort, inte bäst vägegenskaper eller livslängd.

qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Om du har monterat bredare däck med lägre profil (som jag förstår det) så är det ganska naturligt med spårigare gång vid halvdana vägar.
Jo
1.160
Joofa
Tack för svar.

Jag ringde till däckverkstaden som monterade däcken och de sa att de lagt 2,3 eller 2,4 på alla däcken runt om. Så det kanske förklarar saken?
Så jag antar att jag får öka på och prova mig fram lite.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tips: Om du öppnar förardörren så har du en klisterlapp på balken framför bakdörren som ger en fingervisning på hur du ska ligga i tryck.

Generellt sett ligger jag personligen i överkant på de där anvisningarna. Tendensen för felslitage och konstig spårning upplever jag större om man ligger på för lågt tryck snarare än för högt tryck.
Jo
1.160
Joofa
Fint, jag ska åka och kolla på nån mack ikväll. Stämmer det för övrigt som nån sa att det är lite si och så med hur korrekt tryckmätarna på bensinmackar visar?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja, det kan variera. Jag kollade mina häromdagen eftersom jag nyligen slängt på sommarmackorna. Mackens mätare visade på ett tryck på närmare 4 bar. Måste def. vart kookoo på den mätaren.

Ska kolla trycket igen på en annan mack, men det lär inte ligga mer än max 3.1 bar.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
2,3-2,4 är mycket lågt för ett 45 profil däck. Min bror satte på 235/45 på sin 320 E46 och upplevde exakt samma sak som dig - att bilen spårar. Han höjde sedan trycket till runt 3 kilo och bilen blev mycket bättre. Det låter mycket likt din situation.

benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
När har du gjort en hjulinställning senast?
Jag hade problem med min bil, den spårade som en kåt snok. Hade gjort en hjulinställning på hösten innan (detta var på våren) så vi satte upp bilen i maskinen. Alla värden var inom toleranserna!
Då tyckte gubben där att vi skulle ställa in bilen åt "andra hållet" inom toleranserna och det blev som en ny bil. Inte en tendens till att spåra ens!

Sen att han glömde dra åt undre bärarmen är en helt annan historia :)

//IS200-01, RX300-03
Jo
1.160
Joofa
Var iväg till macken och ökade däcktrycket till 2,8 fram och 3,0 bak. Det blev skillnad direkt! Spårigheten är som bortblåst och styrkänslan är klart förbättrad.

Så tack för tipsen. Man lär sig så länge man lever. Tur att Autopower finns. Ringde nämligen till BMW tidigare idag. Killen jag pratade med menade att jag nog får vänja mig. Att det är nackdelen med att köra vanliga däck jämfört med RFT, vanliga däck kanske ger lite bättre komfort, men defenitivt på bekostnad av styrkänsla. Och dessutom; "ändrat tryck i däcken kommer knappast påverka spårandet".

Märkligt.

We
159
Weelie
435D GC-15
Jag höjde trycket i mina 18" RFT däck och dom blev betydligt bättre vad beträffar spårkänslighet så det hjälper även på dessa däck.

Nu har du löst problemet verkar det som men...
Jag har precis samma däck och upplevde spårighet och tungstyrt på lite sämre avsfalt. Jag kollade lufttrycket och noterade att däckverkstaden hade följt BMW's rekommendationer. Jag tryckte i lite till och hamnade på 3,0 runt om och skillnaden blev enorm. Fortfarande lite parerande på spåriga vägar med mycket tung trafik men så är det för alla, men skillnaden blev stor.

Sitter på en BMW 320 E46 -02. Har kört med däcken i snart ett halvår allt som allt.

/ Hugo
Jag kör på 225/35-19 fram och 255/30-19 bak vad ska jag ha för tryck i mina däck?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag ligger runt 3. Tror jag la in 3.1 i bak på 265/30/19". Ju bredare ju högre tryck för att få däcket så plant som möjligt.
Ni
966
Nip
320i-04
Joofa: Rätt konstig inställning från BMW tycker man. Som om man tänker vänja sig vid något man tycker är ett aber med bilen.

Snarare tänker man - vilka andra bilfabrikat finns det än BMW?

Själv tycker jag spårigheten vid ytligt slitage av vägbanan rättade till sig vid däckbyte.

Kvarstår är känslan att större ojämnheter återmatas för kraftigt i ratten. Som om kuggstång eller vad det är för princip är sämre i det avseendet jämfört med gamla tiders snäckväxlar för styrningen. Snäckväxel har ju noll återverkan åt andra hållet från hjulen till ratten.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Hade slitna 225/40/18 255/35/18 och tyckte bilen vandrade som fasen. Fick bilen fyrhjulsinställd. Eller det behövdes ingen inställning eftersom det var perfekt redan.

Bytte till 235/40/18 265/35/18 och det blev genast bättre. Men som sagt tidigare så måste man ha lite mer än vad som står på klisterlappen.

Så nya däck spårar nog mindre än slitna. Breda däck spårar mer än smala. Lågprofil mer än högprofil.

Men det verkar även som olika bredd fram/bak ökar på dessa tendenser lite. Sen blir det ju inte ett dugg bättre av att våra vägar har dikena i vägbanan istället för på sidan av vägen :-)

Kör man på en helt nyasfalterad väg finns det inget spårande alls. Så upplever jag det iaf.

Att man då vill ha breda och låga däck av olika orsaker är väl felet egentligen. Men som det heter: Vill man vara fin får man lida pin...

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.