|
|
|
|---|---|
|
Det jag undrar är om fel hjulinställningar kan ge mycket större problem, wobblande ratt och skak om man sätter på större och tyngre fälg och däck från 205/65-15 till 235/45-17. Vad annars i hjuluppphängningen är känsligt för ökad vikt/bredd? Har nyss besiktat bilen men varken bilprovning eller däckgubbarna hittade några glapp.. Ska tillägga att alla däcken (smala som breda) har balanserats noggrannt av seriös däckfirma och att min bil är såklart en E39 touring -98. Mvh Kalle | |
|
Även om däcken är balanserade så kan fälgen vara skev. Har än vän som hade samma problem. Fälgarna var åt Helvete. Ta av däcket och snurra på fälgen så ser du om dom är skeva. Det kan du göra hos däckgubben. MvH Bmw 4-ever |
|
| Byt fram och bakfälg och prova kanske går E39,an är inte så känslig bak som fram | |
|
Spenderade 3 sommrar med att försöka få ordning på min vibrerande bil. Kunde balansera upp dom hur fint som helst i maskinen men väl på bilen så vibrerade/skakade hela bilen...testade allt som kan tänkas, slutsaten var att fälgarna var kass fastän jag köpt dom nya i butik...(17" M5 kopior) Ett par beg. 18" BBS inhandlades och sen dess är alla bekymmer borta. Har du inga vinterhjul att testa med? //Tobmag |
|
|
Jovisst är det 17" M5 fälgar jag försöker med också.. och jo jag har vinterdäck som också balanserats men bilen känns inte så där stadig som jag vill att den ska och ger vibrationer i 100-120 och men inte alls så mycket som 17" fälgarna. Där skakar verkligen bilen som att den ska gå av. Däckgubbarna säger att det är väl något med bilen men det känns tråkigt att hålla på byta grejjor om det sen visar sig vara fälgarna ändå. Men frågan är ju fortfarande om hjulinställning , hjulupphängning påverkas av fälgstorlek? |
|
|
Har 19" kopior på min 285/30 bak och 245/30 fram med Goodyear eagel f1 som ja har åkt på säkert 1000 mil och inga större problem med sne slitningar och ändå är den sänkt ! Och bilen går så satans fint på vägen ! Ligger som ett klister och inga vibbratoioner eller nåt var mycket ostadigare på vägen med 17" M-sport fälgar med märkes däck . Dock åkt på att byta krängningshämmare på båda sidorna men det har ju med hård körning att göra =P |
|
|
Hjul upphängningen påverkas inte av hjul storlek (inom rimliga gränser) Är din bil sänkt ? för det på verkar ju och sen kan det vara bussningar som är trasiga men skulle tippa på att du har problem med däck eller fälg Har du inte ngn kompis som har bil utan vibra som du kan prova däck från Prova att lägg fram bakdäcken , det skall gå att balansera däcken på bilen också om tex skivorna inte är 100 Men det gör inte alla däckverkstäder kolla med din |
|
|
Mycket rimliga gränser isf. Fälgen (hjulets) tyngd, fälgens ET ger båda rejäl påverkan på bilen/hjulupphängningen. Om fälgen är skev så borde det synas tydligt vid balanseringen. Sen kan däcken givetvis ha kvar en del obalans statisk eller dynamisk, beroende på hur noga de avbalanserats, det är sällan man går helt ner mot noll gram, tidsödande, dyrt osv. FP |
|
|
Borde inte besiktningen ha sett om det var fel i hjulupphängningen? Är det någon del som är speciellt känslig för ökad vikt för när jag var på besiktningen hade jag vinterdäcken på och de hittade inget som sagt. Annars undrar jag om någon har något tips om verkstad i sörmland eller stockholm som är duktiga,och gärna billiga, på att felsöka skakande bmw så att man inte måste börja från början med allt Tack för all hjälp! /Kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.