|
|
|
|---|---|
|
Har haft min 520 E39 sedan september förra året, och har lagt ut mycket pengar sedan dess. En vecka efter att jag köpte den la bränsle pumpen av, vid ca 14800 mil, där efter har det varit något nytt varje månad. Några Axplock är : frambromsar(skivor/belägg), Ac fläkten, centrallås modulen, kamaxel givar och insugsgivare. Och näst på listan är: Bakbalks bussningar Bromsar bak(skivor/belägg) Avgas fäste(inte så stort ingrepp, men många bäckar små) Bakre vindrutetorkaren. Allt detta har uppståt innan 17000mil!! Det känns på något sätt som jag har fått nått slags måndags exemplar, självkart är bilen inte ny, det förstår jag också, men så här mycket? Anledningen jag frågar är att mina kompisar jämt komenterar att min bil jämt är inne på service. Totala kostanaden hitintills (exklusive de som skall komma) är över 16000kr | |
|
Låter onekligen väldigt mycket. Inte ens min vecko-pulka (audi 100) på styva 41000 mil har haft sådär mycket utgifter senaste året. |
|
|
Otur. Repa dom grejerna så kommer bilen hålla länge. Leta efter en billig verkstad eller gör det själv för att hålla nere kostnaden. Bussningarna kanske kan vänta lite. |
|
|
Att köpa en begagnad bil är ungefär som att spela på lotteri. Dagens bilar är ju fullproppade med elekronik, så där är mycket som kan strula. Och hållbarheten på alla detaljer på bilen är uträknat med ett dataprogram så livslängden på bussningar och leder är väldigt begränsad. Det är inte frågan om det ska gå sönder utan om när. |
|
|
Carljor: De sakerna du räknar upp är standard slitdelar på en E39. Har också en E39 som har gått 17000 mil och jag har fått byta en hel del slitdelar det senaste året. Min räkning uppgår nog till 15000:- och det är med diverse rabatter och knappt någon arbetskostnad. Bland annat xenonlampor, komplett kylsystem, remmar, spännrullar, bromsskivor/belägg runt om, stag i framvagnen, främre stötdämpare. Bara att byta i det sura äpplet och man vill åka gammal lyxkryssare. :) |
|
|
Hej! Ja, det är ju inte trevligt å få punga ut pengar hela tiden, men ska jag vara ärlig så är iaf skivor/belägg och bussningar samt avgasfästen helt normala slitdelar iaf vid 17000mil om de är originala. Och detta oavsett bilmärke.17000 är ju trots allt en del. Du har köpt en begagnad bil utan att kolla om vanliga slitdetaljer är fortlöpande bytta på den. Om inte så hopar det sig upp. Sensorer och liknande är dock lite mera otur/typfel. MVH Sakke |
|
|
Självklart vet jag att det är en begagnad bil jag har köpt, som har gått långt, så visst, reperationer har jag varit förbered, men jag har snart kommit upp i en tredjedel av priset vad jag köpte bilen för. Bilen är svensksåld. Och visst mycket är slitdelar, och det fattar jag. Men Centrallås modulen och acfläkten? Det känns så surt bara, BMWn är en otroligt fin bil, men nu har det börjat kosta för mycket.. Men får väl göra som Zed82 sa och bita i det sura äpplet. |
|
|
Att bilen är svensk såld är ingen garanti att bilen inte är skruvad kan inte förstå att många folk på forumet anser det vet flera svensksålda som är skruvade Där med inte sagt att Era är det Ha de T |
|
|
Rätt säker på att denna inte är skruvad, 2 tidigare, varav ett företag och en privat person. Tack alla för era svar, ville bara höra vad folk tycker. |
|
|
525i-Touring -01: 14500 mil Skivor bak+fram inkl klossar samt HB-Backar. Fläktmotstånd Rep Torkar-arm Bakruta Xenon-Lampa Vä-Fram Stötdämpare fram Detta är de delar som de flesta här i tråden räknat upp redan. Kör bilen till 95% som landsvägskörning ock på relativt släta asfaltsvägar därav att mina bussningar inte glappat upp än,men peppar peppar.. Bakluckan byttes på garanti av förre ägaren,men det kommer lite bubblor strax under fönstret på luckan nu igen. Sen är det väl hur bilen skötts av tidigare ägare ock hur den servats ock körts som påverkar hur länge saker håller ock fungerar misstänker jag? |
|
|
Hej igen!! Ja det är också ett sorgligt faktum att en bil kostar lika mycket att reparera oavsett om den är ny och har kostat 300000 eller om den samma bilen har blivit köpt begagnat för 70000..... Känns dock surt när man tänker i %. Men som sagt deet är trots allt en bil för 300000, och kostar därefter i komponenter/rep. Är mycket väl känd med fenomenet efter mina 6,5 år som M5(beg) ägare...bilen kostade 140000, och den första stora verkstadsräkningen var på 24000.....och det var inga stora grejer heller som blev bytt i tillägg till service.... MVH Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.