AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.799

Vipparm till M30

zi
20
zippzon
520i Touring -94
Hej
jag har precis konstaterat att 2 vippor har gått på första cylindern närmast fördelaren (min grabb 10 år testade och tokvarvade innan jag fick hejd men försent ) :-(
bil 735ia motor m30b35 2 vippor alltså väck var får jag tag på nya i Ö-bro ? och hur byter jag dom enklast behöver bilen suck passar vippor från en m20 ? någon som kan hjälpa med lite info tips !
all hjälp mottages tacksamt

Mvh Micke
zi
20
zippzon
520i Touring -94
har nu beställt 2 nya från MN någon som har några tips på hur jag bäst byter dom utan att riva hela toppen ? jag måste göra det stående på min parkering .har lusläst efter hur man gör men är lite osäker iaf ,men det kanske ger sig
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Från en tidigare tråd:
Topplocksbultarna måste tas bort för att vipparmsaxlarna har en liten urfräsning vid varje bult [LÄNK] sedan för att det skall vara lätt att få ut axlarna behöver man vrida kamaxeln till ett läge som trycker minst mot vipparmarna för varje axel, samt lossa och vrida ventiljusteringsexcentrarna från ventilskaften.

535i -89 (såld)
740iA -93 (såld)
535i -88 (såld)
zi
20
zippzon
520i Touring -94
hmm tack jo har förståt hur man gör nu ,men sitter fast nu får ej ur vipparmsaxeln någon tidigare har runddragit stoppskruven :-( men det finns lite gängor kvar utanför så man kan kanske få i en m12x1 (som jag inte har själv)
är så trött på det har köpt vippor pelgianders hade hemma .men eftersom jag tydligen saknar verktyg kunskap & garage funderar jag starkt på att ge upp, ingen som har en skattad & bes bil och vill ha en skattad & bes 735 ia med 17" fälgar idag !! om intresse finns maila mig suck
zi
20
zippzon
520i Touring -94
i dag blev bilen klar efter jag jagat rätt på en gammal moped hjulaxel (m12x1) och förståt att man va tvungen att lossa alla 4 topplocksbultarna :-( ,sedan va axlarna hur lätt som helst att få ut och nu rullar bettan igen,sedan får man se hur länge det. känns inte bra att lossa toppen så mycket även om man tog en i taget men men

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du har väl bara släppt de topplocksbultar som hindrade de främre vipparmsaxlarna?
Då är det med all säkerhet inga problem att se fram mot med toppackningen.

Per L
zi
20
zippzon
520i Touring -94
jo jag lossade först dom 4 som höll vipparmsaxel främre insug ,byte vippa drog fast igen sedan samma manöver med avgas sidan, nu är den i princip tyst på tomgång från ventilljud skönt nu kanske man kan börja njuta av bilen igen gosa ner sig i buffelskinnet och bara glida några mil igen ;-)
men en notering när jag sökt info här om saken så har det inte varit lätt för en som är grön att hitta bra samlad info hur man gör. en guide till m30 hade varit bra synd att man inte kan skriva så pedagogiskt själv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.