|
|
|
|---|---|
|
hejsan jag ska byta hjullager bak på min bmw 528 touring 98 års modell har läst här på forumet att man ska pressa lagret. men jag har köpt ett skf lager med nummer vkba3445som ska vara till min bil, och det är en hel enhet,min fråga är hur man kommer åt torx skruvarna ska man plocka ur driv axeln eller vad? gör man. tacksam för ett bra svar. m.v.h joakim | |
| f | |
| Skruva ur drivaxel på klumpen bak men se till att knacka på hylsan ordentligt bara. Sen tar du bort hela navet och pressar ur gamla lagret och pressar i det nya. Gjort på ca 2 timmar | |
|
Bytte förra veckan på min 528 touring vänster bak och det är trång men det går.Så här gjorde jag: Hissa upp bilen,riv av hjulet,bromsok,bromsskiva.Ta lös stormuttern som håller fast drivaxeln.Nu kommer det roliga,ta fram alla mindre förlängare du har tror det är 3/8" jag använde,sitter 4 skruvar inne i "baljan" som drivaxeln går igenom från baksidan.Skruva ur dom ,mycket trångt, iallafall på min med luftfjädring.När dom är borta tar du ur det gamla lagret från bilen och pressar ur flänsen från lagret.Smärjla av flänsen sedan lite grann o pressa på det nya lagret,montera tillbaka allt,men var försiktig med givaren som skall ligga mot drivknuten bakom lagret.Lycka till.Annars så tar BMW i iallafall i Luleå 2000kr för jobb inklusive lagret. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.