AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.800

byte av diverse bussningar

xp
126
xplod
525 -91
Ska ta och byta lite bussningar nu i helgen och tänkte höra med er först om jag ska tänka på något innan jag börjar.
Eller det kanske är bara att köra på?

Nr.2
Länk

Nr.6 och 2

Länk
Det är ett jävla slit utan rätt verktyg:P
Ingen edit knapp;

Men om du har gjort det innan, eller har läst på och har rätta verktyg, go for it! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Va!?! De där bussningarna anser jag är enkla att byta. Enda som är lite motsträvig är #6, det är jobbigare än man tror att kränga på de där små hundbenen på bakre krängningshämmaren.
Men det fixar man enkelt genom att först ta bort hela krängningshämmaren (jag tror du måste lossa denna Länk plåtbiten för att kunna plocka bort bakre krängningshämmaren helt) och sedan ta bort rost och flagnad färg och annan skit och slipar lite rent med ett sandpapper på ändarna, smörj in med lite Yes diskmedel och sedan lirka på det lilla hundbenet.

Carljor : Kan du förtydliga vilka moment för att byta dessa bussningar som är jobbiga att utföra utan rätt verktyg?
xp
126
xplod
525 -91
Jag har nog bara vanliga verktyg, förstår inte heller varför man skulle behöva rätta verktyg?
Men jag märker väl det ikväll..
xp
126
xplod
525 -91
Hur låssar man nedre muttern på främre krängningshämmarstaget? Man måst hålla emot med nått på andra sidan, annars snurrar det bara...
Nr6
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, du får hålla emot med en u-nyckel.

Se nedanstående länk för lite info kring byte av främre krängningshämmarstag.
Länk
xp
126
xplod
525 -91
Har nu bytt allt, gick hur bra som helst
Tack för hjälpen
xp
126
xplod
525 -91
Jag upplever bilen mer stum nu efter att bytt dessa bussningar kanske lite stötigare också, ska det vara så?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härligt att höra att det gick smidigt att byta! Bara vanliga hylsor och ringnycklar som behövdes antar jag?

Exakt vilka bussningar bytte du? Du nämnde i första inlägget att du skulle byta gummibussningarna till främre krängningshämmaren samt gummibussningarna och pendelstagen till bakre krängningshämmaren. Men du verkade även ha bytt pendelstagen till främre krängningshämmaren. Så både gummibussningarna och pendelstagen till främre och bakre krängningshämmarna alltså?

Nja, bilen ska inte bli mer stum av att byta dessa komponenter. Såvida inte gummibussningarna och/eller gummit i pendelstagen bak var helt slut. Då är det inte omöjligt att man kan skönja att bilen blir mer stum. Antagligen är det dock bara placebo effekt. Men fräscha gummibussningar och pendelstag är alltid bra att ha - för dessa behöver bytas då och då (annars brukar de ge ifrån sig riktigt irriterande ljud).
xp
126
xplod
525 -91
Japp, gick hur bra som helst med vanliga hylsor och nycklar.
Nja, jag bytte bara det jag länka till, men jag trodde man måsta låssa på pendelstagen fram för att få bort gummibussningarna, men det behövdes ju inte när jag kika efter en gång till.

Yepp, pendelstagen bak var helt riktigt spruckna överallt, så det var nog dags att dom bytte. Jag upplever att den vart stadigare nu i svängarna och så.

Sen tänkte jag eftersom jag redan ligger under bilen, så kan jag väl lika bra rycka lite i alla stag och sånt och se om nått mer glappar vilket det nu gjorde, kanske det är därför jag upplever att ratten känns lite glapp?

Länk

Det kan ju vara både nr. 9 och 10
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var glappade det någonstans?

I kulleden där detalj #10 monteras fast på?
Eller i splines som skruven #11 håller ihop?

Glapp i ratten kan vara många saker. Men man kan ju alltid gå igenom stagen och utesluta dem när man som du säger redan ligger där under. Det brukar alltid bli ett glapp i styrväxeln när den börjar närma sig 15-20 års användning.
Men nu ska vi inte måla fan på väggen. Börja och kolla alla kullederna då dessa brukar ge sig först.
- Kolla kullederna på både inre och yttre styrleder
- Kolla de två kullederna på centerstyrstaget
Sen har vi bussningen på "idler arm" dvs #15 men det brukar inte vara så vanligt att den glappar.
Sist finns det en stor mutter på rattstången som ibland kan lossna och orsaka lite glapp, om jag minns rätt.
xp
126
xplod
525 -91
Jag har ryckt dragit i allt som finns att rycka i, och det enda som glappar lite är när jag håller i både #9 och #3:an och trycker upp och ner dessa, så glappar det antigen i kulleden eller vid splinesen som skruven #11 håller ihop. Det är lite svårt att veta var det glappar eftersom man ser inte riktigt var det glappar utan bara känner det.
Ifall det skulle vara #10 som glappar är det mycke jobb att byta den? Det såg väldigt trångt där måst jag säga
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, du kan känna dig fram på kulleder. Sätt tummen över kulleden så det täcker "båda sidor" som kulleden skall förbinda. Ryck sedan lite på staget. Om nu de båda halvorna rör sig något oberoende från varandra (dvs glapp) så känner du det i tummen. Skulle det inte vara något glapp kommer det bara att kännas som en helhet rör på sig.
Svårt att beskriva i ord, men jag tror du förstår principen.
xp
126
xplod
525 -91
jag förstår, jag får kolla upp det nästa helg.
Proctologist
krängningshämmarstag det ena bak, fick jag info av besiktningsmannen att det var glapp, men krängningshämmarstag är det = Stabilisatorstag på mekonomen??
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det brukar benämnas stabilisatorstag också.

Men tänk på att för iallafall E34:an (vet inte hur det är med E39 som du har) så använder Mekonomen benämningen stabilisatorstag för både krängningshämmarstaget men även för styrlänken till de bakåtriktade bäramarna (även kallade rear pitman arms Länk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.