AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.337

Fjärrmanövrerad baklucka, oljepåfyllning

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nu vet jag att det inte för allt för länge sedan var en tråd om detta, men trots sökande så hittar jag den inte.

Nåväl, min lucka har små knepat slig lite med att inte öppna hela vägen när det är kallt ute, samt att det hörs att det sannolikt är lite klent med olja i pumpenheten.

Nu ikväll så tog jag mig i kragen och kikade in på pumperiet och försökte kolla hur det egentligen var med oljenivån.

Enligt den andra tråden, i vilken man även länkade till dessa bilder Länk , så säger man att det finns två insexskruvar på sidan på pumpen och att den övre är nivåskruv och att det bara är att fylla på olja via den.

Nu vill jag väldigt gärna att ni som vet exakt vilken skruv det är som är nivåskruven och den man ska fylla på olja i, ritar in det på bilden.

Jag lossade den övre insexskruven på sidan av enheten, skruven närmast under den vita plastplutten Länk Det satt en liten spiralfjäder på skruvens insida. Men inte fan verkade det går att fylla på olja via det hålet!? Det rann ju bara tillbaka ut igen, och detta trots att man kan se att oljenivån i den vita plasttanken bara når upp i höjd nästa insexskruv under den jag lossade, alltså den ovan det försänkta hålet. Nivån i tanken är alltså ca 1/4 tank, vilket måste vara orsaken till att luckan knasar lite ibland.

Men hur fylla på? Och det är bara vanlig automatlådeolja? Typ Dextron III eller sånt?

Går det att fylla på bara genom att hälla så det rinner in/ner, eller måste man trycka in det med en spruta som tätar i hålet?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
gjorde detta på min 750 99a för ca 4år sedan jag använde en olje kanna o pumpa in atf olja men har för mig att det var den övre insexskruven,någon olja i någon tank vet jag inte att jag såg till ,oljan finns bara i pumpen vad jag vet.prova o lossa på den nedre o se om det kommer någon olja.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jodå, det sitter en liten vit plasttank på pumpen, riktad framot mot hjulhuset. Du kan se den på denna bild Länk Den som sitter fastdragen med den stora slangklämman och som man faktiskt kan skymta oljenivån på i bilden.

Det var ju den övre insexskruven jag öppnade, den direkt under den översta vita plastpluggen

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
WA
2.343
WAN
vad är det under den vita pluggen? fast jag är nog säker på att det var den övre insexskruven jag fyllde på.
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Dr Tinnitus,

Påfyllningspluggen är den som sitter inskruvad i "hyllan" på pumphuset och är något skymd bakom det svarta plåtstaget.

För att kunna skruva av pluggen var jag tvungen att bocka ut plåten ett stycke. Jag fyllde på med en liten tratt upp till markeringen på den vita plastbehållaren.

Jag köpte en repsats på BMW med bl a ny kopparbricka och olja. Den var dyr, ca 500 kr!

Lars Franzén
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Skåne.

Då är det alltså skruven vid den röda ringen till höger du menar, och nivåmarkeringen som ser ut som jag ritat och sitter ungefär där på behållaren?

Länk

Det är alltså bara att öppna skruven (jag ska då ta mig fan inte böja nån plåt inte... ) och sen tratta i olja så rinner det snällt och fint ner till tanken?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Eller är det skruven som jag markerat med blå ring på toppen, på det lite lutande "taket" rakt ovan den där vita plastpluggen på sidan?

Ny bild alltså Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
WA
2.343
WAN
nu kommer minnet till baka skruv röd ring
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ok, fler som kan bekräfta att WAN är vid sina sinnes fulla bruk....? :)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Bekräftar WANs sinnestillstånd ;-{)
Det var den skruven jag hänvisade till tidigare.
Nivåmarkeringen är också riktig!
Lycka till!!

Lars Franzén
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Tackar för det, och gör vågen, WAN är fullt frisk! :)

Nu har det dock hänt lite i saken.

Jag är en försiktig general, så jag ville få absolut bekräftat att det verkligen är helt vanlig ATF eller Dextron (automatlådeolja) i dessa hydraulaggregat till baklockorna. Orsaken till min försiktighet är att det hänt mer än en gång förr att folk varit "säkra" på att vad som ska eller kan fyllas i olika system till bilar. Ofta går det bra, men tyvärr händer det inte allt för sällan att det blir knas, dyra knas.

Vet t ex att folk ofta får rådet att använda vanlig automatlådeolja i äldre SAAB:ars servostyrning, vilket funkar ett tag. Sen är tätningar och annat i systemet skadat av fel sorts hydraulvätska och styrningen blir knagglig och med varierande servoverkan. Då är det bara att byta styrväxel vilket är både dyrt och bökigt.

Samma sak med denna bakluckehistoria. OM, det trots allt inte är vanlig automatlådeolja (jag tror det är det) och OM automatlådeolja då kan skada systemet. Så blir det in i helvete dyrt. ca 4000 kr för hydraulkolven och ca 10-12 000 kr för pumperiet.

Efter mycket letande i BMW:s egen info av min BMW-verkstad, så kunde de inte få det bekräftat att det verkligen var vanlig automatlådeolja. Så då tog jag en stoooor tugga i det sura äpplet och beställde en påfyllningssats a 460 kr för ynka 2 dl på BMW. Dyrt som F ja, men ändå bättre än att riskera att få äta upp hela korgen med sura äpplen framöver om det skulle bli knas....

Och jag röker ju inte, så jag har ju råd.... :)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
WA
2.343
WAN
TACK FÖR DET.
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hur gick det med oljepåfyllningen?

Lars Franzén
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Idag så fick jag hem den lilla svindyra repsatsen till den fjärrmanövrerade bagageluckan på min E38.

Satsen innehåller några små banjoskruvar och pluggar, samt koppartätningar till dessa, och så en liten flaska röd hydraulvätska på kanske 2 dl ungefär. Allt för det facila priset på 460 kr eller vad det nu blev.

Jag valde alltså den vägen att vandra istället för att snåla och tratta i vanlig ATF automatlådeolja.

Jag har ju läst runt en del på nätet om detta ämne, och det verkar som om alla säger att det bara ATF i dessa system, så det är bara att fylla på med ATF. Men, jag var lite skeptisk och försiktig, så jag köpte alltså en original rep-sats från BMW.

Nu hade jag ju lite tur, för den nya flaska jag fick hade en etikett med produktnamn, vilket inte den öppnade flaska som BMW-verkstan visade hade. Därav visste jag ju inte om det var vanlig ATF eller inte.

Nu vet jag att det INTE är vanlig ATF i dessa system, utan en väldigt speciell hydraulvätska, vilket säkert är en bidragande orsak till det höga priset på rep-satsen. Huruvisa det ändå är ofarligt att använda vanlig ATF är ju en annan sak, men det är inte det som det ska vara i systemet.

Vätskan heter.

MOBIL-AERO-HFG HB92928-204 HOERBIGER.

Söker man då på Mobil Aero HGF så hittar man denna lilla sida Länk

Där kan man läsa att denna olja/vätska har speciella egenskaper för extrema användningsområden. T ex en extremt låg viskositet. Detta var också det jag reagerade på när vi stod inne på BMW och vickade på deras lilla halvfulla flaska de hade, den utan etikett, att den mer liknade rödsprit än ATF i viskositet.

Så, jag tror mitt val att inte fylla ATF utan beställde hem orginal rep-sats var ett bra val.

Själva påfyllningen gick bra, men det var rackarns trångt att pilla loss påfyllningspluggen. Jag fick slöjda till en extra kort insexsnyckel och sen när det väl var lossat så blev det till att med tungan rätt i mun få finpotoriken att lira med två fingrar inpetade i gluggen och lyckas snurra ur pluggen och sen få den på plats och hitta gängorna igen. Det gick efter lite pill.

Själva påfyllningen gjordes med en tunn slang och liten tratt, och det rann så fint rakt ner i tanken så det var lätt att se nivån stiga till markeringen.

När sen luckan testades så var den nu snabbare och mycket tystare.

Mission Completed...

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Det är då själva faaan, aldrig får man vara riktigt glad....

Nu när jag äntligen fått fyllt på rätt hydraulvätska i pumpen till bakluckan, och den blev tyst fin och snabb, och funkade kalas på alla vis. Ja då packade det givetvis ihop, och nu går luckeländet bara upp galant som den ska, men plötsligt så går den inte ner längre. Inget händer oavsett vilken knapp man trycker på, och trycker man fler gånger så blir det bara att pumpen försöker öppna igen, fast det redan är fullt öppet.

Jag antar att det är lägesgivaren i bakluckan som tagit semester. Nån som vet hur bökig den kan vara att byta och hur många kosta...?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Si
4
Silentium
740iA -00
Har haft precis samma symtom på min. Felet satt i givaren. Hade strax innan problemet uppstod lämnat in bilen för att rostskyddas och efter nån vecka så hade rostskyddsmedel trängt in i givaren. Eftersom givaren består av en liten metallisk "knapp" som fritt löper/rullar fram och tillbaka i ett spår av plast så är det väldigt olämpligt om spåret inte är rent. "Knappens" läge avgör om luckan ska stängas eller öppnas.
Givaren sitter placerad med två skruvar (torx) under kontakten för öppning och stängning/handtaget på insidan av bakluckan. Ganska lätt att ta lös och är man lite försiktig kan man ta isär givaren och se om "knappen" rör sig som den ska.
Tyvärr hann jag köpa en ny eftersom jag inte hade en aning om hur det hela fungerar. Hade räckt med att öppna upp den gamla och rengöra den. Har för att givaren kostade ett par hundringar på BMW. Ska kolla upp det exakta priset och numret på givaren.
Är det inte "knappen som fastnat är det nog fel på det elektriska (potentiometer ?) i givaren.
Si
4
Silentium
740iA -00
Reservdelsnumret är 61318373951 (lutningsvisare) och kostar 194 + moms.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tusen tack Silentium.

Jag ska kolla upp det när jag kommer hem VW Motorsport här nere i Hannover släpper hem mig igen....

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.