AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
10.415

Bildtråden för E38

Sida 4 av 6
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Ta gärna en detaljbild på svägerskan också;). Nej, jag har min här hemma som jag är mer än nöjd med, och då pratar jag inte om bilen.. Va tror ni är det bästa sättet att få lite mer ljud i skrällan är på en 750? Vill inte ha synliga utblås, så att såga i plasten går bort för mig. Byta dämpare bara kanske?
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Hej mästerfotograf, men en bit ifrån och från sidan; Länk och lite närmare; Länk .

Ser bättre ut på riktigt än på mina bilder.

750 utan bakre dämpare låter inte alls lika "trevligt" som 740 på tomgång, men vrålar till rejält när man varvar. Jag är nöjd med ljudet utan bakre dämpare. Det är precis "lagom". Låter riktig V8 och inte "mejseliljudämparenpåvolvo240trim". Plus - det går att smyga om man är varsam.
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Länk
Depeche: Det ser riktigt symetriskt ut faktiskt. Understa plasten i jämnhöjd med mitten av utblåset,samt jämnt kapat runt om.Nice. Är ändarna lite ovala (ser det ut som) eller helrunda?? Samt att du inte gått upp i plasten för mycket. Själv skall jag ha ovala så det blir till att mäta ordentligt ser jag.
Hur mycket sticker de ut från plasten??4cm??6??
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hmm såg att länken inte fungerar. Provar igen Länk

MVH David Öfverdahl
Hartgefälgar är inte vanligt på E38, däremot väldigt snyggt och stilrent,

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Sahlsten, ja finns många snygga Hartge. Jag har däremot precis sålt mina Länk . Mest för att jag ville ha 18" hellre än 19".

Matte, dom är ovala och ja - lagda i höjd så mitten på utblåset ligger precis i mitten av den "utstickande flärpen" på plasten. Där plasten sticker ut är den utstickande biten på utblåset ca 2 cm, vilket ger ungefär 4 cm när man tittar uppifrån. 1.5-2cm i marginal till plasten runtom.

Lärdomen var väl "det borde varit rostfritt". Den hemtillverkade vinklingen har väl en begränsad livslängd. Men det kostar inte många kronor. Besikting var inga problem alls.
Depeche: Tack för infot om cm etc..har beställt sportdämpare med ovala utblås nu. Skall testa efter din kapning/cm när de kommer.
Matte Kvack,
Du måste återkomma när dämparna är monterade. Jag tror det kommer bli riktigt snyggt. Det är alltid trevligt med mullrande/knastrande V8-ljud...

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Sahlsten: yepp då kommer det bli fotodax:) ser fram emot att få dem i veckan,hoppas det blir innan lill-helgen. så med lite tur så är de fixade tills mon nästa vecka.
Först hade jag amerikanska dämpare DynaMax UltraFlow. Men dom rostade snabbt, så jag fick bytt till Simons rostfria sportdämpare bak på min, med rostfria dubbla utblås per sida.

Ljudet är förj-vla rätt utifrån helt enkelt, går inte att beskriva det på något annat sätt. Det låter djupt, dovt, kraftfullt utan att vara högt eller påträngande.

Jag har för mig att dom drog 2-tums rör till dämparna. Jag frågade varför, systemet är ju egentligen 2.5 tum och fick svaret att det var för att dämpa de jobbiga resonanser som annars kan uppstå inne i kupén, särskilt vid varvtal kring 1500 (som automaten typiskt nog gärna vill jobba på) :)

Dom visste vad dom gjorde, för det blev bra ljudmässigt På motorväg hördes ingenting, bara kring 1500 varv inne i stan kunde jag tycka att resonanser kom inne i kupen, men inte mycket.

Hade jag byggt om systemet idag hade jag valt mycket diskreta utblås. Gärna kromat blanka, men inte grova och inte med rullade ändar. Jag tycker personligen att det ser för "bjärt" ut på den annars kaxigt sobra E38:an. Fyra ovala, blanka, snedskurna rör, ungefär som Alpina B12, men inte mer än så...

Fy f-n vad goa de är dessa vagnar... det är ju sjukt. :)
Jag hade kört på 2,5 oavsett resonans, fint att steka runt med på stan. Det ska låta som en 4-dörrars Corvette.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Haha, 4-dörrars Corvette, den var bra! Vet du förresten om "grogg-borden" i ditt baksäte kom från början, eller om någon bytt framstolarna?

En självutnämnd "expert" påstod nämligen att dessa endast gick att få på "iL"-versioner.. Vet inte om det stämmer?

Snygga är dom oavsett!!
Lasse-SL500,
Lyssna inte på dessa självutnämnda experter på gator och torg!

Mina framstolar är standard. J.L:s förra 750iA -97 är kort och har borden bak. Det finns många E38 med dessa monterade original från fabrik. Dock tycker jag navi, xenon och pdc är betydligt mer nödvändiga funktioner.

Men å andra sidan, lite ostron och champagne i baksätet har väl aldrig skadat någon? ;-)

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Lasse: var dina dämpare 2 alt 2.5" rakt igenom?? eller var de 2.5" och de drog om rörena till motorn??Eller bara sista biten till dämparna 10 cm typ??
Mina dämpare kom idag och är rostfria 2.5" rakt igenom-utblås. Hur tror du resonansen blir på dem??skall man lägga ner 2.5"-2"-2.5"???verkar ju inte klokt??tips??
Matte:

Kolla med Thomas eller Mattias på "Avgassystemet" i Sundbyberg. Det var dom som svetsade mitt system, och jag minns att dom körde en kort stump med 2-tum för att dämpa resonanser. Jag har för mig att det var anslutningen på dämpen som var två tum in. Ut har jag grova pipor.

Kolla med dom, det är det värt. Resonanser kan vara skitjobbigt inne i kupen.

Lycka till!
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Inte alla gillar stuket på min men här är den iaf.
Länk
Cool kärra Subidius! Schyssta våfflor oxo! Är väl lite typiskt BMW-folk att hata kromfälgar, kanske det vissa retar sig på? Snygg och ovanlig färgkombination i inredningen, svart skinn och myrtenträ.
Subidius: verkligen fet-pimping,gillar fälgarna och färgen. Blev en upplyftande kontrast.Nice
Lasse: knatar in hos dem på fredag tack.
Det är kul att se alla E38, både original och lätt tilltuffade tycker jag.

Doktorn: det är verkligen en fin och maffig vagn du har. Även om nog ingen e38 är "fullutrustad" så skulle jag säga att din är mycket välutrustad. Kul att se nya bilderna på inredningen med kylskåpet osv på din pråm. :) Sober är ordet. Fattas bara neonbelyst underrede och en enorm baslåda, hehe. Skojar lite.

Kul med en "lang" också. Men om den är 30 cm längre än en redan fläskig 740, hur funkar det med parkeringsplatser i p-garage? Och går den på lyften på en OK gds-hall?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.