AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.703

Att tänka på vid provtryckning av kylsystem!

Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Hallå.

Har lite frågor om hur det ska gå till.

Tänkte provtrycka mitt kylsystem, har byggt ihop lite prylar man kan använda, men vilket tryck bör jag trycka med? Antar att jag borde trycka med ett tryck på 1.0-1.5 bar, då locket släpper vid 2.0. Ska bilen vara kall eller varm? Avstängd eller på? Hör jag om det läcker inne i motorn/cylindrarna (pysljud)? Tändning och full värme bör väl vara på för att få tryck i hela sytemet? Ha kvar eller ta bort termostaten?
Nån som har gjort det själv får gärna dela med sig av erfarenheter.

Tacksam för svar

Mvh

DuNegro
Provtryckning görs med en extern pump via ett speciellt kylarlock eller via annan anslutning om även bilens lock skall testas. Detta brukar dock testas separat, obs att locket innehåller både övertrycks och undertryksventiler.
Man bygger upp tryck motsvarande driftstrycket, 1-1,5 bar och låter detta stå flera timmar. Ingen prepareing av motor eller annat behöver göras, allt skall vara avstängt, trycket blir givetvis samma i hela systemet inkl kupévärmaren eftersom allt är öppet på ena sidan, även om termostat och värmeventiler skulle råka vara stängda.
För känndom så har termostaten ett litet pilothål, och värmeventilerna är normalt öppna när de är strömlösa/bilen avstängd.
Man kollar på tryckmätaren att denna inte sjunker under testperioden osv, normalt gör man om hela proceduren även efter varmkörd motor och kollar igen, då kommer givetvis trycket helt normalt att sjunka efter en tid när kylvätskan svalnar osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.