|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har problem med min M54. I startögonblicket ger DME:n felkod på insugsidans vanos, (Mekanisk tröghet) och avaktiverar denna som följd till extremt svag motor på låga varv och kraftigt ökat bensinförbrukning. Jag har varit inne på att någon annan givare felar och genom detta avaktiveras vanosen. Det verkar dock som att det är o-ringarna som är dåliga till följd av att oljetrycket smiter förbi ringarna och så fort DME:n känner att vanosen inte justerar rätt avaktiver DME:n denna i uppstartsögonblicket. Det hjälper dock att starta om bilen ett par gånger men det blir värre och värre nu. Kan i bland få starta om upp till 5-6 gånger innan det funkar. Är det någon som har erfarenheter av Beisansystems.com vad det gäller att få o-ringarna till Sverige. Dom själva säger 25 dollar i frakt men kan man smälla på tullavgift och grejor för jag har väl inte sådan tur att det är någon i Sverige som sitter på ett kitt till dubbelvanos som inte kommit till användning? Tack på förhand! __ /Chrille | |
|
Har nu bytt o-ringarna utan framgång. Felet kvarstår och är helt oförändrat. Måste fortfarande starta om bilen en eller i bland flera gånger innan styrboxen får för sig att inte deaktivera vanosen. Jag har även bytt kamlägesgivaren på insugsidan utan framgång. Kan det vara styrboxen i sig som felar? Jag måste verkligen ha hjälp här nu, det här driver mig till vansinne. __ /Chrille |
|
|
Sitter o bollar lite idéer med mig själv här. Vad tror ni om att det skulle kunna vara dåligt oljetryck i maskinen? Vi dåligt oljetryck ska vanosen gå i nödläge. Har problem med att det är väldigt mycket ventilslammer vid kallstart även vid sommartempratur. Det slutar sedan efter ett tag men över går till tickande när bilen har blivit varm, se film... Länk __ /Chrille |
|
|
Hej! Har du kollat upp kablaget till magnetventilerna, och ventilerna själva? Du skulle kunna byta plats på ventilerna (avgas/insug) för att testa. /Jonas |
|
|
Oljetrycket är ju en tänkbar orsak till problemen. Har du kollat en så enkel sak som pinnen mitt i locket till oljefilterhuset och oringarna [5]? Länk mvh/ Anders |
|
|
Jonas: Magnetventilen på insugsidan har jag bytt utan framgång. Kablaget är kollat även det. När vanosen är avaktiverad kommer fortfarande hållspänning till den men inget pulserande som det skall vara. Anders: Är detta ett känt problem? Kan o-ringen vara dålig och därav får motorn dåligt oljetryck? Vad jag kan se i papper från tidigare ägare har vanosfelet funnits på bilen sedan flera år tillbaka. Kända problem som avaktiverar vanosen. Kamaxelgivare insugsida: Bytt Magnetventil: Bytt O-ringarna i vanosen: Bytt Oljetempgivare: Kontrollmätt Oljetryck: Ej kontrollerat Vevaxelgivare: Ej kontrollerat (men har inget felkod på denna) Kopplar jag ur kamaxelgivaren på insugsidan försvinner vanos felkoder och jag får istället felkod på denna. Bilen går jämt och fint utan denna inkopplad med kan vara lite svårtstartad och tjuvstannar om man varvar upp den över 3000 rpm och sen släpper gasen (återhämtar inte tomgången) Hur bra ska den gå utan kamaxelgivaren inkopplad? Ska den beté sig som min gör eller gå perfekt, Ska den gå perfekt skulle det ju kunna vara vevaxelgivaren som strular. |
|
|
"Är detta ett känt problem?" Nja, om pinnen går av/saknas blir ett kraftigt tryckfall då dräneringskanalen till filterhuset förblir öppen. Om oringarna fattas/är trasiga men pinnen är hel blir det ett mindre tryckfall. Detta är "enkla" fel men kanske värt att kolla upp. Att mäta oljetrycket är nog på sin plats. mvh/ Anders |
|
|
Jag beställde vanos/kamaxeljusteringverktygen från BaumTools USA. Kollade "Timingen"... Inte ett rätt :) Försökte justera in det men fick inte till det bra så jag rev ner allt så jag bara hade kamaxlarna framför mig och började från början i hopp om att någon varit där innan och satt i hop grejorna fel. Mycket riktigt. Nu var "timingen" perfekt! Vanosen funkar 24/7 och bilen går som en klocka!!! Hade tidigare små ryck i bland på höga varv, dessa är helt borta. __ /Chrille |
|
|
Fint att höra! Vad fick du betala för verktygen innan de landa hemma i garaget? //Magnus |
|
|
470 dollar inklusive kamlåsningsverktyg och frakt. Vad som hände med tull o moms vet jag inte.. Det kanske kommer en räkning från tullverket?! __ /Chrille |
|
|
Tror inte att du får en räkning av tullverket. När jag har beställt från utlandet så lägger de på tull och moms i samband med att paketet hämtas upp. Tydligen hinner de dock inte kolla alla paket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.