AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.594

19" och supernöjd!

Feta E39:or med M-paket, bortagen T-ribba, M5 spegar och feta hjul som fyller ut hjulhusen är bland det snyggate som finns tycker jag. Jag har en 525:a med stora m-paketet orginalmonterat, men när jag köpte den satt det 17" på. De var förvisso av en snygg modell (Y-rondell), men ganska hårt åtgångna av tidigare ägare och däck-verkstäder. För att bilen komma till sin rätt och ta ett steg närmare den look jag vill ha var nya fälgar och däck det givna steget. Researchen drog igång och de stora BMW forumen luslästes.
Jag sökte med ljus och lykta efter andra förares erfarenheter av stora fälgar på E39 M-sport, och visst det fanns många trådar på diverse forum, och det ofta gav bra information, men lika ofta var det väldigt skilda åsikter som gjorde det svårt att bestämma sig. Det blev outhärdligt stötigt, det dånade om hjulen, bilen såg konstig ut etc etc. Andra kunde inte vara mer nöjd. Jag tillhör idag den skaran!
Idag sitter det Dotz Mugello 8.5*19 runt om med Nokian Z i dimensionen 245/35/19 och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter efter dryga 100 mil.

Ok, jag är 30 år och ingen gammal man som vill glida på moln. Då vet vi det ;-D Jag trivs bäst när jag har kontroll över bilen och känner underlaget i ratten och ryggslutet. Jag har inga problem med stötighet och ett hårt sportchassi. Mina referenser när det gäller chassisättningar är ganska begränsad, E60 525M, Audi A4 S-line, E46 330 (har provkört mkt) etc. 525:an är min första bil (som räknas, hade en Seat innan) och även om jag kört många fina bilar så är det bara min älskling som jag verkligen har erfarenhet av. BMWs M-chassi är utsökt! Perfekt avstämt för inspirerad vardagskörning och halvhård motorväg/landvägs kryssning. Även om chassit är hårt satt är det fortfarande komfortabelt (enligt mig iaf). För att ta en jämförelse kan vi dra oss till minnes hur ett Audi S-line chassi känns.....stumt och åter stumt. En A4 med S-line är enligt min rumpa inte särskilt njutbartt. M-chassit är inte stumt utan snarare optimerat för mer krävande körning, skulle säga att fjädringen är mer hård än stum. Man "studsar" aldrig....men underlaget, skarvar och gropar kommuniceras ändå mkt tydligt. Detta är således min uppfattning och inget annat.

Innan mina 19" åkte på rullade jag som sagt på 17" och tyckte att komforten var klockren, båda på ljudsidan men också när det gällde stötighet. Fanns inget att klaga på, inte ens med dubbade 17". Dock var väghållningen inte på topp. Däcksidorna flexade, bilen svajjade i stark sidvind och självförtroendet för att pressa extra i kurvorna infann sig inte.

När vi snackar dessa dimensioner är däcken verkligen oerhört viktiga och inget man ska spara på. Så research, research och mer research. Bestämde mig för att testa 19" med Goodyear Eagle F1 Assy (på listan stod också SportMAXX och SC3:or). Dessa skulle ha ett bra grepp, motstå vattenplaning och vara mkt tysta. Solen kom och snön gav vika för trycket. Äntligen!! Nu var det dags!!!
Ringde Niklas på Gummihuset, ett kort och mkt effektivt samtal. Efter att snabbt ha beskrivit min körstil och mina prioriteringar (ville inte säga vilka däck som stod på inköpslistan innan han fått reagera på hur jag körde) fick jag rekommendationen att köra på Nokian Z. De skulle passa mig perfekt trodde han. Dessa finnar hade jag inte hört mkt om så jag blev lite avvaktande och bad att få återkomma. drog igång research-maskineriet igen och insåg ganska snabbt att dessa Z gummin inte verkade helt fel. De var desstom BILLIGA, vi chansar!!

Efter en vecka fick jag fyra avier från gummihuset. Yes, asfalten var fri från snö, perfekt tajming! Samma kväll runt 22 tiden spann sexan igång och jag rullade nervöst ut från parkeringen. Tänk om det skulle kännas helt kasst, tänk om vägljudet skulle förstöra komforten, tänk om bilen helt plötsligt skulle bli spårkänslig och vilja åka i diket, tänk om tänk om.
Första intrycket var att gruset lät väldigt mkt. Vinterns extrema snömängd (Umeå) hade gjort att asfalten nästan inte syntes..bara grus...som vill fastna innanför bromskölden.. :- (
Väl ute på Studentvägen började jag känna hur rätt detta var. Visst lät det lite mer än med 17 tummarn, men verkligen inte mycket, och inte störande på ngt sätt. Det skall sägas att jag är väldigt ljudkänslig och petig med missljud (därför jag älskar e39:an). Däcken lät lite mer än jag var van, men det sjöng inte och det dånade inte. Man kan nog säga att asfaltens karaktär kommuniceras akustiskt lite mer än vanligt....
Däcken i sig låter väldigt lite. Är asfalten grov låter det ganska mycket, är asfalten fin är det tyst. Jag körde en sväng nere i stadskärnan, drog ut till Sävar och kände på vägen till Täfteå. Generellt kan man nog säga vid motorvägsfart på bra asfalt är skillnaden i ljudnivå minimal, kör man på grus låter det MYCKET.

Nu kändes bilen som den skulle göra!! Bilen låg som ett strykjärn på vägen, styrresponsen var perfekt avstämd för mina behov. Ett lätt antydan till understyrning infann vid kraftig kurvtagning, tryggt och lättkört. Andra skulle kanske känna att de snarare vill ha en tendens till överstyrning men vid långkörningar upplever jag det endast som tröttande.
Det skall sägas att vägarna kring Umeå inte är de bästa, men jämför man med ex Skellefteå så har vi toppenasfalt i 090 området. När det gäller stötighet och känslighet för vägskarvar, av dubbar sönderkörda vägar och allmän känslighet för skavanker så är jag mkt positivt överraskad. Visst går bilen hårt och bitvis stötigt (särskilt i lägre hastigheter), men i motorvägsfart och vid normal körning känns det klockrent. Svärfar skulle kanske tyckte at han kände afalten för tydligt i rumpan och att vägbulan blev otrevlig, men för mig och de jämnåriga som hittils har åkt med har det funkat kalas.

Jag har hunit med ett par lite längre körningar. Körde 45 förra torsdagen, mkt njutbara mil. Med bra vägar (söderut mot Sundsvall) och bra körställning är bilen oerhört trevlig att styra och färdas med. Ett av de orosmoment som ofta diskuteras när man pratar om breda däck är spårkänsligheten och riktnings-stabiliteten. Här har Nokian funkat 100%. Det finns inte en antydan till spårning även på grovt underlag (245:or runt om), bilen skjuter rakt fram vid kraftigt acc och vill aldrig glida åt sidan. Ni som kommer från Umeå känner säkert igen Kolbäcksvägen som en av de spårigaste lederna inne i stan. Jag har vid flertalet tillfällen kört denna sträcka med lånebil från Lindholms, ofta med RTF-däck, och det är en mardröm. Man får hålla hårt i ratten och verkligen koncentrera sig. Jag testkörde Kolbäcksvägen så fort däcken satt på, och bilen gick rakt och fint, ingen spårning överhuvudtaget. Jag kunde i princip släppa ratten...
Den ända gång som viss nervositet kan skönjas är vid kraftiga inbromsningar.

Som ni förstår är jag rätt nöjd med mitt val och skulle idag aldrig gå ned i storlek. Det finns dock en sak som kan bli bättre. Trots sportchassit tycker jag att bilen ser lite hög ut, speciellt fram. Jag har funderat på att montera på H&R sportfjädrar som skulle sänka bilen 30/15. Jag är dock osäker eftersom jag inte vet hur detta påverkar stötdämparnas livslängd samt om stötigheten skulle öka ännu mer. Visst skulle det vara trevligt med ex KW V2 coilovers, men det blir lite över min budget.

Hoppas att du som går i samma funderingar idag som jag gjorde för ett par månader sedan har fått lite mer kött på benen.

Vi ses på vägarna,
Mikael

Ps. Lite bilder finns här Länk
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Mycket trevlig läsning Lugnegård! Har själv en e39 med stora M-paketet, fast en Touring. Åker nu på 18" men är riktigt sugen på att skaffa 19" till nästa sommar.....då nåt i stil med M6 fälgarna, sitter som en smäck på touring tycker jag.

Ser sjukt fin ut på bilderna din bil tycker jag......perfekt storlek enligt min smak! Men är lite nervös att det ska se får klent ut med 245 bak på min då den är rätt bullig bak, då jag åker med 265 idag.

Lite bilder på min kärra Länk

Mvh Robban
Kul att du gillade texten Trebor! Din bil ser fin ut, jag tycker att 18" passar riktigt bra på touringen. M6 fälgarna behöver vara stora för att komma till sin rätt (minst 19"), sen gäller det ju att hitta rätt fälg och inte köpa billiga replikor som inte stämmer överrens med orginalet. Modbargains säljer Miro Wheels, deras M6 reps är mkt fina!

Jag valde 245 för att kunna rotera en gång per säsong och därmed spara lite gummi. Men visst hade 265 el 275 suttit bra!

Mvh
Mikael
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Lugnegård!

Roligt att du är nöjd, även jag har tryckt på dom nya mugellofälgarna på
E61:an, det blev kanon. Passar verkligen bra till BMW, precis som dig
vred och vände jag på nästan varenda fälg innan jag till slut beställde Mugello
fälgarna. Var faktiskt lite tveksam när jag fick dem men på plats harmonioserar dom verkligen bra med bilens övrga linjer. Precis som dig
märker jag ingen märkbar skillnad från 18 tummarna, Nu körde visserligen
jag 18 tum även under vintern så jag är väl van vid stötigheten =) Har
som du sportchassi på kombin. Ska försöka fota nån bild och lägga upp
inom kort.

MVH Baccala
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Jag har M-sport chassi på min Touring. Funderar på att sänka den fram lite....tycker den ser lite hög ut. Men kanske ska vänta till man fått på 19"

///Robban
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Här har ni en till som kör på 19".
Jag tänkte ung som du lugnegård ang 19 och M-chassie. Så jag ångrar inte att jag köpte 19".
Hade en e39 540iat men 19" M6 fälgar och std chassie men faktum är att m-chassie med 19" är inte bekvämare än std-chassie men 19".
Däremot märkte jag ingen ökning i bensinförbrukning på 540 men på 530 märkte jag både i bensinförbrukning och att bilen går lite tyngre.
Där emot kör jag på 235 / 265. Tycker det går kanon.
Spårar inget. Det kan inte bli bättre.Körde på gamla 225 på 16 och där fick man hålla i ratten kan jag lova.
Här kommer en bild; Länk

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Sorry!
Skrev fel.
Jag menade att M-chassie med 19" ÄR bekvämare än vad std-chassie med 19".
Det studsade med std-chassie, bilen kändes mer hårt.

MvH Bmw 4-ever
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

peter78w......du har ingen bild på 540:in?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Här kommer en bild; Länk
Klicka på min bild så kommer du till mina bilar och där har du fler bilder.

MvH Bmw 4-ever
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Jag bara älskar e39 Touring med 19" M6 :)
Baccala: Jag var ruggigt sugen på MRR GT1 men dollarn klättrade lite högre än min stege räckte. Den klassiska Y-rondell designen funkar kalas på E39 och Mugellon är nog en av de snyggare tolkningarna på det temat. En annan höjdare är ju Breyton Spirits, men för priset är Dotzen grymma.

E39 är verkligen en fantastiskt välbyggd bil, att vara så pasa gammal men ändå klara av dagens extrema fälgmode är ganska anmärkningsvärt tycker jag. Polaren har 18" på sin V70 (-04) och det är inte trevligt...

Jag kommer nog att börja med att motera en sänksats (H&R) för att plocka ned speciellt fronten....gillar verkligen inte gluggen!!

Peter78w: 540...Mmm, ett Magnaflow på den....M6 fälgarna är helt klart feta. Hade jag haft en svart bil hade jag lätt köpt Miros svarta upplaga av M6 fälgarna, så tungt och aggresivt.

Det jobbigaste med fälgarna är ju att man måste tvätta dem minst 1ggr/vecka...men det är å andra sidan ett nöje!

Trevlig forsatt kväll, nu måste jag koncentrera mig på matchen, det går bra för Jönsson och Weinhandl!

Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Dom svarta M6 replicorna var ju hur feta som hellst......Skulle nog inte se ut som skit på min bil :)
Yes, dom är verkligen grymma!!
Proctologist
Blir nog m5 e60 19" (replika) fälgar på min e39 silver.

DOm passar oxxå grymt bra på touringen ;)
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Visst gör dom de! Lite bättre än mina 18" :)

Mvh Robban

oo=00=oo
E60 m5 fälgarna är riktigt goa!

Jag har börjat överväga att lacka om mina Mugello, är inte så tänd på det svarta på sidan om ekrarna. Jag visste redan innan köpet att det inte var toppen, men formen är så klockren att jag kunde inte hålla mig. Tror det skulle bli schysst med vanlig silver metallic istället för svart. Det blir dock mycket att maska...
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
hej min fråga till er är angående fälgar till min e39a har 19 9.5 runt om, jag är orolig att det tar imot någonstanns har et20 som är original på e39 mitt däckval är 235/35 fram 265/30 bak kan det funka?
mvh Andreas
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag åker 19" på min 745a och jag glider på moln ändå :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.