AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.637

Klonk och duns vid nerväxling med automatlåda 330Ci-02

Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
Hej

Är ny medlem som just köpt min första BMW och hade stor hjälp av detta forum inför köpet ! STORT TACK ! till alla kloka inlägg.

Det blev en 330Ci Cab Automat -02 med 7000mil på mätaren.

Nu som oerfaren BMW åkare har jag några frågor om några ljud i bilen.

1. När man stannar t.ex. vid ett rödlyse och automatlådan skall växla ned till 1:an känns en dunk (ryck) och ett litet klonkljud.

Är detta normalt ?

2. Jag upplever ett vinande ljud från bakre delen av blien som endast finns vid 110km/h (+/- 5km/h). Det uppträder endast då jag ger gas och upphör då jag släpper upp gasen. Det ändras inte då man svänger höger eller vänster. dvs inte som ett trasigt hjullager kan låta.

Är detta normalt ?

Då man precis har köpt bilen lyssnar man givetvis efter missljud som kan vara ett tecken på att något är fel på bilen. Eftersom jag inte kört BMW förut, har jag svårt att avgöra om detta är något som är normalt eller något som är fel.

Tacksam för svar !

Mvh

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter som att du ska åka in och undersöka. Bakvagnsbussningar, hjullager, automatlådan... Åk och kolla bilen så fort som möjligt så att det inte blir dyrare än det behöver bli.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej!

Angående fråga 1:

Hade precis samma problem på min f.d. 330 CiA (se tråd Länk )

Lösningen på problemet är ny mjukvara som du får köpa (!) på BMW för, i mitt fall, 1500 kr. Eftersom såpass många har fått problemet så tycker jag att det verkar vara en klockren bugg men de verkar vilja ha betalt för det ändå. Rekommenderar ändå att du fixar till det för det var väldigt skönt när det försvann.

Fråga 2 har jag tyvärr inget svar på.

Mvh
Wiberg
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld

BMW K1300GT -09
Tack Wiberg !

Skönt att få veta att det går att fixa relativt lätt och att det troligen inte är något speciellt fel på just mitt exemplar.

Mvh
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Har samma grej på min 328-00.
Men om det är en mjukvaru grej, borde inte klonket alltid hörts då?
På min bil har det kommit på senare tid, typ senaste året.
Bussningar ser ut att vara ok och bilen har bara gått 13000mil.

//Johan

Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld

BMW K1300GT -09
Hade bilen inne på BMW solna för att uppdatera programvaran till växellådan. Det kostade 1000,- och allt ljud och ryck är borta :) Pratade en lång stund med mekanikern om detta, och det är tydligen efter att lådan har blivit lite sliten efter ca. 5000mil som felet börjar märkas. Därför finns felet inte från början, utan kommer då.
hur vet man om man behöver uppdatera programvaran i lådan? är det något som dom upplyser en om eller måsste man fråga om det?

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej,

Om du inte upplever några problem så är det nog ingen idé att byta. Men det verkar som att det är något man själv måste be om, om man upplever problem.

Skönt att det löste sig för dig, Djabag!

Mvh
Wiberg
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld

BMW K1300GT -09
Det var inte helt lätt att förklara för servicemottagaren vad som skulle göras. Dom vill ju gärna själva hitta alla felen.

När jag förklarade att detta felet kunde avhjälpas med en uppdatering frågade han genast Vem påstår att det ? Hur har du fått reda på att en uppdatering kan hjälpa ?

Jag fick nästan känslan att han ville att jag skulle säga AutoPower.se och sedan lägga ut texten att allt som står där är bullshit.

Nu gick jag inte i den fällan utan sade på ett snyggt sätt, att det skulle dom skita i och göra det jag ville på MIN bil !

När jag sedan pratade med mekanikern fattade han direkt vad det handlade om.

Det märks att BMW är ett märke där dom flesta ägarna bara lämnar in nyckeln och sedan inte kan/vill bryr sig om vad som skall göras på bilen. Så när någon kommer in och påstår sig veta något om bilen blir det lite jobbigt för dom.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Låter bra. Då ska jag uppdatera på min oxå. 800:- skulle det kosta när jag frågade.

//Johan
jag har märkt detta mer och mer eller det har nog vart på min bil sen jag handlade den men efter att ni skrev här så åkte jag idag och när man bromsar in mot ett rödljus eller liknande då dunkar det till, det låter inte men man känner liksom dunket men inget klonkljud.

alla ni som har uppgraderat programvaran hjälpte det?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En bra idé är att göra ett "enkelt" delbyte av automatoljan (naturligtvis ska originalautomatolja användas) med nertag av tråg, rengöring av magneter och tråg, samt byte av filter i samband med uppgradering av mjukvara.

Mvh
jag går i funderingarna att byta till ESS tunings programvara till växellådan istället där de säger att man får en rappare växling och låsbarhet på växlarna i manuellläget och självklart byta olja och dona lådan samtidigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.