|
|
|
|---|---|
|
Hej Servade min bil och dom sa att bromsrören hade tendens till rost de längsmedgående på båda sidor , lite smårost helt enkelt. Jag ska besiktiga bilen om ca 1 vecka. Kan jag ta någon form av stålborste och skrapa dom rena sen måla dom med svart roskyddsfärg ? jag testade lite idag men vet inte hur hårt man vågar skrapa ? kolla bilderna där jag testat skrapa lite. Någon som har tips på lättare sätt att rengöra än att skrapa ? [img]Länk [img]Länk mvh | |
|
Blev fel på bilderna , här e länkarna Länk Länk |
|
|
På dom små bilderna kan inte jag se någon rost. Men jag brukar göra så att jag borstar rent med stålborste och lägger på rostskydd för underredet. Vill man vara riktigt noga skulle man kunna ta stålborste, rostätare, rostskyddsfärg/grundfärg och avsluta med tjockt rostskydd för underredet. ______ |
|
| ok kan man göra svart roskyddsmassa på spray från biltema ? | |
|
Personligen tänker jag byta ut samtliga Bromsrör till koppar rör. Men å andra sidan avser jag att äga bilen under lååååång tid framöver med ;) Bytte ut ett nyligen på sambons e46:a som var helt slut. Röret det bakre tvärgående sprack i garaget !!! Tur var väl detta då bilen inte var ute på vägen när detta hände. Att en biltillverkare av BMW's kaliber inte utrustar sina bilar för det nordiska saltade klimatet är lite konstigt,jag menar dom måste väl veta att bilar avsedda för nordiskt klimat behöver annorlunda utrustning som värmepaket mm. Fick som svar varför inte bilarna utrustades med koppar rör att det var dyrare ? Jovisst men BMW borde väl andå få lite rabatt på dessa rör eller så kan dom höja priset på bilen med 200kr så är väl den kostnaden betald eller ? Tycker man tummar på priset på fel saker,det är ändå en säkerhets detalj. |
|
|
Ok , vad är det för material på rören nu ? Vågar man skrapa ganska hårt mao ? |
|
|
Idag är det vanliga stålrör ock dom är plastbelagda. Har rosten engång angripit rören så kan man inte stoppa den tyvärr,men man kan fördröja genom att behandla rören med allehanda rostskyddsmedel. Frågan är om det är vettigt? Rosten försvagar väggarna i rören ock när dom är svaga nog så brister rören liknande de jag hade. Så visst kan man behandla rören för att klara besiktningen,men det är ju säkerhet det handlar om så...? Att bocka koppar-rören själv är inget problem,om du dessutom har de gamla rören i någorlunda skick kvar så har du en bra mall att böja de nya efter. Min verkstad hjälpte mej med att pressa nipplarna på ett rakt rör ock därefter bockade jag själv det nya röret efter det som var kvar av det gamla med bra resultat. Det kostade mej 100kr för det nya med nipplar så jag överlever ;) Tror att jag kan byta ut de resterande rören till en kostnad under 1000kr med så total-priset landar på runt 1000-1500kr om du gör det själv. Undvik dock Biltemas egna press-verktyg som jag efter tips av andra blivit varnad för pga dålig kvalitet. Sen är det detta med nipplarna. Det finns massor av olika sorters nipplar så det bästa är att ta de gamla rören med dej till någon som hjälper dej med att hitta rätt nipplar till rätt rör. Lycka Till |
|
|
ok tror inte det är något alternativ att göra det själv då jag inte har några möjligheter till meckplats sen taskigt tålamod :) men dock tänker jag inte göra det på på bmw då dom ska ha 7000 kr för det, så hutlöst. Min har bara tendens till rost, så jag ska nog borsta av dom och rostskyddsbehandla dom såg inte så farligt ut när jag var där under och skrapade lite. Har inte planer på att ha bilen superlänge, vill gärna byta till en 6 serie =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.