AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.637

Öppet sportsluftsfilter (e46, 330)

Någon som kör med det, borde väl ge lite "race" ljud?
Kan det skada denna fina och prisbelönta motor?
STi
Hade ett insattsfilter på min ett litet tag. Det jag märkte nu när jag monterade tillbaka originalfiltret var att motorn kändes lite mindre orolig. Den blev marginellt lite tystare. Nu svarade jag iofs inte på frågan, utan svarade på insattsfilter.
Enligt min erfarenhet, med andra motorer iofs, så får du lite lite råare insugsljud, men det är en totalt subjektiv observation. Effektmässigt är det inget att skriva hem om. Kan t om tappa effekt om filtret inte är avskärmat från den varma luften runt motorn. I detta avseende så hade jag låtit original filtret sitta kvar!

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kör med ett öppet JR filter med värmeavskärmning på min 323Ci. Bilen går tyst och fint, men får ett helt annat ljud vid fullgasacceleration över ca:3500 varv. Har haft det i flera år.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Här en bild innan avskärmningen monteratsLänk

BMW CS #5206
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag har ju varit inne på det där med öppet filter ett antal gånger jag också, men undrar alltid - varifrån tas luften om inte från motorrummet?

En avskärmning hjälper väl inte sålänge man inte har ett luftintag från fronten där originalinsuget hämtar kalluft...eller det kanske man har?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Till originalburken går ett "fyrkantigt" rör som är anslutet strax över kylet, det röret används även till min avskärmning, så att frisk luft kommer in.

BMW CS #5206
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Silvén - har du någon bild du kan dela med av?
Vore intressant att se en avskärmning som hämtar luften i fronten.
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Jag har också öppet luftfilter på min 330 som är avskärmat men som har en öppning i avskärmningen där original röret från fronten sticker in. Precis som Christer skriver. Mycket skönare ljud och motorn går lika bra som förrut!

Bild på spektaklet finns här: Länk

Tjing!
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Renar ditt filter luften lika bra som originalgrejorna?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Svårt att säga om det renar lika bra, men jag har haft mitt i flera år utan problem. Bilen har gått snart 34000 mil.
Jag vet inte om det är inbillning eller ej, men bilen känns rappare än min 323 cab som har samma motor, men med originalfilter.

BMW CS #5206
Vad jag vet så renar inget sportluftfilter lika bra som originalfiltret, har läst ett par tester. Ett test: Länk

Sen säger det sig självt, grövre maskor i filtermaterialet = mer igenomsläppt smuts.

En bra länk: Länk

//Jesper

BMW - Better Make Way
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Verkligen ingen bra reklam för K&N, det där testet. Sämst rakt igenom om man ser till partikelgenomsläpp, men samtidigt mest luft per tidsenhet in i motorn.

Bara att välja alltså...skitig och välluftad motor eller ren och andnöd : )
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Men nu var det väl avgassystemet tråden handlade om, hoppas jag?

Något nytt på fronten?
Det kanske är lika bra att ha kvar original grejorna då.
Inte värt att "sabba" motor för det lilla ljudet.
Ja, originalgrejerna är ju klart bäst, men jag har ändå precis beställt ett kit från K&N med avskärmning och allt. Ibland får man offra lite för att få bilen som man vill. :)

//Jesper

BMW - Better Make Way
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.