|
|
|
|---|---|
|
Hej Min bil har gått 19000 mil (528i)och min värsta mardröm är att bli stående längst nån motorled på semestern och vänta på bärgare . Av egen erfarenhet så går små samt stora saker sönder på den här bilen lite titt som tätt som gör att man blir stående ( tex kamaxelgivare ,kylsystem osv) . Nån av er som kan tipsa om tänkbara svagheter som jag inte upptäckt än? Senaste veckornas haverier : Vevaxelgivare Ett av hjulen till huvudremmen = total kollaps | |
|
Inspektera kylaren och byt vattenpumpen i förebyggande syfte. (det kan ju vara den usla modellen med impeller i plast som gärna dör kring 20k mil.) Kolla också över kylarslangarna när du är där. //Magnus |
|
|
Hade du haft en saab så hade du kunnat ha med dig en ny tändkassett och bränslepump men en E39 har ju inte några grejer som alltid havererar längs med vägen men är bilen väldigt sliten så kan ju allt paja. Istället för att fylla bakluckan med potentiella reservdelar så är det bättre att du tar en bra försäkring där bärgning utan självrisk ingår. Antagligen billigare också. |
|
|
Min bil är faktiskt i gott skick repad och servad för ca 100k sen 2001 . Ytligt ser den mycket fin ut också . Det är ju svårt att bedömma om tex en sensor börjar bli sliten . Tänkte att man kunde beakta milen och bara byta vissa delar som orsakar bärgning ... |
|
|
Jag byter bara det som behöver bytas, plus sedvanlig service. Jag har haft min e39:a i 8 år och kört 38000 mil, och har aldrig blivit stående vid vägkanten. Måste vara rätt slitstarka bilar. BMW CS #5206 |
|
|
Tjena Christer Du råkar inte komma ihåg vilka delar du bytt under dem här 8 åren förutom vanlig service? |
|
|
Det är inte ofta man ser en E39 längs med vägkanten. linoll: Repad för 100k ? Vad har du fått reparera? |
|
|
Jag har inte ägt bilen sen 2001 men alla kvitton samlade från den gammla ägarn + mina kvitton blir ca 100 k en hel del av den summan är ju service ,däck bromsar osv. Vad jag vet så är kylarn bytt , bensinpump , vevaxelgivare , kamaxelgivare , fläkt koppling , remhjul + båda remmarna. Finns säkert en massa mer har inte gått igenom alla kvitton i detalj direkt. |
|
|
100k, ujujuj , för den summan kan du köpa 2st likadana bilar för idag. ;-) Själv har jag en 528-96, har bytt bromsar runt om (Biltema ca 2000:-, inga problem) + generator (3500:-) samt spännare+remmar till ac:n och generatorn. |
|
|
Jo det kan tyckas vara en stor summa pengar men förra ägaren var verkligen pedantiskt han bytte tom motorhuven pga lite stenskott osv . 20 papp av summan är också upgraderingar nya lister fälgar osv . Så 10 tusen om året i rep och service i snitt är väl rätt normalt? |
|
| om förra ägaren var pedantisk och bytte minsta lilla grej som var dålig så förstår jag inte varför du skulle behöva byta något i förebyggande syfte? | |
| Pedantiskt betyder inte att man byter saker som man inte kan se som tex en kamaxelgivare .. jag har blivit ståendes längs vägkanten 3-4 gånger senaste 1,5 åren därför jag vill göra en insats nu så det inte händer igen. | |
|
Blev ståendes med trasig bensinpump, bilen började smårycka ett par dagar innan pumpen gav upp. Bilen hade gått cirka 28000 mil när den pajade, troligtvis orginalpumpen för isoleringen var inte uppskuren under baksätet. Mvh Peter BMW CS #7097 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.