|
|
|
|---|---|
|
Börjar känna mig smått desperat nu! I måndags så skulle jag tvätta bilen, tvätten ligger ca 3km hemifrån. Jag kör dit och allt är fint, men när jag skall köra hem så klickar det i startmotorn och instrument panelen lyser och olika lampor blinkar, även stereon spelar bara diskant. Jag får hjälp att knuffa igång den och kör raka vägen hem, dock blinkar alla ABS och antisladd, ja alla varrningslampor blinkar högst oregelbundet. Väl hemma sätter jag batteriet på laddning men utgår från batteriets värden att det är dags att byta, lånar grannens bil och drar iväg och skaffar det. Sätter i det nya friska batteriet och kör en runda, allt ser finfint ut tills jag kört ca 2km då börjar handbromslampan lysa gult för att strax även tända antisladdlampan och batterilampan. Den sistnämnda lyser med fast sken medans de andra 2 har damp! När jag backar upp bilen på min uppfart så hör jag ett lätt vinande ljud (typ kompressorliknande) som följer gasen, ungefär som i stereon vid jordfel men lägre. Även att varje gång jag gasar så tänd det upp bakom bilen som att dimbakljuset tänds. Mina tankar går till att det är generatorn som kastat in handduken, men då verkstaden dagen efter mätte laddvärdena som helt normala så kändes det som att jag även kunde utesluta det. Efter att jag pratat med verkstaden idag beslutade jag att ta bilen till en annan verkstad som har bilel som specialitet, sagt och gjort så skulle jag bogsera bilen då batteriett hade tömts under natten (ej varit larmad då den stått inomhus), han hade då laddat den under en timmes tid och bilen startade fint och allt som då är suspekt är att bensinmätaren visar tom tank trots att det skall vara halvfullt där, men inga andra felindikationer. Jag tankar och sen är även det felet borta och allt går hur bra som helst. ungefär 3starter och 4mil senare tappar stereon bas och sen går allt fort väldigt fort, allt börjar blinka, stereon och klima slocknar helt och motorn börjar låta som att den går på bara ett par cylindrar för att till sist bara takta och dö..... Fan vad trött jag blir, en 330 med full servicehistorik och väldigt välskött, dessutom la jag förra veckan ut ca 15000 på koppling, stötdämpare och nya bussningar så bilen kändes klockren tills... Vad kan detta vara? | |
|
Är dioden i generator trasig så laddas batteriet ut av denna. Ingen expert på bilelektronik, men va händer om du kopplar ur generator och låter bilen stå så över natten? Har batteriet inte laddat ur sig tyder det nog på generatorn iaf. Generatorn kan ha pefekta laddvärden, men är dioden kaputt så stannar inte laddning i batteriet. En annan liten sak. Hur mår multiremmen? Har den någonsin blivit bytt? Skulle ju kunna vara så att den är lite sliten och när generatorn belastas hårt slirar remmen över dess hjul som i sin tur skapar det vinande ljudet du hör. Det kan ju hända efter att motorn kommit upp i temperatur därav att du fått problem efter ett antal kilometer. Detta är bara en gissning som sagt. |
|
|
Alla gissningar härifrån forumet är värdefulla för mig då jag efter att friskt ha brukat sökfunktionen har kommit fram till att på BMW så byts dme-boxar nästan lite godtyckligt för att i ett andra skede byta ut hela kabelstammen vid fel liknande mitt. Läste om en kille där de hade bytt generator 2ggr och felet kvarstod. Det med dioden kan ju vara en idé att kolla. Det jag kommit fram till med bilar med liknande fel är att det gissas mycket på verkstäderna och frmför allt hos BMW med många byten av saker som sedan visar sig vara totalt onödiga, men med väldigt dyra räkningar som följd. |
|
| Det är inte så att du motortvättade bilen lite för länge? | |
|
Kolla avrinningen på alla säkringsboxar och till motostyrningen. Mvh |
|
| sambons e46 beter sig lite liknande efter att han lämnade in bilen på "handtvätt", i stort sett hela instrumentpanelen lägger av, abs tänds, bromslampor osv, nån sensor nånstans fick tuppjuck men det löste sig automatiskt efter ett par dagar... | |
|
Jag hann aldrig tvätta, enbart dammsugningen! Det var när jag skulle in i tvätt boxen det hände. Rik på erfarenhet så är jag sparsmakad när det kommer till motortvätt. Vi får se vad som händer, just nu står bilen utomhus trots att jag bad verkstan att ställa in den då det är möjligt att strömmen försvinner. Riktigt nonchalant, får se om det blir bärgning till en grannes bilverkstad imorgon. Hoppas att man har fälgarna kvar då! Det hade varit grädde på moset! Just nu känns det som antingen generatorn eller att det blev en bugg i nån sensor/styrprogram eller nåt. Imorse när vi skulle bogsera bilen till verkstan så startade den (dock inte så mycket kraft i batteriet) och gick hur rent och fint som helst ca 1km innan strömmen var slut och då var det färdigt igen, men kom så pass nära verkstan så jag rullade in med stannad motor. Bilen fungerar ju uppenbarligen men verkar inte få ström, jag börjar misstänka att mätningen av generatorn kanske inte var helt korrekt. |
|
|
Generator laddar inte och imobilizern spökar lite men förmodligen pga låg spänning. Detta enligt verkstaden. Efter ha kollat runt här på forumet så hoppas jag på detta. Hur var det här då? |
|
|
Fått tillbaka bilen nu, generatorn var paj! Så efter en veckas rullande med en gammal Renault var det ruggigt skönt att få köra en riktig bil igen. Jag kan säga att jag var riktigt orolig ett tag då ingen verkade ha en aning om vad som var fel och verkstäderna ej hade tider. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.