AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
63.886

E39 523ia -00:a, tappad motoreffekt

Sida 3 av 3
Da
85
David P.
520dAM -11
När jag tvättade sönder min vevaxelgivare på min gamla 528 betedde sig bilen precis som du förklarar Stukad. Den gick fint på tomgång och fint genom registret men var VÄLDIGT slö! Alltså kan den fungera finemang med trasig vevaxelgivare. Har för mig att det var ett väldigt billigt jobb att byta hos BMW inkl givare, så det skulle jag rekommendera.
st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Ok
Hade du folkod på vevaxelgivaren?

Jo det var inte så dyrt som jag trodde hos bmw.
Diagnosen + arbetstiden varför det inte gick diagnostisera bilen + kamaxelgivare strax under 2400 ink moms.

-------
Är nog lite småsur över att jag i runda drag blev tillsagd att gilla läget och att den går som en 523 ska göra.
Vad fan ska jag säga, jag är ingen bmw mekaniker.

Men det är f*n självklart att en 523 med fyra personer och aktiverad ac inte ska gå som en ciao (moped). Sånt fall tycker jag verkligen synd om dom som sitter på 2 liters maskinerna.

E34 520 -94 1640kg 150hk 0-100: 10,6 (11,7)
E39 523 -00 1900Kg 170hk 0-100: 8,5 (9,7)

Underligt att min E34 520 går som en F1 jämnfört 523an när specen säger så där.

BMWPOWER! heha

K2
348
K2
523i -97
Nu har jag ingen automat och inte heller din årsmodell så det är svårt att säga hur den borde kännas. Det enda jag kan säga är att min definitivt känns oerhört pigg med bra drag över hela registret förutom att man möjligen kunde önskat sig något mera bottendrag när man segar på lågvarv. Å andra sidan skiter jag i vilket eftersom jag väljer växel efter vad jag vill göra.

Känns den som en moppe måste något vara allvarligt fel eftersom jag upplever att min går som ett spjut, enkelvanos på min årsmodell till skillnad från din dubbelvanos som borde ge ännu bättre drag i botten.

Hoppas du hittar vad som är problemet, min kompetens räcker inte riktigt till för att säga var du ska fortsätta sökandet.
kr
9
kribaska
bmw 530i touring -01
tjo, jag har samma problem fast på en 530 -01!
den går fint på tomgång och hela registret men slö.
speciellt på 4:an och 5:an. jag har bytt kamgivaren som ligger närmast fronten men inget händer. jag har kopplat kamgivaren och den går likadant.
var sitter vevaxelgivaren? och hur mäter jag att kabeln är hel till kamgivarn?
måste jag koppla bort kabel i båda ändarna(det är trångt att få lös andra ändan)
för att kunna mäta?
Ro
34
Rocco83
325 E91 -07
Det där med startas på 6cyl funkar inte. För det blir bara knappt märkbar effekt,så du måste vara sjukt bra på motorer och höra hur den spinner (svårt).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.