|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Proctologist |
Sitter det 2 st kamaxelgivare på min 523 00:a? Tänkte byta den givaren då jag gör stor service nu i sommar Men om det är 2 st är det oftast den på insugssidan som krånglar? |
|
Har haft liknande symtom på min 523:a. Orkeslös o dålig tomgång fast bara i bland. Efter felkodsläsning kontaterades fel på båda kamaxelgivarna(dubbelvanos.) Köpte nya(1100:-st) o bytte dessa(ca 45min)o fick en ny bil. |
|
Proctologist |
Vart köper man kamaxlgivarna billigast är det på bmw som gäller, eller kan man köpa dom billigare någon annanstans? |
| Du är nog dessvärre hänvisad till BMW i detta fallet och ja,din 00:a har dubbelvanos. | |
|
Hej, Du köper dem billigast på tyska Ebay Lars |
|
|
1st vevaxelgivare bak mot torpedväggen 2st kamaxelgivare fram mot vanos. Var på bmw group i danderyd och kollade sprängskissen i deras dator idag när jag hämtade lite delar. Dom kostade runt 900kr st. Fredag får jag domen på min 523a ska till doktorn på diagnos |
|
|
Den enda felkoden jag hade var kamaxelgivare insug. Stående framför bilen Länk höger om vanos, typ snett ner under vevhusventilationsslangen. Tipset jag fick i runda drag: "Ta bort ventilationsslangen Bort med oljefiltret Skruva bort givaren med 5:ans insexa" Återstår att se om jag får fler felkoder efter jag bytt givaren. Ska diagnostisera igen efter bytet. Innan idag så försökte jag själv med min bärbara och carsoft. Efter jag försökt och inte fått kontakt med bilen så var jag tvungen att nolla bilen pga att den inte startade efter mitt ingrepp. Någon som har råkat ut för det nångång? Vågar man äns försöka igen? |
|
|
K1mzo- Ja jag säger inte att du ljuger, eftersom det är fler som säger det. Men jag tycker att det verkar långsökt att det är Bensinen som skall vara avgörande.. Men som sagt så har jag aldrig haft problem med min iallafall.. |
|
|
Hej igen! Nu ikväll så har jag bytt kamaxelgivaren insug på min 523a. Förbrukningen gick ner från 3l/mil lugn körning till 1.4l/mil tokkörning. Det finns ett MEN också. Fast bilen går mycket bättre nu så tycker jag fortfarande att den är klen, tex för att försöka behålla farten upp för backarna i tex 90km/h så är det närmare full gas som gäller. Allmänt väldigt degig acceleration på raksträckor, men bibehålla på raksträckor är den helt ok, 120, 130 med knappt gas. Jag vet att det inte är en m5:a jag har men min 520 94:a gör mycket piggare omkörningar. Fast diagnosen säger att bilen är frisk. Kan det vara dom andra pulsgivarna som är dåliga, tex den andra kamaxelgivaren? Är diagnoserna skottsäkra? PS Tidigare talare hade mer rätt om priset på kamaxelgivare. Fick prisuppgifter på 2st bmw verkstäder där det påstods kosta 900. Mer 880+moms, så 1100sek. |
|
|
Stukad. Har du löst problemet än? |
|
Proctologist |
Klarar man av att byta kamaxelgivaren själv menar då inte den för insug utan den för avgas eller är den jävlig att komma åt? |
|
Tankmätar problem, min tankmätare har funkat fram tills för två veckor sen, funkat ett par dagar efter det, mest runt halvtank har den hoppat igång, men nu verkar den heldöd. Men jag kör bara på 98, finns det dålig 98 också eller har jag ett annat fel? |
|
|
Hej kalle! Nope, inte löst än. Var inne på en lokal bmw verkstad ett par ggr och körde ett par diagnoser. Först var det kamaxelgivaren insug som var trasig och byttes. Sen var det luftmassemätaren som var indikerade fel och byttes. Då blev det rena loggar enligt hans utrustning. Efter 3-4 diagnoser tröttnade jag och lämnade in bilen. Då sa han att det det drog tjyvluft i sprutet, så han tyckte att jag själv skulle riva och byta packningarna för kostnadens skull. Åkte och köpte startgas och sen hem till garaget. Sprutade 1½ burk startgas över och under hela insprutet och inget hände. Jag antar att meken inte kunde lösa problemet så cepet hittade på ett åt mig :/ Har kört carsoft ett par ggr själv också och letat felkoder och resetat. Men sist kopplade jag på min andra bmw 520 som starthjälp och resetade med carsoft, och från ingenstans gick den dubbelt så bra. Från 1.5 l/mil så ligger den i snitt 0.8-0.9 l/mil. Antar att det bara var en tillfällighet att nåt bättre hände då jag bara kopplade på starthjälp för att bespara batteriet på e39an. MEN nej, problemet är inte löst. Den är slöar och degar fortfarande mer än vad den borde. Jag vet att dom sakerna jag bytta var trasiga. För jag såg själv på skärmen när dom andra diagnoserna gjordes. Men jag litar inte fullt på meken och hans utrustning efter han ljög om tjyvluften i sprutet. Har en annan diagnostid på bmw-group i danderyd nu på måndag som kanske slänge lite mer ljus över situationen. Hittar inte dom heller nåt väsentligt i diagnosen så får jag väl elda upp biljäveln. PS. Kallstarterna kan man knappt stå bakom bilen pga soppalukten. Diagnosen på måndag borde i alla fall visa något. Återkommer efter måndag. |
|
|
Det verkar som om de olösliga problemen oftast ligger i M52TU modellerna. Otroligt många verkar bli slöa ännu fler verkar få lustiga ryckningar vid olika motortempraturer.Allt utan felkoder.Finns det sedan ingen verkstad som lyckas så är det lätt gjort att man börjar "kasta" reservdelar på bilen.Tror det är viktigt att sätta en ekonomisk gräns som man absolut inte överskrider.Trots allt så finns det ju inget större värde i bilarna. Jättetråkigt på iövrigt så fina bilar. |
|
Proctologist |
Har du testat att byta vevaxelgivaren då? finns väl info på detta forum att e39 bilar som kännts slöa bytt denna givare och fått en helt anna karaktär den ska väl i dpm flesta fall larma vid avläsning men vad jag läst mig till har det funnits bilar då den ej larmat vid avläsning av bilen m en ändå varit felande så bilen gick trögt... |
|
Har tänkt på vevaxelgivare och frågat på bmwgroup om det. Men enligt dom så är den antingen trasig eller hel, och är den trasig så fungerar inte bilen. Har lusläst forumet men allt låter så vagt ang vevaxelgivaren så jag bestämde mig för att lyssna på bmwgroup :) Kommer säkert sluta med att jag byter den men för tillfället så väntar jag med den. Det finns så mycket annat kul och dyrt att byta :D Är inte databoxen inblandad i massa annat än bara motorn? Tex mycket information i färddatorn osv? Bilen har lite andra problem som jag inte har nämt som tex digitala hastighetsmätaren i färddatorn som visar nåt annat än hastighet (vad har jag inte kommit på än), serviceintervall stapeln som flimmrat och bara visar sista gröna i stapeln, förbrukningen som NÄSTAN bara kan gå uppåt (tvungen att reseta consumption för att se vad bilen drar för tillfället. Mina egna tankar så kan det inte vara så många små individuella fel utan att nåt mer centralt fel som spökar till allt med motor och elektroniken. Det kan hända att jag har haft för mycket tid på spåna att jag flippat lite:) Får se vad dom säger på måndag. |
|
| jag tror på vevaxelgivaren. min fungerade sisådär. halvdant. kraftlös å trött bara.. men jag fick inga indikationer på att den var dålig f.fast jag läste av felmedelanden flera gånger . efter bytet .. ny bil har gått perfekt i 200 mil .så jag tror inte på att den antingen funkar eller så funkar den inte. | |
|
Är nu övertygad om att om: Den går oroligt på tomgång, kan ha olika tomgångsvarvtal, rycker, vibrerar,konstiga ljud från motorrummet, dålig ork, MEN inte har felkoder som är relaterade till några givare så ska man åtgärda vevhusventilationen, plocka bort alla rör och rensa dom samt byta "dosan". Fick tillbaka en "riktig" bil efter detta, går hur underbart som helst nu! Håller på att författa ett mektips som jag hoppas att jag kan bli färdig med. FAF |
|
|
Då var en seriös diagnos på bmwgroup avklarad. Halva bilens moduler svarade inte på anrop. Fick en felkod på avgaspulsgivaren och den byttes meddetsamma. Han började koppla ur moduler tills bilen svarade och hittade att när boxen till automatlådan kopplades ur så svarade hela bilens moduler men inga fler felkoder hittades, förutom att den bytta luftmassemätaren var konstig. Han fick ingen information om den sammtidigt som den inte gav en felkod. Han trodde ev att växellådan inte var parad om något har bytts, och konstigt om boxen vore trasig då växellådan fungerar så bra som den gör, och därmed strulet med inte svarande moduler så länge den var inkopplad. Efter jobbet var klart så provkörde han bilen och tyckte att den gick som en 523 borde. Frågan är om han provkörde den på motorväg där accelerationensproblemen märks som mest. Jag glömde fråga hur han provkört den. Det finns inget som helst vrid i motorn! Beter sig mer som en japanare (8k rpm och inget bottendrag). Han måste ha fel ang effekten i 523 eftersom när jag själv kopplade in carsoft med hjälpström av startkablar från min andra bil så så hände ju nånting och bilen gick mycket bättre (mer vrid), som iförsig försvann efter en vecka:) Det enda jag kan göra nu är att följa alla råd i forum eller ge upp. Ge upp är ett nederlag och det har jag lite svårt att smälta! Vad kan jag göra? Billigast först! 1. Rensa vevhusventilationen 2. Vevaxelgivare (som dom fortfarande hävdar på bmw "TRASIG ELLER HEL, TRASIG = FELKOD PUNKT") 3. Köpa ännu en luftmassemätare? 4. Ny Motorstyrenhet (databox)? x. x. x. ? Reserverar mig för eventuell flum i inlägget då jag fått lite nattsömn :D |
|
|
Jag har samma karaktär gällande min 523:a. jag hade felkoder på både kam & vevgivaren. Jag råddes att byta kamgivaren då den oftast spökar, och dessutom kan ge vevgivaren knasiga signaler fast det egentligen inte är något fel på den. jag har nu bytt kamgivaren, men problemen kvarstår, dock bara larm på vevgivaren nu så i mitt fall var bägge knas. /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.