AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
63.885

E39 523ia -00:a, tappad motoreffekt

Sida 1 av 3
st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Hej!

Har en E39 523ia -00:a som tappat motoreffekt, och det är säkert en dum och svår fråga, men kanske kan få en spark i rätt riktning om jag frågar.

Åkte till min syster i lördags ca 8mil tor. När jag nästan var hemma igen så kickade jag bilen på en påfart. Den segade upp sig från 60 till 90 på en evighet. Testade köra steptronicen men samma resultat.

Var ute nu ikväll och prövade om den var likadan och kickade den strax efter en rondell och flög iväg i warp 9.9, men när jag kommit upp på motorvägen smög jag upp den i 120 och prövade accelerera. Det kändes knappt att jag gasade, ingen effekt alls och himmla seg på gasen. Har säkert tappat 100 av 170 hästar, jämnförelsevis.

Poängen.. Nåt hände på väg hem från syrran som gjorde bilen klen, utan att jag kände att det hände. Den verkade vara normal i 10sek nyss när jag kickade den men effekten försvann lika fort.
Den låter fullt normal på tomgång och på varvning, svarar ev lite sämre på gasen.

Finns det några kända fel utifrån min beskrivning som jag kan kolla?
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Har märkt skillnad om jag tankar 98 oktan eller 95 oktan, dels så ökar förbrukningen märkbart med 95 oktan, men så blir den ju också slöare. Det är rätt märkligt men vid ett tillfälle tankade jag 98 oktanigt på en JET mack och bilen blev slöare, ringde JET och de hade haft någon mix-up vid den pumpen som de erkände, fick tillbaka mellanskillnaden då det var 95 oktan som jag fått istället.

Sedan kan du ju kolla luftintaget ända in till luftfiltret, ibland bygger möss bo där, fick ta bort en stor hög gräs mm därifrån när jag köpte bilen.

Annars så kanske du ska se över kam/vevaxelgivaren om de börjar bli muggiga... det borde i o f sig bli mer markanta skillnader då.

Lycka till!

/Jake
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kollat Katen ?
Mycket troligt !
st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Jag har inte kollat nånting, bara lyssnat på motorn och kollat hur den beter sig.
Visste inte riktigt var jag skulle börja. Har aldrig haft så knasigt fel förr. Har nånting gått sönder för mig så har det vart solklara fel, tex ras i motor, låda, eller alla fall misständningar om vi ska prata liknande fel.

Är du allvarlig med jet Jake?
Hade precis tankat full tank innan resan på jet för att kolla bränsleförbrukningen. Tyckte att 12.4l/100 kändes lite väl mycket enligt datorn när jag satt och ansträngde mig mycket för att få ner förbrukningen.

Fan vad jobbigt det ska vara att kolla då. FULL TANK.. grrr
Ja
299
Jake
Ja, JET erkände att de gjort fel och jag fick pengar tillbaka. För mig så skiljer det decilitrar mer bränsleåtgång vid 95 oktan och sämre drag. Det finns nog trådar om det här sedan tidigare om man söker, tror inte jag är ensam om att uppleva det?! Men tankade du 95 oktan och i vanliga fall 98 oktanigt, i så fall är jag inte förvånad om du upplever en slöare bil?!

Är inte övertygad om kam/vevgivarna som fel i ditt fall, om du inte upplever tomgångsproblem, plötsliga motorstopp, bilen dör vid gaspådrag och låter konstigt. Men jag har bara haft felet 1 gång och det var tydligt att bilen inte mådde bra. Andra kanske haft mildare fel med defekta givare?

Katten låter som ett möjligt problem, att den börjar bli trasig och täpper till har ju hänt.

Hoppas du löser problemet snart, lycka till!

/Jake
st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Update :)

Kopplade bort batteriet över natten och passade på att byta oljan innan jag prövade igen. När jag vevade igång den och tog en repa så var den normal igen. Jag gillade inte lösningen direkt men den fungerar nu.

Ska man kunna få nåt varningsmeddelande i displayen om bilen går på reservprogramet? För det finns väl ett sådant när saker inte står rätt till?

ps...
Ringde bmw-group och frågade lite. Enligt dom så är skillnaden markant med bränslevalet, inte så stora problem jag hade i alla fall.
pr
259
protos
E60 520I-04
vad är problemet med jet bensinen?
Känner till att Bmw X5 skall köras på shell bensin så inte tankmätare förstörs.
Har BMw dåliga mätare eller har jet dålig bensin??
Känner inte till att andra märken har problem med detta
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag gissar på Kamaxelgivaren, (om vevaxelgivaren ger upp så går inte motorn).
Om man har fått felkod på kamxelgivaren(na) så justerar inte vanosen och bilen kommer att bli slöare.
Kopplar man bort batteriet raderas felkoden och bilen går tillfälligt bra igen tills felet uppkommer igen och kod sätts på kamaxelgivaren.
Läs ut felkoderna nästa gång du har problemet.
Lars
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
En sak om bensinmätarna är att då jag
testade min gamla 325 E30 med mycket etanol för
några år sedan så la bensinmätaren av. Visade fel
och hade sig. Med bensin blev den bra igen.

Kör man 98 så slipper man i regel etanol-inblandning
och bilen drar mindre. Själv tankar jag på Preem och
det har fungerat bra.

Svekke
mi
22
mickeax
523IA -99
Carsoft 6.5 SP1
Uppsala
Radera felkoder.
Jag hade likande fel på min E39- 99, att den helt enkelt var trött och växlade konstigt.
Efter jag kört CS och raderat felkoder blev bilen som ny.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kamaxelgivare eller vevaxelgivare. Bilen kan gå bra ibland men börjar gå dåligt/bli svag efter ett tag. Om jag förstått det hela rätt så blir bilen svag när kamaxelgivaren ger upp, medans den blir både svag och/eller kan rycka till när det är vevaxelgivaren.
Boka tid för felkodsavläsning så har du svaret på 5 sekunder. Eller utesluta dessa båda givare på 5s om det nu inte skulle vara någon av dem.

------
BMW CS #04839

st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Det låter lite som ett skämt när ni pratar om 95, 98, leverantörer och tex bränslemätaren. Om nu bilen går olika plus att bränslemätaren börjar visa fel pga bränsleleverantören/bmw så är det upp åt väggarna. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Hoppas dom tankar rätt bränsle i flygplanen under lågkonjunkturen.

Då jag inte ägt bilen så länge och faktisk min bränslemätare visade rätt, så visade den fel efter jag tankade den första gången på jet. Den visade 20l för lite men fungerade igen efter jag tankat på preem. Trodde bara att det var ett flummfel på min bil, inte pga vart jag tankade.

Men ang mitt problem jag hade/har som kanske visar sig snart igen. Kan det ha med lamdan att göra? Bilen gick inte igenom besikningen i måndags pga för höga lamdavärden:
Länk
Hänger det ihop?
Pa
22
Pasi.Y
635 Csi-83(Söndagsbilen)
523 iA -97 (Vardagsbilen)
318 iT -97 (Frugans..)
Min 523iA 28000mil har betett sig konstig ett tag. Ibland pigg och kry och sen tokslö en dag. Det har liksom kommit smygande. Man jag har defenetivt märkt att bilen är slö. ( Tyder på kamaxelgivaren som Davve nämner) så en dag började den även hacka och plötsligt tvärdö bara (tyder på vevaxelgivaren som Davve nämner).
Hm...
Läste av felkoderna och den larma för kamaxelgivare. Beställde nytt på BMW (1100:-) och byte. Raderade felkoderna och ut och testa.
Ingen skillnad?!?!?!
Körde en dag för att kolla om det skulle komma upp nya felkoder.
Denna gång larma den för vevaxelgivaren. Sagt och gjort, ny beställning på BMW på en vevaxelgivare (1000:-).
Bytte den och vipps så känns bilen som ny igen !
Känns som man fått 100Hk till och den sköna BMW-sången från motorn tillbaka.

Skönt!

I mitt fall så måste motorstyrningen gått på "säkerhetsinställning" och med reducerad motoreffekt ett bra tag.
För jisses vad överraskad jag blev när bilen gick så bra efter bytet av givarna.

Tack för mig.

Brum OO=00=OO Brum.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Så ni menar på största allvar att det kan vara så stor skillnad på 95/98 att det kan skilja i deciliter i förbrukning?

16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Några deciliter skiljer inte, i så fall är motorn rakt igenom rutten. Ett par procent lägre förbrukning brukar man räkna med på 98 oktan. En 523 ska ge samma effekt på 95 och 98 oktan. Turbomotorer och hårt trimmade sugmotorer utvecklar dock märkbart mer effekt på 98 oktan.

Jake
Inte för att jag är en bränsle expert. Jag menade inte decilitrar per mil utan på en tank, det står jag för. Menar ni att etanolen som blandas i 95 oktan inte ökar förbrukningen alls, jämfört med 98 oktanig som har lägre dos? Hur tänker ni då?

/Jake
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Naturligtvis är förbrukningen högre på 95 än 98, det är vi överens om. Men det handlar om centilitrar per mil och en 523 är en av de bilar som har allra minst nytta av oktanökningen.

morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Tycker det kåter som ett taskigt skämt att det ska påverka mätaren md 95 oktan...
jag har kört med min på nästan enbart 95 oktan sedan 2004 och min mätare funkar alldeles klanderfritt..
tror det där bara är något som någon hittat på som inte gillar vissa mackar
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Här är en jävligt bra länk på allt elände =)

Länk
st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Hoppsan och så hände det igen.

Hann köra 2km på min 7mils resa och bilen tappade effekt igen. Full gas i lätt uppförslutning på 90 väg och bilen sackade ner till 80.

Är min uppfattning rätt att kamaxelgivaren är mest sannolika felet?
Det kan inte ha med lamdan att göra då det såg ut så här på besikningen?

CO: 0.1 (0,5)
CO 2500: 00 (0,3)
HC: 001 (100)
LAMDA: 1,07 (0,97-1,03)

st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Så sant

Oavsätt vad som skulle sägas mer här och nu, så är jag på väg till en diagnos.

Men jag tycker det är lite tråkigt att man ska vara tvungen att koppla in den i en så fort det händer nånting.
Jag ger mig för tillfället och skriver någon rad efter den är diagnosad och lagad.

Av alla diagnoser som säljs på nätet. Är det någon som duger till det mesta så länge man har rätt mjukvara?
Tänkte så man slipper pynta 1000kr varje gång nåt händer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.