|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa Bmw carsoft 6.5, till min e46. det jag behöver mest är att släcka airbag, går det att göra med den? För att släcka airbag på bmw kostar 600-800 och Bmw carsoft 6.5 1000:- Är inte det värd? Någon soom har/haft den? Nöjd? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Det är alltid bra att ha, kräver en laptop med seriell port för att slippa en massa strulande med usb adaptrar som inte funkar. Kostar inte mer än$50 dollar ca 400 spänn + frakt. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja, med USB adapters hittar jag hälften av Modulerna jag borde hitta. Så Seriellporten är viktig, svårt att hitta på nya datorer! | |
| Kan man programmering går det alltid att omkonfigurera USB porten och på så sätt lura Carsoft att tro det finns en seriell port. USB är en seriell port och namnet USB står för Universal Serial Bus. | |
| Helt rätt men...med varje RS232 adapter medföljer ju drivrutiner som lurar datorn till att USB uttaget är en av COM1-4. Den översätter kommunikationen helt enkelt. Problemet är att det trots detta sker feltolkningar som tydligen gör att det blir missar, har testat med två olika adapters hittils. | |
| köp BMW impa i stället. mer för pengarna tycker jag. Går på en 600 eller så | |
|
Det beror helt på hur adaptern överför bitmönstrena. En USB anslutning har endast 4 pinnar medans RS232 standarden har antingen 9 eller 25st. Skillnaden mellan 9 och 25 är diverse extra test möjligheter placerad på den större kontakten. Iom det begränsade antalet pinnar till överföring krävs det att man kombinerar ihop seriella överföringar på samma ledning. Kommer det inte i den ordning som Carsoft vill ha får du inget svar från programmet. Utan en specs för Carsofts mjukvaru konfiguration kan det vara svårt att hitta rätt adapter alternativ tillverka. Det är just drivrutinerna man får med som bestämmer följden Carsoft får datan. Översättningen av mottagen data genom sladden och överföring sköts av drivrutinerna. Därav får en del det att fungera perfekt medans andra inte lyckas alls. Smidigaste vore om nån som fått det att funka till 100% kan tänka sig att dela med sig av deras drivrutiner. |
|
| Chris, ja precis... har jagat som en galning för det finns folk som har fått det att funka men inte alla är så glada i att dela med sig... eller orkar inte :/ | |
|
Hur vet man om det funkar perfekt? Jag fick upp felkod från bältessträckaren och något med tändningen, men en del moduler sa något i stil med "module does not respond". Är det då drivrutinerna som strular, eller funkar programmet som det ska fast bilen saknar en del moduler att läsa ifrån? Den hittade ca 3 st när jag körde en fulldiagnos i carsoft... |
|
| En 320 med OBDII skall ha fler än 3 moduler =) Testa köra diagnos under olika tändlägen. Men har du också en USB adapter så kan det vara det som strular. Har som sagt hälften av vad jag borde ha när jag kör med adapter. | |
|
Jag körde först utan tändning, sen med tändning o sist med motorn igång, samma resultat på alla försöken... Kopplade sladden i motorrummet, sen till en COM sladd in i comport på dockningsstationen till laptopen... Kanske blir fel i dockan... |
|
| Nä det ska vara OK där. Upplever Carsoft som ostabilt överlag, inte så seriöst känns det som. Men funkar för att släcka lampor herregud =) | |
|
Precis... Kanske inte är helt fel att lämna bilen vid en service var 3:e gång eller så till en BRA BMW mek... Så kan dom ju ta sig en titt på lite av varje när dom ändå är igång! Koppling, länkarmar bussningar o sånt skit.. |
|
| Hos min BMW mek kan de även plocka ut LiveData från min 94a med OBD1, vilket inte alls går med Carsoft... De skyller på ODBI men det går ju hos meken med andra verktyg :S | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.