|
|
|
|---|---|
|
Hej, I väntan på att återfå körkortet tog jag några varv på jobbets parkering för att motionera bilen lite. Vid växlingar noterade jag ett bank under bilen som 2 min senare följdes av ett felmeddelande på färddatorn. "Trans"-nånting. Tyvärr saknas massa pixlar så kunde inte tyda meddelandet men förutsätter att det syftar på transmissionen. Jag kan försöka ta en bild på med kameran om det underlättar felsökning. Jag stannade snabbt och meddelandet visades igen vid avstängning. Sen startade jag upp den igen men då var det inte där.. Jag har tidigare märkt att bilen i stadstrafik bankat i ettan när motorn gått ett tag och blivit varm, känns rätt ordenligt i bilen och kan omöjligen vara bra. I andra perioder har den växlat klockrent. Bilen har gått 24800 mil och har 3 pluppar kvar till service. Någon som haft liknande problem eller vet vad det kan vara? | |
|
felmeddelandet slutar på "og" eller "ug". Om det finns nån lista på felkoder på nätet kanske man kan klura ut vad det egentligen ska stå... Googlade lite men hittade inget.. |
|
|
jag fick oxå ett liknande medelande när jag gasade hårt med bettan en gång, då sa det bara *PLING* transmission nånting. Men för mig försvann det. Prova med att byta växellådsolja och nollställa bilen Lycka till |
|
| Trans. fail safe prog stod det förmodligen. Fick exakt samma felmeddelande flera ggr på min Alpina B10 4,6 -98 för några månader sen och det smällde till i drivlinan. Detta hände även när lådan var varmkörd. Var in på lokala BMW-handlaren och frågade vad det kunde vara och dom svarade med att dom hade bytt boxen för växellådan på några bilar och att felmeddelandet hade försvunnit. Jag trodde inte detta riktigt var problemet och jag gick igenom dokument som förra ägaren hade skrivit ihop, jag köpte bilen i dec -08, och såg att dom hade bytt växellådsolja våren -08. Tippade på att dom inte hade toppat lådan med växellådan vilket man ska göra när motorn är igång och jag tog reda på vilken olja dom hade använt vilket var MTF-LT2 så jag inhandlade 2 liter på BMW och började toppa lådan (instruktion finns här på autopower). Jag fick i 1,5 liter (!) och sen dess har inte felmeddelandet dykt upp nå mer. Så testa detta innan du felsöker något mer. | |
|
Tommy: Tusen tack för mycket bra svar. Då vet jag var jag ska börja. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.