AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.396

Ställa ventiler på en riskokare

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska kolla över ventilerna på Mitsubishi lancer -95
Behöver lite hjälp på traven så man gör rätt.

Man börjar att ställa den i öd på cylinder 1, och då kan man väl ställa hälften av ventilerna? sen drar man runt vevaxeln 360 grader och kan ställa dom återstående ventilerna?
Tycker själv detta låter lite väl enkelt, har jag glömt att tänka på nåt?
Som jag fattat det har denna motor 12 ventiler?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Finns det ingen som har något bra tips att ge?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Köp en verkstadshandbok för inte skall man väl snurra veven ett varv för då är den tillbaka på nollpunkten

Och då kan man inte ställa de andra ?

Verka hel skumt om du frågar mig har iofs inte varit i riskokarnas förlorade värld
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Går dom ens att ställa ??

Alla Mitsubishi jag haft/skruvat med, har hydraliska lyftare, och att dom tickar är väldigt vanligt om nån slarvat med oljebytena.

På verkstaden jag jobbade hälde vi i QS racing mineral 20-50, och fick tyst på många bilar.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Japp,denna motor har inte hydraliska lyftare. Därför finns det lite hopp att det ev går att få den lite tystare.
Oljebyten är gjorda med bra intervaller enligt pappren,men därimot finns inget på om någon ventilkoll är gjord på ett bra tag.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja då är det inga problem. Man kan ställa så som du beskriver, men jag brukar ta en cylinder i taget, ställ in justera 1an, vrid motorn ett halvt varv, justera 3 an...4an...2an

Då är det enkare att hålla reda på vad man pysslar med.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej,så det är enklare att göra på det viset..?!
Är det enklast då att ha borta alla stift och vrida motorn tills det att man ser kolven komma upp till dödläge på varje cylinder? eller finns det något bättre sätt?

Känns bäst att fråga en gång för mycket ang detta då jag endast är 99,9% säker på hur ja skall göra. Är man inte 100% när man står där går lätt tankarna till att nåt kan gå fel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.