AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.154

Hur justerar man hjulvinklarna på en M5 E34?

Jag undrar av ren nyfikenhet hur/var man justera hjulvinklarna på en M5 E34? Fram kan man väl justera caster/camber/toe, men hur gör man detta, dvs var skall man "skruva"? Jag vet att styrstagen justerar en av dessa vinklar (toe?) men hur justeras de övriga 2? Bak kan man väl justera både camber och toe, men hur/var? Anledningen till min fråga är att bilen kommer få ett komplett nytt chassie "till sista bussningen" nu i veckan. Givetvis skall den få en 4-hjulsinställning men jag vill ha "kött på benen" så jag VET hur/var dessa vinklar justeras om nu däckverkstaden skulle kläcka ur sig "nä det går inte på denna bil"....
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Caster(lutning på mcpherson benet i bilens längdriktning) går inte att justera(är jag ganska säker på). Camber(lutning i sidled) är också ganska fast det är väl därför man köper "camber plates" altså övre stötdämparfäste som gör det möjligt att flytta på fästpunktet uppe. Dessa ändras ju också ngt vid sänkning då hjulupphengningen hamnar i ett annat läge.
Kan ju ha missuppfattat iofs.
Bak kan du justera(på M5,inte andra) toe in/out med bussningen(den indre om jag minns rätt) på triangellänkarmen , den är eksentrisk, så genom att rotera denna ändras vinklarna (möjligt att även camber påverkas ngt)lite (inte stora förändringar det är snack om....)

MVH
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.