|
|
|
|---|---|
|
Termostaten på e34:an är troligen slut/klart på upphällningen och ska således bytas inom kort. Kylarvätskan och vattenpumpen byts nog i samband med termostaten. Hasso har ju formulerat ett utmärkt mektips för byte på en e39:a, men går det att använda mer eller mindre rakt av på en e34 också? Naturligtvis ser väl alla delar inte identiska ut, men arbetsgången och ordningen på demontering bör väl vara någorlunda lika, eller...? Vågar man sig på detta projekt som mer eller mindre novis? /Martin - kort och gott | |
|
Får du bara loss fläkten och har en ny packning till temostathuset (papperspackning) kan du inte misslyckas tror jag. Jag bytta vattenpumpen på en bensinsmacks parkering på 45minuter inklusive återfyllning av vätska. Gör typ så här: Fläkt bort. Blocknyckel modell stor samt handsläggan, felgängad! Nyckel 32? Ta bort remmen. (stor insex för att böja bort spännaren.) Lossa remskivan på pumpen. Ta bort slangarna. Fånga upp vätskan Lossa pumpen, hjälp till genom att skruva i skruv i hjälphålen. M6? Lossa termostathuset. Skruva dit allt igen. Fyll på vätska och lufta. Klart. //Magnus |
|
|
Tack för bra information Magnus. Det verkar inte skilja så mycket i förfarandet om man tittar på Hassos mektips. Ytterligare en fråga som det allvetande forumet kanske har tips om är var, förutom hos BMW förstås, som man bäst köper pump och termostat. Jag bor lite avigt till och har mer än 10 mil till närmsta BMW åf, så jag funderar på att kika med den lokala Mekonomenverkstan. Någon som har erfarenhet av deras termostater/vattenpumpar? /Martin - kort och gott |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.