|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har redan satt på fälgarna. Ser bra ut. Men jag är osäker på om dom riskerar att ta i bak & fram skärmarna? Det sitter alltså Y rondell med ET13/8.5/17 med däck 235/45 på alla hjul. Jag har standard chassie. | |
|
Det känns som att hjulen sitter maxat långt ut, men du har kanske rätt i att däcket inte tar i skärmkanterna men itne mycket till marginal borde det vara... Det är ännu inga märken på däcken men jag blev lite tveksam när jag såg att det var just ET 13. |
|
|
om man räknar enligt följande: ET20 verkar vara en standard dimension. ET13 betyder att fälgen kommer 7 mm längre ut än ET20. Man kan anta att en bredare fälg "spänner" ut däcket. Eftersom att normal bredd på fälgen är 8 tum nu har jag 8.5 tum = 0.5tum /2 = 6.3mm bredare på varje sida om centrum. Max bredd blir alltså 7 + 6.3 = 13.3mm längre ut. Har jag 235 i bredd motsvarar det 235 + 13.3 = 248.3mm i däckbredd om jag hade haft ET20. Så nu kan man vända på steken och fråga följande: Passar 248.3/42 ET20 fram och bak på E39 ? Eller resonerar jag fel? |
|
|
kemel2: du reonerar rätt. På insidan sitter din fälg i princip identiskt med en 8" fälg med ET 20, skiljer ca. 1 mm. Utåt skiljer det ca. 13,5mm. På M5 sitter det ju standard 245 breda fram och det på 8" med ET 20 och där finns marginal. Bak kan det eventuellt bli lite trängre. Jämför man med hur mycket M5:ans bakfälgar sticker ut så är det bara 3,5 mm mer än dina och M5:ans bakskärmar är valsade. Vanliga E39 kan ha problem att montera M5:ans bakfälgar utan att det skrapar i när det är tungt lastat eller när man kör över gupp. Det är små marginaler och beror nog en hel del på vilket däck man kör på då det skiljer både i design och faktiskt bredd mellan olika fabrikat och modeller. ___ //Ulf |
|
|
Att bara jämföra med fälgbredd som k1mzo gör ger inte hela sanningen då det är både fälgbredd och ET som spelar in. 10" bak är inga problem om ET är rätt. Alla fälgar till E39 som är bredare än 8" har ett högre ET än 20. 9x17" har oftast ET 26 9x18" har oftast ET 24 9,5x18" har ET 22 men denna bredd är endast M5-fälgen och då är det som jag skrev i föregående inlägg valsade skärmkanter på M5. Med andra ord så finns det mer plats innåt än utåt om man vill ha bredare fälgar där bak... ___ //Ulf |
|
|
japp, tight är det. Ska testa att backa upp med ena bakhjulet på en trottoar och sedan be någon att sitta i bagageluckan för att få en chans att analysera avståndet. Vinklas hjulet innåt något när det fjädrar? |
|
|
Hej Har testat att åka 4 pers i bilen och fullt med packning, parkerat med ena bakhjulet på trottoaren, det gick. Då är det ca 5mm marginal mellan däck och skärmkant. |
|
| programmer: Tittade på en M5 E39 idag, skärmkanterna är lika dant valsade som min. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.