AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
919

Hur många Ah på ett batteri för Mercedes 206D

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Precis som rubriken lyder. Min dotters husbil är utrustad med ett Biltema startbatteri på 95Ah. Antingen är batteriet slut, eller så är det generatorn, för efter att ha startat utan problem ute på Värmdö, var den stendöd vid återstarten på färjeläget i Nynäshamn. Jag tyckte jag såg laddningslampan lysa ett bra tag efter start, men jag var inte med i bilen på färden.

Nu vill någon bilförsäljare på Gotland pracka på henne ett startbatteri för 2400:-, men jag tycker hon skall testa generatorn först. Om det är batteriet, som måste bytas, hur kraftigt bör det vara till en 70-tals mercadiesel på 60hk? Inga moderna elektroniska grunkor, som drar ström hela tiden. Separat batteri till bodelen.

Har någon ett tips på bra (och billig) allbilsverkstad på Gotland (helst Visby, eller Hemse)?

Göran

FWD - Nej tack!
urladdat batteri är inte samma sak som ett trasig batteri - en full uppladdning och efter detta en provbelastning med hög ström tillsamman med en syraviktmätning (om batteriet har korkar) så bör man få en hint om batteriet är helt slut eller inte.

Om laddningslampan lyser så beror det inte på om batteriet är dåligt eller inte, utan att generatorn inte längre lämnar ström av någon orsak (ofta slitna kol) , och då hjälper det inte med bra batterier i längden då med två halvlysen @ 55 Watt, bakljus mm. tillsamman lätt drar över 150 Watt och ventilationsfläkten på halvfull fart kan dra lika mycket till och tillsammans dra uppåt 20-30 ampere kontinuerligt - Med så snabb urladdningstakt så har man bara halva batteriets Ah på sig innan spänningen sjunker rejält och i regel så har man 1 - 1.5 timmar på sig vid körning innan batteriet har så låg spänning att det lyser dålig och vid bensinmotorere kan börja påverka tändningen... '

har lysena varit på under färjetransporten och dessutom körts ganska länge med laddningslampa lysande innan och därmed nästan tom batteri så kan sådant här hända.

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Fick just veta att bilen tydligen hade kokat på vägen till Nynäshamn. Tillsammans med lysande laddningslampa torde det med 1000% säkerhet innebära en dålig fläktrem.

Tack för svaret xxargs.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.