|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Vi har nyss köpt en ny bmw, och vi har ett litet problem. Ibland så driver bilden på av sig säjlv. Detta inträffar oftast i låga växlar runt 1500 rpm. Det har inget med farthållaren att göra för då ska det lysa en ikon att den är påslagen vilket det inte gör. Vi var på novation (bmw i Uppsala) och frågade. Men dom kunde inte förstå varför. En kille provkörde men märkte inget. Dom konstaterade också att vi böheövde lämmna bilen på service för bromsvätskebyte och luftpartikelfilter. Vad kan det vara för fel tror ni? MvH Eddie | |
| Det gör väl ändå dom flesta bilar, eller!? | |
| Kanske för att man inte ska få motorstopp kanske. | |
| Hur menar du? Tomgång med ettans växel i eller har du automat? | |
| Sen finns det väl ingen ikon när farthållaren är aktiverad på nyare 3-serien? Vet att 5-serien har en liten markör som kommer upp runt hastighetsmätaren, men aldrig sett denna i 3-serien. E46 har en liten ikon för farthållaren i instrumenthuset iaf. | |
| Jo 3-serie 6orna har iaf en liten markör som går runt hastighetsmätaren. | |
| Läste nu iefterhand att det är som ni säger, ingen ikon. Det trode jag sorry. Nej jag menar om man kör på t.ex. 2-3 växel och sen släpper gasen så ska ju varvet gå ner och bilen stanna sakta men säkert. Men våran åker vidare utan att stanna. Man kan åka hur långt somhelst utan att gasa. | |
|
Förstår inte riktigt problemet, bilen kan ju inte stanna så länge du har en växel i och motorn igång. Åtminstone på plan väg orkar borde motorn dra bilen på tomgång utan att tjuvstanna. Ligger motorvarvet kvar på 1500rpm hela tiden? I så fall låter det konstigt, men det borde en mekaniker enkelt kunna felsöka? --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
edit: Åtminstone på plan väg borde motorn orka dra bilen på tomgång utan att tjuvstanna. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
| Har en 320D -09, dvs uppdaterad motor jämfört med din, och den beter sig likadant. Det känns lite lustigt när det händer men jag antar att det är någon elektronisk styrning för att varvet inte skall gå ner för lågt. Detta är min första diesel och det verkar som att dieslar tål riktigt låga varv (<1500rpm) sämre än bensinare. Jag får precis som BMWEddie känslan av att detta inträffar vid högre varvtal än tomgången, vilket talar mot teorin att det är tomgången som matar på. | |
| Våran första disel också. Kaske är som du säger. Inann man vant sig får man några motorstopp pga. för låga varvtal. | |
|
Min A6 drar även i 2:an, speciellt när den är kall, dvs har högre tomgångsvarv, så det är nog inget konstigt, Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Har en 118d -08 och tycker det ni beskriver låter mycket märkligt. Min bil går att köra på tomgångsvarv upp till och med 4:ans växel. Drar från tomgång gör den dock bara på 1:an och 2:an. Har också läst tester som påstår att det går att köra på tomgång t.om på sexan. Har dock inte prövat detta själv. Har aldrig märkt att den skulle avstanna innan tomgång när man släpper gasen. Varvet sjunker till tomgång och stannar där- |
|
| Tycker också att det låter konstigt. Min 318d har bra med kraft redan från tomgång och det är väl just det som är fördelen med diesel jämfört med bensin. Jag kan utan problem köra igång genom att bara släppa upp kopplingen utan att ge gas och att köra ända ner till tomgångsvarv på de lägre växlarna går bra. Har aldrig varit med om att varvtalet inte sjunker till tomgång, tycker inte heller att tomgången brukar vara märkbart högre vid kallstart. | |
| falsterbo:Jag vet faktiskt inte. Ska pröva nästa gång det händer. | |
| Jag måste nog revidera mitt inlägg efter att ha testat lite närmare. Mitt "driv" kommer när jag hamnar under tomgångsvarvtalet (800-900rpm), vilket av någon anledning är lättare gjort än på tidigare bilar jag haft. Om jag som Falsterbo föreslog slänger i 3:an när jag puttrar på tomgång så driver den på upp till tomgång även på 3:an, ungefär som att den ger gas själv. Tomgång på 6:an går för övrigt alldeles utmärkt. Som en farthållare på 50-sträckor. Som jag skrev att dieseln inte riktigt tål låga varv beror väl mest på att turbon är väldigt nödvändig för en diesel. | |
| Vi har också testa lite mer nu. Exat samma som fel som Fredrik. Med växlar och tomgånsvarv. | |
|
Då är det ju helt normalt, varvtalet ska aldrig sjunka under tomgång såvida det inte finns något motstånd som gör att motorn inte orkar hålla varvet uppe (uppförsbacke eller att man bromsar). Att du upplever att den driver på mycket beror antagligen på att dieselmotorn är så stark redan på låga varv. Jag har också upptäckt att det är lätt hänt att man bromsar ner farten under tomgångsvarv och glömmer att växla ner, med en bensinmotor hade man växlat ner tidigare eftersom den motorn blir orkeslös på så låga varv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.