|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att jag har skrivit om detta problem förut på AP, och jag ahr sökt som en tok för att hitta rätt tråd att fortsätta på igen men gått bet, så nu blir det därför en ny tråd om saken. I min 740iL så finns det ju ett original BMW kylskåp i bakre ryggstödet där andra får leka med en flådig skidsäck... Klskåpet funkar kalas och det får plats mer än man tror, t ex två fullstora vinpavor och några mindre Festisar eller läskburkar. Inget fel på kylan heller om man säger så. Ovanför mitt lilla kylskåp, där andra får leka med en flådig förstahjälpenlåda, så finns på min bil en skinklädd lucka under vilken det finns ett trevligt fack med två äkta Orrefors kristallglas. När jag köpte bilen så var luckan slapp och död, man lyfte upp den manuellt och släppte man den så trillade den rakt ned som en död sill. Det tyckte jag var knepigt, i synnerhet när jag kände en tydlig dämpning i slutet av rörelsen när man lufte upp luckan. Det blev att fråga tidigare ägare, men de svarade att luckan alltid varit sådan, så så skulle dne nog vara. Men jag gav mig inte utan frågade även min lokala BMW-verkstad, men de hade ju aldrig sett denna ovanliga utrustning så de visste inte bheller, men trodde att den nog skulle vara så som den nu var. Envis som en räd gris så vägrade jag att trp på det, utan rotade runt på Realoem.org och hittade tillslut detta kristallglasfack i reservdelskatalogen, och där fanns även en bild på vad som i listan benämndes Hochdrückkolbe. JIPPI, jag hade rätt, det SKA vara en gaskolv där som ska göra att luckan åker upp själv mukt och fint när man petat upp den en bit. Det blev till att pilla ut den gamla som satt gömd bakom skinnet i luckan samt beställa en ny från BMW, kostade ca 600 kr och fanns inte på lager i Sverige. När den så kom så var den liksom den gamla helt slapp och död. Det blev till reklamera och vänta på nästa kolv. Det visade sig vara den absolut sista som BMW hade i lager i hela världen, och den var lika slapp och död den med..... Ett hårt slag så jag gick och sparkade sten och muttrade ett bra tag år eländet. Men så en dag så flög fan i mig och jag försökte få kontakt med Stabilo i Koblenz i Tyskland, firman som tillverkat dessa gaskolvar åt BMW. Efter lite trixande och virrande så hamnade jag hos den svenska generalagenten som visade vara KG Knutsson. Där fick jag tala med en produktansvarig för Stabilo gaskolvar, och efter lite klurande så visade det sig att de faktiskt hade gaskolvar i exakt rätt storlek komprimerad och expanderad och med rätt fästen i ändarna, men bara med 50 Newton eller 100 Newton lyftkraft. BMW originalkolven hade 70 Newton. Han sa då att han skulle fråga sin kollega nere på Stabilo i Koblenz om de möjligen kunde fylla Nitrogen så det blev 70 Newton lyftkraft enligt mina önskemål. Efter några dagar så fick jag ett email där han berättade att han fått tummen upp från Koblenz, att de skulle fylla några till 70 Newton lyftkraft så jag kunde få köpa en eller två stycken, samt att han nu lagt in dessa specialare som ett nytt eget reservdelsnummer. Så för mig var det bara att ta kontakt med närmaste återförsäljare vilket var AD Center för bilreservdelar här i Avesta, så skulle de beställa hem så jag kunde hämta ut gaskolven där. Efter ett par tre veckors väntan så kom så min lilla efterlängtade och enbart för mig specialfyllda gaskolv, och priset blev 331 Kr ink. moms. Alltså nästan halva priset jämfört med BMW.... Nu kändes ju denna gaskolv på 70N fruktansvärt stenhård för den lilla lätta luckan, så jag trodde det skulle bli en toupékatapult för den stackare som dristade sig att sätta sig i mitten bak... Men efter att ha skubbat ner till garaget och pillat dit gaskolven, trångt som F.., så visade det sig att det blev helt kalas. Luckan petas bara till lite i underkant så seglar den upp i en jämn behaglig rörelse med perfekt dämpning på slutet så den stannar mjukt fint och ljudlöst. Detta beror på att kolven verkar väldigt nära luckans vridcentrum och även måste jobba mot den egna inbyggda kraftiga dämpningen, då går det åt en del Newton. När luckan sen ska stängas så lägger man bara ett finger eller två på den så sjunker den ner väldigt lätt och fint och stänger sig. Ett klurigt problem som fick en oväntad lösning och till ett mycket bra pris. Nu är det bara den där jäkla EDC:n...... Dr Tinnitus Min bil Länk | |
| Härlig historia! Känner ett stort behov av att ha kylskåp och glasfack på min nästa bil! =) | |
|
Skam den som ger sej :) Skönt att höra att det finns fler människor som delar min åsikt om att ALLT ska fungera som det är tänkt. :) Njut av livet :) Martin Rydell |
|
|
Härlig historia ! Allt ska givetvis fungera som det är tänkt i München ;-) Fin utr du har i din 7:a ! |
|
| Bra gjort doktorn, kul läsning! Dom här bilarna kan bli som ett eget äventyr, en rätt kul hobby. | |
kilroy |
Mycket intressant historia...det märks att du är en finsmakare med känsla för detaljer. Med tanke på barskåpet...du kör väl inte bilen på E85...:) Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.