AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.395

Etanol Konvertera min M3

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
har funderat rätt länge nu på att etanol konvertera min M3 e36 3.2 men är lite osäker på det. nu är ju det lagligt och så men funkar det verkligen?
nån som konverterat sin?hur stor tror ni det blir skillnad på effekten?
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
jag är också rätt sugen på det men fråga är om inte etanolen kommer äta upp motorn ,
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Kanske,,men BSR konverterar bilar samt lämnar Garanti osv..
jag ska ringa och kolla med dom återkommer
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Det är ingen större ide på motorer utan överladdning om dom inte byggs för etanol med hög kompression och då inte går att köra på bensin längre. Sök lite i forumet, det finns några trådar om detta.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Du kommer inte få ngn effektökning alls om du inte höjer kompressionen eller överladdar.
Så förutom etanolkonverteringen måste du göra en hel del dyra operationer på motorn för att kräma ur mer effekt.
Om du planerar att göra detta så skulle jag börjat med en kompressormontering på den befintliga bensinaren. Sen om du vill ladda mer då kan du gå över på etanol.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Varför konvertera?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
"Hej
har funderat rätt länge nu på att etanol konvertera min M3 e36 3.2 men är lite osäker på det. nu är ju det lagligt och så men funkar det verkligen?
nån som konverterat sin?hur stor tror ni det blir skillnad på effekten? "

Gissningsvis så vill han åt mer effekt...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Jo som sagt för effektens skull,
Det är ju alltid kul att höra vad andra har för ider,som sagt det är bara funderingar,Hade kompressor på min gamla BMW att jag inte tänkte på etanol då..men men det var då
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Tycker inte det är värt det på en standard motor. Effektskillnaden är marginell om man inte höjer cylindertrycket på nått sätt.

Sedan kommer problem med kallstart, tätare oljebyten och högre förbrukning.

__
//Niklas
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Jag har åxå funderat på det för min M5'a

Eftersom M-motorerna, i alla fall min 5liters V8, har ganska hög kompression från början (typ 11,5:1) så är det betyyyydligt mer smakligt än en gammal Volvo med 7:1 i komp (som är ursprunget till en del missuppfattningar i ärendet).
Jag har för mig att optimum för etanol ligger sådär runt 12-14:1 (någon som kan kanske kan berätta?).

Det som gör att JAG drar mig för att konvertera är att etanol ;

1) löser upp hartser i bränslesystemet som kan sätta igen i munstycken
2) kräver större flöde varför insprutningsdysorna kanske inte orkar leverera max
3) lättare blandar sig med motorolja och därför kräver tätare byten, även om jag redan kör med täta byten
4) löser upp sotpartiklar som därmed kan blåsa vidare och kanske sätta igen katalysatorn

Sedan finns det en del snack om att alkoholer går hårt åt en del gummidetaljer som är optimerade för bensintålighet, men det säger många är nys.

Tänk om någon med örnkoll på detta kunde reda ut det UTAN endera totaldissande dyngsnack eller euforiskt lallande (jag surrande med en som var haj på Speedwaymotorer en midsommar och HAN visste vad han snackade om... men jag var inte i skick att behandla informationen :o)

Spritmissbrukare

PS. Fixar man renheten, insprutning och driftsäkerhet i motorn har jag för mig att min förhållandevis högkompade V8 faktiskt får ÖKAD effekt nominellt
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Här kommer ett exempel om effekt med etanol. Okej, ingen M5:a, men ändå.
En bekant kör rally i grp H. Han kör en Golf 3:a. Sugmotor: 2-liters 4:a, 16v. Trim: vassa kammar, jättehög komp (13:1), MEN standard grenrör och insug (1 st std spjäll) pga reglementet. Eftermarknadssprut.
Trots att std insug strypen en hel massa, så lämnar motorn ändå hela 230 hk/ca 7000 rpm.
Med bensin = lägre kompa skulle effekten ha varit betydligt lägre. Kanske runt 200.
Så etanol ger helt klart mer effekt, iaf i kombination med hög komp.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Att etanolkonvertera och få det riktigt gjort lär kosta en hel del. Då kan man lika gärna köpa trimkammar istället och mappa om bilen. Blir väl ungefär samma effektvinst? Nje, man ska nog inte hålla på att pilla med sånt som inte är riktigt utforskat ännu. Det kan bli dyrare i slutändan...

/Jonas
kilroy
Att det finns personer som funderar på att etanolkonvertera en M-motor ger mig kalla kårar.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Att det finns personer som får kalla kårar av andra människors funderingar kring bränslekostnad, vilken frisyr de föredrar, vilka högtalarkablar de använder, om de föredrar bearnaise sås, sexuella läggning eller vad de funderar på för modifiering av sina egna bilar... ger MIG kalla kårar.
Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
Jag kör på Etanol :) funkar fint.

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Även om jag nu lät negativ så kör jag min M3:a med etanol.

Men då är motorn rätt så rejält ombyggd, högkomp 12,8, kammar, grenrör, kolfiberbox, större spridare, programerbart sprut mm.

När den kördes i motorbromsbänk så gav den ca 5hk mer med E85 än på racebensin.

Har inte haft några problem med gummi som löses upp men det bildas nått svart klet i insuget under spridarna.

Nu verkar jag ha fått till kallstarten men den var riktigt hopplös tidigare när det var kring nollan.

__
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.