|
|
|
|---|---|
|
Nu tänker de flesta "Suck, ännu en oljetråd", och ja det tänker jag också. Men nu vill jag för en gångs skull försöka reda ut vilken olja man egentligen ska köra på! Vilken tråd man än läser här på AP slutar med olika sorter, har blivit helt vimsig efter en halvtimmes läsning. Tidigare har alla sagt Castrols TWS 10w60. Den finns numer under namnet Edge 10w60..? Finns även en Edge Sport 10w60 men det ska tydligen inte vara samma. När jag kikar på Castrol.se's rek-tabell tycker dom jag ska ha Edge 5w30 eller Edge Sport 0w40. Jag vill ha en bra olja som tål lite tuffare hantering och eventuellt lite lätt bankörning. Bilen varmkörs alltid ordentligt, körs endast sommartid och oljan byts med 500 mils intervall. Vad ska jag ha? Bilen är som sagt en M3 E36 med en S50B32. | |
|
Hej jag bytte min förra veckan och kör med castrol TWS 10w60 men tänk på en sak att det finns tydligen falska oljor på marknaden så va noga. castrol TWS 10w60 motorsport..står till och med på flaskan att det rekomenderas på M bilar...jag har samma bil som du.Jag är nöjd mvh |
|
| Har alltid kört på TWS 10w60 men har hört från flera håll att det inte direkt är en bra olja för vardagskörning. Tar för lång tid att få upp oljetemp och kallstarter med den oljan sliter mycket på motorn. Då undrar jag vad man ska köra på då om man som jag vardagskör och inte nöter bana. Edge Sport 0w40 kanske som elmgren var inne på? | |
| Jag har hört samma sak o´ch Edge sport ska vara lika bra | |
|
Cossiemika, 0w40 lät väl lite som en vinterolja? Hellre en 5w50 istället. Jag menar, castrols oljor kan väl inte skilja såå himla mycket i kvalitet? Det kan ju omöjligt vara så att motorerna skär ihop om man kör på en annan olja från castrol? Huvudsaken är nog att man byter oljan vid 1000-mils intervaller så ska det nog inte vara nån fara. Men detta är bara mina teorier... /Jonas |
|
|
Kör med castrol tws 10/60 och är super nöjd! Bmw verkstäder rekomenderar enbart tws:en och därför jag kör med den. Klart tws oljan inte är så bra på vintern men då får man byta till någon olja med lite annan viskositet! Alltså tunnare olja när oljan är kall! Tror absolut inte tws:en är skadlig vid kallstarter om det är sommar ute. Mvh: Fredrik |
|
|
Fritte En intressant grej bara,jag ringde till BMW solna inte för så länge sen bara för att kolla vilken olja dom använder på service inp2 då sa han att dom använder halv syntetiskt olja! det tyckte jag var konstigt och hans förklaring till det var att den tiden när M3 kom på 90 talet då fanns inte helsyntetiska bla bla...och det vad som står på deras inst.. |
|
| Nu använder jag ju bara bilen på sommaren. men jag fick en liten fundering i somras när Per Larsson Bil & Motorteknik gjorde oljebyte på min bil och jag hade Castrol TWS med mig som dem slog i och dem reagerade på att oljan var så himla trögflytande jämfört med deras 10w60 olaj, Agip tror jag fabrikatet var. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.