AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
782

är Falken 205/50-17 ngt att ha?

ph
22
ph1
325IA Touring-02
funderar på att köpa nya däck falken FK-402 är det ngt att ha eller skall man satsa högre?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Satsa hellre isåfall på Kuhmo...

Enligt min egen erfarenhet så är Falken helt okej. Dock så har jag aldrig haft just den modellen.

Annars är jag väldigt förtjust i Michelin - bra grepp, bra ljudkomfort och bra livslängd, men även här har jag hört det rakt motsatta...

Vorsprung durch freude am fahren
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har åkt på 3 uppsättningar Falken 215-15 ,235-17 och nu 245-18 och har varit nöjd vettiga priser också om man jämför tex med Michelin som säkert är lika mycket dyrare som bättre
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
körde falken på förra bilen. helt nöjd med dessa. MEN byt tidigt till vinterdäck då de var helt värdelösa när det ramlat ner lite snö.
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Tvärtemot ovanstående är jag otroligt missnöjd med Falkendäck.
Värsta skitdäck jag någonsin haft :-(
Jag blev "pålurad" en omgång FK-451 av däckgubben utan att först ha kollat runt på däckstester mm.
Det enda positiva som finns att säga skulle väl vara priset då...
(Plus ev. hyfsade våtegenskaper)

De negativa egenskaperna är enl. mig bl.a.:
Väldigt högt rullmotstånd = (högre bränsleförbrukning/sämre prestanda)
Låter otroligt mycket när de börjar bli lite slitna.
Smalare än andra fabrikat i samma dimension, vilket medför "tyskstukvarning" om man har t.ex. 265:or på en 10"-fälg.
Detta i samband med obefintlig "fälgskyddskant" gör att fälgkanterna lever ett spännande liv...

Det här gäller alltså FK-451. Huruvida FK-402 är samma dynga kan jag tyvärr inte uttala mig om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.