AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.313

530 -01 utan färddator eller trasig knapp?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har precis köpt mig en 530iT -01 och är lite konfunderad kring ev färddator. Bilen har blinkersspak med BC-knappen och den lilla displayen i instrumentet men det händer inget när jag trycker på BC-knappen. Det visas bara yttertemperatur hela tiden. Kan det finnas E39 -01 utan färddator eller har jag bara en trött BC-knapp som behöver fixas?

//Magnus

st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Detta hjälper kanske inte dig. Men jag har samma problem på min E39 - 2002. Skillnaden är att jag har haft en fungerande färddator i början, men den la av efter riktigt kallt väder omkring -20 eller mer. Nu vet jag inte riktigt hur jag skal få igång den.

Någon pratade om att den knappen endast jordar något. Kanske något kabelbrott. Men hur demonterar man blinkers-spaken ?
Kollade i manualen för min 530 och det verkar som alla E39 skall har några färddatorfunktioner som standard. När du trycker på BC knappen skall du kunna växla mellan;
-Yttertemp
-Genomsnittsförbrukning
-Räckvidd
-Genomsnittshastighet
Så det verkar som det kan vara problem med din BC-knapp (i blinkersspaken)

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Låter som knappen gett upp...Det ska fungera som B...M...W... skriver.

___
//Ulf
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack, då blir det felsökning av spak och kablage.

//Magnus

st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Kan du ge ett litet pip från dig om du lyckas lösa problemet och hur du gjorde för att lösa det? :)
Jag har samma problem med min E46 02a, någon som hittat en lösning?
Va
18
Valleyman
E39 523i Touring -99
Samma här - någon lösning?
Gr
21
Granis
520d Touring -08
VW bubbla 1302 -72
Ford Sierra cosworth-88
Samma problem på min har provat att byta till annan spak dock utan nån förbättring... (Den var dock beg så jag vet ju inte riktigt funktionen på den)

Nån som har nått att komma med?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ett mycket sent svar på hur det gick.

Det gick utmärkt, kabeln inne i spaken var avklämd pga att den hamnat lite fel vid monteringen. 10 sekunders jobb med lödkolven och en bit krympslang senare så var kabeln hel igen och jag kan trycka mig runt mellan termometer och förbrukning och vad det nu mera är i lilla datorn.

Det bökiga med ingreppet var att man måste lossa ratten, dvs bryta strömmen en stund innan för att slippa få felkoder på airbag.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.