|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska montera nytt larm på bilen, Cargard T70C. Har idag ett Cargard 850S men fjärren har pajjat och jag saknar PIN-koden till larmet så jag kan inte koppla in någon ny fjärr. Fick iaf en fråga av installatören ifall min bil hade startspärr original så att han vet om han ska ta med sig en sån modul eller ej. Någon som vet ifall BMW 325 -94 har startspärr monterat original? Den är inmporterad. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag fick en extra begagnade Carguard fjärrkontroll av Folke till Gummans Polo-00 som har 850S larm när jag installerade centrallåsen, bara att initiera den utan problem efter instruktionerna behövde ingen pinkod. Du ligger i gränszonen, BMW börjad med startspärr av det enklare varianten -93 där man kunde aktivera via en kod och alla BMW ska ha EWSII det från Januari -95 har jag för mig vilket räknas som "säker startspärr" Så du behöver nog en startspärr från Cargurd för attt var säker gissar jag på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dessutom så brukar det med rengörning av fjärren under gummiknapparna få dessa att funka igen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej igen. Har pratat med Cargard och ett otal installatörer och alla säger samma sak. Om man saknar pin-koden så går det inte att koppla in en ny fjärr. Men en installatör kan fixa det, men det tar bra många timmar och då är det bättre att köpa nytt eller så skickar man in larmet till Cargard som läser ut pin-koden från larmet. Men ifall du vet hur man kopplar in en dosa så går du gärna delge mig denna info. =) /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
Märkligt var ju inte märkvärdigare än att initera om fjärrfunktionen på en BMW originalnyckel. Man fick bara sätta larmet i serviceläge med hjälp av tändningslåset . Vi fick bara en fjärr när vi köpte bilen och Folke som är fd återförsäljare/Grossit för Carguard hade några rengjorda fjärrar liggande så hans skickade mig en extra. Står i manualen hur man gör. Jag har ingen koll på pin koden till vårt larm heller för övrigt och den behövs inte enligt manualen fär att koda in flera fjärrar (upp till 8 st) Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
När fjärren på Cargard lägger av är det vanligen en lödning som spricker. Kolla på komponentsidan på kortet. En av komponenterna, tror det var en konding, är rätt stor. Den frestar på lödningen lite extra. Löd om den och säkra gärna kondingen med en klick epoxylim. |
|
|
Har du utrustningslista på den? Om den har kod 900 har du första generationens startspärr (EWS I) den kom strax innan årskiftet 93/94, generellt bil byggd 1993 = ingen startspärr, bil byggd 1994 = startspärr. Stephan |
|
|
Mycket funderingar här. Om det verkligen är CarGard av den nämnda generationen, 850-950, liksom en del CarGard startspärrar osv så finns det inget system med pinkoder. Man läser bara manualen och initierar den nya fjärren till sitt befintliga larm enligt instruktionen. Jag har gjort det många gånger, systemet bygger på att man vrider tändning till/från i viss följd/antal gånger tills indikeringsdioden blinkar snabbt osv. Fjärren (modellen med tre smala och en bred knapp) har lite speciell konstruktion. De olika koderna genereras genom att de fyra knapparna har olika resistans i sina kontaktytor. Öppna fjärren och kolla, alla fyra kontakterna på printplattan ligger parallellt och det som händer när fjärren strejkar är att det blir smuts och fel resistans mellan gummiknapparna och printplattan. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.