|
|
|
|---|---|
|
Har haft lite vindkänslighets problem med vinterdäcken, trodde att det var RFT vinterdäcken som var boven....men märker nu att sommardäcken inte är mycket bättre, snarare lika illa... Jag har en vanlig original 6.5x16" alu fälg på sommardäcken, av någon anledning har BMW original monterat 225/55-16 på dessa fälgar vilket jag inte kan förstå, dels ser det fult ut när fälgbredden är för liten och undrar dessutom om mina vindkänslighetsproblem kan ha med detta att göra? Sommardäcken är av märket Michelin Pilot Primacy, någon fler med dålig erfarenhet av vindkänslighet med dessa? | |
|
Michelin Pilot Primacy: Har precis samma däck 245/45 R17 som sjunger (låter mycket nu på sista milen) på sin sista säsong. Upplever också vindkänslighet i motorvägsfart. Har hört något om att det kan vara ett tecken på att stötdämparna kan vara slitna, när E60/61 börjar bli känslig för vinden. Byter däck nästa sommar, så får vi se om det löser problemet. |
|
| Jag har 18" RFT sommar och 17" RFT dubbfria vinterdäck och jag har ingen onormal vindkänslighet. Har inte haft det med varken nya eller slitna däck. | |
|
Intressant Sim...läste någon tråd här för ett tag sen om någon som hade vindkänslighetsproblem som gick upp i belastningsindex på däcken och sedan försvann problemet, fast det kan ju även ha berott på byte av fabrikat.. Min har gått 5400mil, frågan är hur länge standard stötdämparna normalt ska hålla, de känns ju inget fel på dem även om det är mer komfort känsla i dämpningen.. Skulle vara intressant om någon här har 6.5x16" med 225/55-16, för det kan aldrig bli bra väghållning med den kombinationen känns det som, däcksidorna blir väldigt bulliga.... |
|
|
Gokar! jag tror att du syftar på mitt inlägg. Njae problemen försvann inte helt men det blev bättre. Detta kan ha berott på flera orsaker 1. Högre belastningsidex, något styvare däck borde förbättra sidostabiliteten. 2. Rätt däckdimension är säkert mycket viktigt. På bilen satt från början vinterdäck med måtten 205/55 x 16 vilket är FEL storlek. Märk väl att dessa däck var monterade av däckfirma anvisat av BMW återförsäljaren. Då jag inte orkade tjafsa med ÅF bytte jag vinterdäcken på en annan däckfirma som gav mig ett bra mellanpris. 3. Byte från Nokian hakkapelitta 5 till Continental WinterContact (båda däckmärkena är i detta fall dubbdäck) Kör nu sommardäck GoodYear Eagle F1 245/40 x 18 (93Y) och nog 17 är bilen fortfarande rätt svajig. Stötdämparna kan dock inte vara slut ännu, bilen har gått drygt 2000 mil. I detta sammanhang vill jag slänga ut en fråga. Någon annan som kör samma däck? Mina däck är Made in China (hu o fasa) men är INTE sidoimporterade då de har Europamärkning E. Enligt däckfirman skall däcken trots ursprungsland vara anpassade till europamarknaden och skall inte jämföras med andra ChipTjopp-däck med tvivelaktiga egenskaper. De påstår att däcken är originaldäck från GoodYears nya stora fabriker i Kina. Någon som vet eller har kommentarer? |
|
|
Hej BengtPeter...det var ditt inlägg jag syftade på... Känns märkligt att en nästan ny bil kan bli svajjig med 40-profils däck.. Pratade lite med bmw verkstan när jag bytte olja i veckan och det verkar som om de tycker att bmw bilarna är inställda för max komfort och då blir det svajjigt...märkligt....eftersom jag tycker att de borde vara inställda för autobahn, sportchassie och 18" däck kanske är standard där?..hahaha |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.