AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.152

Startspärr fungerar inte, Kan starta i läge D...

Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Hallå där, var inne och reg.bes. min 850. Fick en anmärkning (den enda) på att det gick att starta motorn med växelspaken i läge D. Någon som vet hur man löser det? Har M73 motor med "triptronic" låda.

/AGW
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Problemet löst! Lämnade in bilen hos Wölkes i GBG och de hittade felet till slut. Problemet var att förutom bilens orginallarm satt det ett larm till med immobilizer och startspärr. Det larmet fungerar så att om du larmar av och inte startar motorn inom typ 10s slår startspärren till och blockerar startmotorn. Detta gillade uppenbarligen inte den förra ägaren som hade byglat förbi den funktionen. I och med den byglingen kopplades bilens EWS I helt förbi. EWS är till för att kontrollera att motorn inte redan snurrar, att P eller N är valt plus lite andra saker innan du kan slå till startmotorn.
Stort tack till Andréas på Wölkes som gjorde en grymt bra insats och räddade mig från att riva ur allt och börja om igen.

/AGW
ba
67
bandaz

325-87 cab
EWS är till stöldskyddet EWS= Elektronische Wegfahrsperre Elektronisk startspärr (stöldskydd)

den ser till att du startar bilen med rätt nyckel
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Det är en av funktionerna om du har EWS II. I mitt fall har jag EWS I och då är insignalerna: växel i P/N, double lock upplåst, engine speed under 1200 varv/min, Board Computer inte låst med kod samt immobilizer ok. Är alla dessa variabler ok kan man köra startmotorn.
EWS II har alla dessa insignaler plus en input från nyckelavkodarmodulen.

/AGW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.