|
|
|
|---|---|
|
Tänkte ta och inhandla mig ett par nya sommardäck och har nu beslutat mig för michelin pilot sport ps2:or. Men på däckonlines hemsida så finns det två däck att välja på tydligen i den dimension jag ska ha. Antar att det är en hastighets grej som skiljer dessa däck men är det samma däck i övrigt, komfort och liknande? 1: 225/45 R17 91Y 2: 225/45 ZR17 91Y Ska tilläggas att däck nr 1 är ca 6 kr dyrare per däck. | |
| Hej! Ska också köpa PS2, samma storlek. Jag skickade iväg ett mail till dem. Svaret var att det var olika hastighetsklass. Fast jag undrar om det verkligen är så? Då väljer man ju hellre den som kostar några kronor dyrare... | |
| men Y måste ju vara hastighetsklassen om jag har förstått det rätt från deras tabell men vad är det då för skillnad på ZR17 och R17? Fattar nada alltså.... | |
|
Normalt står det väl utskrivet på detta vis "225/45 R17 91Y" Där "R" som står innan 17 berättar att däcket är av typen radial (standardbenämning mao). Sedan belastning = 91 samt hastighetsindex = Y som motsvarar 300 Km/h. "Saxat från en annan tråd" |
|
|
Sen har ja för mig att står d ZR så e däcket klassat 240km/h+ O om d står ZR+Y så e d klassat för 300km/h+ |
|
|
ZR är en gammal hastighetsklass som mycket riktigt betyder över 240 km/h. Numera använder man främst de nyare, mer exakta, benämningarna. H - 210km/h Q - 160km/h R - 170km/h S - 180km/h T - 190km/h U - 200km/h V - 240km/h W - 270km/h Y - 300km/h ZR - 240km/h + ZR+Y - 300km/h + ______________________________ //Lövet |
|
|
På det ena däcket står det RR efter texten om fälgskyddslist och på det andra däcket står det M0. Jag vet inte vad RR betyder, men M0 betyder att däcket är ett Mercedesdäck och ska tydligen vara lite bredare än det andra. mvh Tomas |
|
|
Men alltså vad är det för skillnad mellan RR och MO då? Efter lite letande på nätet så insåg jag att jag inte är den enda som tycker detta är lite rörigt. Länk |
|
|
MO är för Mercedes Only men RR? Jag tänkte satsa på ett par med RR till bak. Funkar det tror ni? "Pilot SPORT PS2 225/45 ZR17 91Y med fälgskyddslist, dvs kant på sidan av däcket som skyddar fälgen mot t ex vassa trottoarkanter., RR" |
|
|
Och rörigare blir det när man var inne på på www.nordendack.se och kikade. Var även in på Michelin´s hemsida och kikade men det var samma sak där. Nu finns det alltså slutbokstäver som: RR, MO, EL, N3, E, ZP o.s.v. Mailade Michelin om detta och undrade var man kunde hitta en tabell om vad dessa bokstäver betyder men inget svar än så länge..... Det jag har kunnat hitta är att: N3 är till Porsche och att MO är som skrivet ovan Mercedes Only |
|
| Har nu fått svar av michelin sverige. RR är inget som tillhör Michelin däck tydligen, mailade till och med länken åt dem men fick svar att RR inte är någon Michelin beteckning. Har mailat dackonline men inte fått nåt svar därifrån. Lite konstigt att de sätter ut sina egna beteckningar däck tycker jag, om det inte är något felskrivet dvs :) | |
| Vilka ska du köpa vevarsel? | |
|
På däckonline finns ju även däck med beteckning * och det betyder står tydligen för BMW: Länk Men det har nog ingen större betydelse i praktiken.. /Johannes |
|
|
Aargh vill kunna editera inlägg... /Johannes |
|
|
Ingen som kan rekommendera vilka som man ska köpa till en E90? Michelin Pilot SPORT PS2 225/45 ZR17 91Y med fälgskyddslist, dvs kant på sidan av däcket som skyddar fälgen mot t ex vassa trottoarkanter., RR Michelin Pilot SPORT PS2 225/45 R17 91Y med fälgskyddslist, dvs kant på sidan av däcket som skyddar fälgen mot t ex vassa trottoarkanter., M0 |
|
|
Lekarloo: Jag vet inte än, funderar om man ska beställa från alven o ingvarsson istället och få ett par Sp2:or utan några konstiga beteckningar. Lite dyrare blir det men inte mycket, rätt skönt om det skulle vara något också att man kan ringa dit utan problem. Läste dessutom om en kille som hade fått sina sp2:or som var tillverkade i Brasilien när han beställde från däckonline, lär ju knappast vara samma gummiblandning som övriga Europa däck, känns lite sådär att beställa där ifrån nu faktiskt....... Fick iaf svar av dackonline iaf som lyder såhär: "Hej Oskar! Tack för ditt e-mail. RR betyder att det är racer däck - till racersbil alltså. " ja vad ska man säga, däckonline verkar hitta på sina egna beteckningar tydligen :) |
|
Bayer_Aleks |
Jag ska få min bil nu sista veckan i Maj eller första i Juni där jag ska sälja mina 17 tums däck. Förmodligen blir det Continental däck med 225/45/17 som kommer gå till billigt pris. PM mig om nån är intreserad. |
| Bayer_Aleks jag tror inte det är så många som vill köpa Runflat. Om inte till fyndpris. Jag bytte till vanliga och det är sån skillnad att jag undrar varför BMW valde runflat... | |
|
Hur kan ett däck med lägre hastighet kosta mer? Det är alltså samma däck. Michelin PRIMACY HP 225/45 R17 91W Michelin PRIMACY HP 225/45 R17 91Y Y är ju högre än W men kostar på däckonline ca 60 mindre. Vad mer kan påverka förutom hastigheten? |
|
|
Lyfter tråden då jag har samma problem som killarna ovan när jag nu ska beställa nya framdäck. Kan inte tyda vilket PS2 däck som är lämpligast till min M3:a. Här är de fyra valen... Länk Ska man satsa på RR, RO1, N1 eller N2??? Har försökt kontakta Michelin men killen där ringer aldrig tillbaka. Fick någon av er ovan klarhet i detta? Mvh Jimmy |
|
|
En trevlig kille på Michelin ringde precis upp mig och förklarade att listan som Weiman länkade till ovan stämmer och att däck med * är anpassade för BMW. Anledningen till att jag ej kan hitta ett PS2 235/35-19 däck med * hos Däckonline är att det ej finns ett sådant däck i den dimensionen. Kan välja mellan att gå ner i bredd och köpa 225/40-19 eller att köpa 235/35 -19 ...Länk . Beteckningen RR är INTE Michelins beteckning utan något som Däckonline själva hittat på. Han hade en teori om att det stod för RimRem... nånting som då betyder fälgskyddskant. Jag satsar alltså på att beställa 2 nya framdäck enligt länken ovan. Mvh Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.