|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det beror på om spridaren är täpt eller om om den är bränd. Packningarna behöver du inte byta igen. Ta bort spridarbryggan, lägg papper under varje spridare, kör något varv på startmotorn så att du ser att det kommer ungefär lika mycket ur varje. sen kollar du helt enkelt om det droppar eller sprutar ur någon när tändningen är av. I så fall är den bara att byta. Mvh Kim | |
|
Spridarna checkade, rengjorda och lite slangar bytta, nu är startproblemet borta vid varm motor iallafall. Nu ska jag pysa till garaget och byta lambda, återkommer med resultat då jag gissar detta kommer bli långdragen felsökning :) |
|
|
Nu även lambda bytt, skedde inget på den svajjande tomgången dock. Ny tempgivare och vevaxelgivare är nästa steg antar jag, en LMM kommer också provas imorrn för att helt enkelt utesluta den. Sen har jag fanimej slut på ideeér iaf :) |
|
| Kolla spjälllägesgivaren med. | |
|
Gjort lite mätningar Tempgivare 3440ohm kall, 210ohm varm (mitten på mätaren) Ska vara 2400-2700 kall och 340ohm varm enl. haynes LMM Konstant 550ohm när man rör klaffen Ska öka utan glapp när man öppnar klaffen, här ser jag ett problem. Vevaxelgivare 2500ohm, ska vara 5-600 enl. haynes Spjällägesgivaren har jag enbart testat dragit ur, bilen gick skit. Försökte mäta och röra klaffen utan att få några vettiga värden. La inte många minuter på det förvisso. Så nästa steg är att testa en annan LMM. |
|
|
Fel av mig, LMM ger korrekta värden. Mätte på fel pins förut. Ger konstant ökning utan avbrott när man rör på klaffen och det är tempgivaren som ger konstant 550ohm. Klaffen skvallrar om ökning från 40 till 910ohm Mätte även tändkablarna om någon ser nåt direkt wacko här. (ohm) 1: 5840 2: 5800 3: 6640 4: 6050 5: 6020 6: 5900 |
|
|
Spjällägesgivaren också uppmätt nu. Den ger resultat första mm när man rör spjället, sen inget utslag som det tydligen ska vara enligt haynes rep-boken. |
|
|
Man blir ju tokig. Avgasvärden idag, gällande HC så låg det på 61 Har inte fuskat, bara rengjort, bytt givare och olja + rotor. Då tomgången fortfarande är orolig antog jag att värdena hängde ihop med denna, men icket det. Avgasvärdena är nu lösta, vilket de antagligen gjordes med lambdan. Svajjande tomgång är inte lika allvarligt men lite irriterande, får ta den felsökningen framöver. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.