|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, jag vet att det finns flertalet trådar om detta fenomen men ingen av dem riktigt synkar med mitt problem. CO: 0.0 Co 2500: 0.0 HC: 918 Lambda: 1.43 Tomgången svajjar ordentligt på tomgång så pass att hela bilen kränger, det stinker soppa och från avgasröret luktar det oförbränd soppa. Har ett läckage mellan spjäll och lmm som jag limmat nu och ligger på tork, ska se om det ändrar något. Känns lite som att fler värden borde vara galna om sonden är pajj? | |
|
Nya stift Ny olja Ny bälg mellan lmm o insug Spridarrampen löstagen, rengjord och nya spridartätningar Nya insugspackningar Nytt soppafilter Nytt luftfilter Kammen kontrollerad, inga slitna nockar Ventilspelet ej kollat, lite ventilknack finns. Ny besiktning gjord, Lambda 1.40 och HC på 999, de sa att skrivaren bara pallade tre siffror, värdet en bit över 1000. Ny lambda nästa skede eller? Sett att endel talar om relä som endera har nåt med lambda eller dme att göra, så den vet om motorn är varm. Vad är detta? någon länk till t.ex. realoem eller part-nr så man kan beställa ett. Tips vore ytterst tacksamt! |
|
|
Du har ju bytt och rengjort allt annat så det är väl bara lambdasonden kvar. Iofs kanske det kan vara lmm men jag hade bytt lambdan först. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Byt lambda och gör en nollställning så den får läsa in nya värden. Ta av batterikablarna en halvtimme eller ta ur kontakten till DME boxen. Beemer 4 Life! |
|
| Luktar den fortfarande soppa? Kollat tempgivaren till sprutet? Ryker bilen blått eller svart? Drar den olja eller mycket bensin? | |
|
Luktar bensin och oförbränt rätt rejält ja. Ryker lite, möjligen gråblåaktigt. Men drar varken olja eller vatten. Körde 70 mil igår och tankade knappa 80 liter, så runt 1,1 nånstans i förbrukning. Ej kollat tempgivaren, är det en av de två längst fram på motorn ? |
|
|
Här är ett litet filmklipp... Länk |
|
| Börja med att kolla tempgivaren. Kör bilen lite så den blir varm (mitten på tempgivare i cupén) sen byter du plats på sladdarna till temgivarna och kollar om tempmätaren står i botten, gör den det är givaren för sprutet kass. Om den är hel, byt tillbaka och fortsätt med att kolla så att inte klaffen i luftmassemätaren har fastnat.. Mvh Kim | |
|
Tack för att du tar dig tid! Vilken av dessa är det du menar? de främre eller bakre? Se bild på länken nedan De främre kan jag inte switcha imellan, då ena givaren är fastlödd rakt på kabeln. Benen är avbrutna på ena givaren, känns ju som att en lödning ev. skulle kunna skadat den. Vad kostar dessa pjäser att köpa? häromkring går det inte få tag på en diagnos för under 400kr, känns som jag lika gärna kan köpa en/två nya givare på prov... Länk |
|
|
Ett par saker till som möjligen kan avslöja något... På tomgång med öppet filter hör man ibland nåt som slår i motorn, antagligen den lilla dörren i LMM som slår upp eller igen precis när motorn håller på att dö, då tomgången ibland dyker så lågt. Och, när man startar kall går varvet upp mot 2000rpm i några sekunder, sjunker till knappt den går runt, och sen detdär ljudet från lmm, sen upp på 2000rpm igen. Lugnar sig när den är varm, men svajjar 100-200rpm och luktar rejält med soppa bakom. Nästan som en gammal jänkare när den står o svajjar. |
|
| kollat klaffen i LMM? Du byter plats på sladdarna till dom två bakre (svart och blå) | |
| Vad menar du med att benen är avbrutna på den ena? Har du möjlighet att mäta givarna med multimeter så är det ju lättare. Men om någon av givarna är synligt trasiga ska du ju givetvis byta den. Den blåa givaren är till tempmätaren, den svarta är till insprutningen. Den tredje är jag osäker på. | |
|
Ska ut och prova strax med att byta kablarna. Klaffen i LMM ser okej ut, vet inte riktigt hur den ska vara när den är knasig. Men den går lätt, lite oljig. Ska ta o leta fram multimetern också och mäta upp dem. Det jag menade med att benen var av är de två främsta givarna, som inte har en kontakt utan bara kabelskor. Ska även fixa bättre bild på detta. Återkommer med test av kabel |
|
|
Nu har jag provat skifta kablarna på givarna, mellan blå och svart. Det som skedde var att mätarn i kupén gick upp på max när jag slog på tändningen. Se länk nedan, uppåt på bilden är framåt på motorn. Har ju fyra givare där, bytte mellan de med riktig kontakt. Länk |
|
|
Börjar bli lite fundersam vad dessa främre givare är för något.. Har kikat runt på internet som en dåre men inte vad jag sett så har en M30 dessa anslutna utan sitter pluggar där. Varför har jag två givare till och ingen annan ? :) |
|
|
Ingen som vågar gissa lite ang. givarna ? Har provat koppla ur de två främre, händer ingenting varken på mätare eller bilens funktion. Och, är min givare fungerande om den går upp på max när man switchar mellan de två givarna ? |
|
| Läs svaret som du redan fått: sen byter du plats på sladdarna till temgivarna och kollar om tempmätaren står i botten, gör den det är givaren för sprutet kass. | |
| Det är olika motstånd i givarna därför är det möjligt att tempgivaren visar fullt när du byter. Även om den ska visa normaltemp så blir det ju åt fel håll, då borde bilen gå magert på kallstart men det gör den ju ej. Är bilen svårstartad när den stått en stund varm? | |
| Jo, när den är varm får man pumpa lite på gasen om den ska ha en sportkeps till att starta. Tar säkerligen uppåt 10 sek innan den ens tänder minsta lilla. | |
| Troligen en läckande spridare då.. | |
|
Aha, kanske en vettig linje att gå på. Går läckaget att mäta sig fram till? t.ex. mostånd i spridaren eller är det till att byta packningar igen? Tänkte om det var mekaniskt fel eller om det bara är en tätning som hamnat galet. Ny lambda åker på ikväll också tillsammans med ny tempgivare (bara för att), ska bli intressant det med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.