|
|
|
|---|---|
|
Om jag vinklar upp armen så går den fram och tillbaka utan större problem. Men så fort jag lägger tillbaka den mot bakrutan så går den typ halvvägs lååååångsamt tills den till sist stannar helt. Sen går det inte att få igång den igen om man inte stänger av och på tändningen och vinklar ut armen igen. Har tagit loss kåpan där motorn som driver armen sitter och smörjt så gott det går men utan framgång. Motorn som håller på att ge upp? Och vad kan det tänkas kosta att byta? Någon som gjort det kanske eller löst problemet på annat sätt? | |
|
Om du öppnar rutan och tar fatt i torkararmen går det tungt då ? Smörj och dra torkararmen fram och tillbaka flera gånger tills det går lätt igen prova även att tvätta ordentligt helst med högtryckstvätt innan du smörjer upp armen har haft det problemet på mina E39or men det har hjälpt med ovannämnda Det tar stryk under vintern med allt salt och annat skit som kommer upp på rutan Lycka till |
|
|
Det går trögt så in i helv..... :-) Sen har jag märkt att den inte riktigt går hela vägen tillbaka. Fattas typ bara 0,5-1cm. Och när man sen öppnar rutan så hör man att "piggen" skrapar i hålet den ska ut ur. Dvs själva motorn som driver armen går (nästan?) hela vägen tillbaka, men inte själva armen. Vilket gör att rutan inte går att stänga om man inte vrider ner den till "noll-läget". "Piggen" hamnar ju inte i hålet. Men jag börjar med en rengöring och smörjning. Låter ju faktiskt som en trolig orsak. Har dessutom varit riktigt dålig på att tvätta bilen i vinter. Tackar så länge... |
|
|
Det skall gå att stänga luckan ändå piggen som du kallar den skall vara fjädrande om inte smörj även den Detta problem kommer du att lösa själv inga problem om du inte lyckats skära själva torkar armen Man ser rätt många E39 som har samma problem |
|
|
Jo, när man klappat till ett par gånger iofs så går den igen helt. Och den fjädrar bra den piggen. Sen hitta jag nån slags låsbricka som hade lossnat. Den är lite mindre än en lillfingernagel och är mässingsfärgad. Den går inte runt hela vägen utan är en bricka som man skjuter på. Tror den lossna vid ett av tillfällena jag banka igen rutan ett par gånger efter varandra. Möjligt så att den ska sitta vid piggen. Ska kolla på en annan E39 på jobbet nån dag. |
|
|
Ta det bara försiktigt så du inte spränger hela bakrutan för då börjar det att kosta pengar Ha de T |
|
|
Nu så. Efter lite smörjmedel så går den faktiskt av sig själv numera. Dock inte riktigt hela vägen tillbaka när man stänger av den. Dvs den bromsar in lite mjukt och då orkar den inte sista biten. Men har man intervallen på och inte slår av den förrän den är tillbaka vid startläget och stannat där så stannar den på rätt ställe. Ska försöka få tag på lite tryckluft och blåsa bort gruset som limmat sig fast där inne. |
|
|
Jag byter förhoppningsvis hela skiten imorgon om delarna kommit, cirka 1100kr för allt som sitter genom rutan inkl. tryckknappen mm. Det kändes som att reservdelskillen kunde artikelnummerna i huvudet... Synd att den här skitkonstruktionen med stålaxel genom aluminium tycks vara standard på nästan alla bilar och tyvärr tycks bmw vara sämre än medel. //Magnus |
|
|
Bara fortsätt att rensa Turbo75 det skall förhoppningsvis gå När du nu vet vad som orsakade problemet så får du det inte mer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.