|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har knappt tid att köra med min e30 325im längre. Jag bor numer i Göteborg och har inte plats för mer än en bil häruppe. Därför har det blivit att gamla Bettan mest stått i garage de senaste 2 åren. Jag besiktigade henne senast sommaren 2006 tror jag, körde väl lite 2007 också men har bara startats och körts runt några varv på vägarna på landet sedan dess. Kanske har kört totalt 3 timmar de senaste 2 åren med henne. Tycker det är trist att den bara står, men tycker samtidigt verkligen om bilen så det tar emot att sälja den. Lite om bilen: Importerad av mig ca år 2003? Går ju lätt att kolla upp men kommer inte ihåg riktigt just nu. (Alla papper ligger på landet). Det är en -89:a, Diamantsvart, 4-dörrars och har alltså M-paket. Den är väl inte i nyskick direkt, den har trots allt gått omkring 18000 mil (kommer heller inte ihåg exakt) och det är ju inte heller en orginalbil med tanke på motorn osv. Lacken är OK, finns några få repor och stenskott, samt någon enstaka mindre bula. Den hade senast jag kollade den ordentligt ingen rost, så förhoppningsvis är den fortfarande relativt rostfri. Inredningen är fin, sportstolarna är till och med hela :) I utrustningsväg finns det väl inte så mycket förutom det som ingår i m-paketet då. Det den har är taklucka och diffbroms vad jag vet, ingen AC och inga elhissar. Just det, lilla "färddatorn" har den också. Och orginal brandsläckare under framsätaret!! Motorn/drivlinan är lite kryddad. Det är en M20B25 spis men på 2.7 liter, och det mesta är gjort på den i "normal" sugtrimväg förutom bättre insug/separata spjäll. Växellådan är en 5-växlad M3/328 E36 låda. Kardanen är från 328 E36. Då det begav sig körde jag den på strippen och fick till en hög 13s repa som bäst. Det är ca 240hk i motorn. Tyvärr hade jag problem med att få igenom den på besiktning med denna motor i. Jag har en M20B20 motor till den som ingår. Den använde jag för att besiktiga senast. Här finns bilder och lite mer info om vad som är hjort med henne: [url=Länk till min 325im på Garaget.org[/url] (Obs. gamla bilder! jag har fixat till lite fula detaljer som tex de svarta njurarna. De är numera orginal kromade.) Tanken är väl att om jag bestämmer mig för att sälja henne, tar jag ut henne och ger henne en rejäl översyn. Ser till att bromsarna är ok, byter lite vätskor osv. Baxar upp henne på pelarlyften och tar en titt under mm. Här även org krysseker fälgar som ingår. Orginal backspeglar har jag också kvar. :) Kräver nog rätt köpare som kanske vill ha lite busbil kan jag tro, och dessutom en som är intresserad av att pilla lite själv. Kan vara ett bra objekt för någon som vill trimma vidare. Lådan pallar mycket mer, och blocket har kolvkylning och större oljepump redan så den är inte dum om man vill turbokonvertera den. Vad tror ni den kan gå för? Den är ju trots allt relativt gott skick. Definitivt ingen häck. Har sett några otroligt högt prisade 325im 2-dörrars, men de var nog ännu bättre skick. 4-dörrarna brukar ju stå lägre i pris också. /Jens | |
|
Verkar som länken till garaget.org blev kansig, provar igen: Länk |
|
| Tyvärr besiktnings problemet med denna motor drar ner priset en hel del inte så roligt att byta motor varje år. | |
|
Jo, det är jag väl medveten om. Om vi leker med tanken lite; Antag att bilen hade orginal motor, var besiktigad och klar och i övrigt som jag skrev ovan. Dvs i gott bruksskick utan något trasigt, fin inredning osv. Hur mycket tror ni folk betalar för en ordinär 325im idag helt enkelt?? Ser 2 st till salu just nu, en som är rätt lik min på blocket (diamantsvart 4-dörrars) med begärt pris 48' och en totalrenoverad roayalblå 2-dörrars som ser ut att vara i riktigt superskick här på börsen med begärt pris 72'. Men dessa två exempel säger nog inte så mycket. När jag köpte min för några år sedan fick man en välhållen im för runt 25-30'. Kan det vara så att e30 med m-tech paketet har gått upp lite i pris sedan dess? Ni som har sålt en im under det gångna året, hur mycket har ni fått för era bilar och var det bra "riv" efter just din bil? |
|
|
Kan bara gå till mig själv har en 325im 4-dörrars m-teck-2 med M20B25 spis men på 2.7 liter den har diffbroms, abs, servo, fönsterhissar taklucka,stora färddatorn,skidsack,ljusreglering,elektronisk värmereglering,bilen har rullat 15800mil ser som ny ut i lacken många tror att den är omlackerad men det är den inte, är bjuden över 60.000tusen för bilen men säljer den inte, går som en dröm.Kan bara säga en sak det är bra riv efter dessa bilar i bra skick. Gör den besikningsbar lättare att sälja såg fin ut på bilderna skulle tro mellan 40-50tusen besikningsbar. |
|
|
Jag skulle kunna tänka mig att köpa motorn av dig... ;) Så kan du göra om den till en originalare. //Emil |
|
|
Hade en 2-dörrars coupe facelift som var kryddad med samma recept exklusive växelådan. Motorn var trimmad och genomgången av motornord samt nylackad, fanns lite rost i en framskärm. Mycket smått och gott som ferita rostfritt hela vägen, rockford punch högtalare Dock var den besiktigad och körklar med snygga 16 tummnare. Sålde den för 16k Gjorde nån liknande tråd här på ap |
|
|
Ja priserna verkar ha ett rätt brett spektrum. |
|
| nylackad men ändå rostig? Det går inte ihop. | |
|
Vill bara skriva att jag sålde bilen för ett par dagar sedan som den stod för 33'. Hade ett helt berg med extra prylar till den som jag ville skicka med men köparen ville bara ha den extra diffen med lamellbroms jag hade liggandes. Fick behålla tex besiktningsmotorn, extra lådan, block, och en massa andra prylar enl annons i börsen: Länk Så jag är rätt nöjd måste jag säga, hade nog kunnat få runt 45'-50' för den om den var besiktigad och godkänd med den motorn känndes det som. Men det hade tagit typ hela semestern i anspråk att fixa :) |
|
|
Grattis till försäljningen. Måst bara fråga var det var som var problem med att besikta med 2.7:an. Avgasvärdena? __ /Chrille |
|
| Exakt. Jag orkade inte reda ut problemet för ett par år sedan när jag fortfarande hade tid att bygga med bilen. Jag resonerade som så att jag skulle snart bygga turbo på spisen och skulle då ändå få slänga ur den en gång om året. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.