AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
928

Tips på stereoutrustning!

Jo
33
Johan535
535i -92
Har starka funderingar på att uppgradera det kassa system jag har i bilen just nu...har för nuvarande 2 högtalare i hatthyllan, 2 vid benutrymme fram och sedan 2 diskanter på ovansidan av instrumentpanelen...
Är ingen topputrustning direkt då det börjar skorra och ha sig om man drar på lite...

Vad jag är ute efter är ett system som kan leverera lite bas och bra ljud...inga värstingsaker utan ett schysst system som duger för en normal användare :)

Dock så har jag absolut ingen aning om hur mycket jag behöver ladda på med, watt på stereo och slutsteg, tum på basar och liknande...

Jag har lite funderingar på att kanske trycka in en baslåda, dock tar det upp lite utrymme så att sätta 2 basar på hatthyllan bak är nog smidigast, vilken tum rekomenderar ni för att kunna leverera lite dunk och inte förstöra hatthyllan?

kanske 2 st 10" duger...om så vilken watt ska man satsa på på slutsteget, eller kan en hyffsat bilstereo klara av att driva 2 10" basar på en hyffsad nivå?

Som sagt, är rätt ny till detta, så alla tips mottages gärna :)

Eftersom budgeten är rätt stram nu vid sommartid så får det nog inte ligger över en ca 5 papp för stereo, steg osv...men om man snokar runt efter lite begagnat brukar man kunna hitta det mesta billigt :)
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
en smart sak är att köpa bra saker från början. Du behöver egentligen inte köpa allt på en gång, utan kan köpa efter hand när du känner att du vill bygga ut.

En bra början är att köpa en stereo med hyfsat bra steg ifrån början. Pioneer har ett med MOSFET som lämnar 4x50W och lågnivå för ca 3000. Ska du köpa nytt så kan det vara att satsa på.

Därefter kan du ta och köpa dig ett par hyfsade 6x9:or för ca 1000 kr som är lättdrivna. Då kan du få bra ljud genom att driva dem med huvudenheten.

Därefter köper du ett passande kit till framsystemet. Troligen blir det 5,25" och diskanter samt filter...pris ca 1000 kr
Jo
33
Johan535
535i -92
Stort tack för svaret, låter bra!

Kan 6*9:or drivna av bara stereon ge bra bas på lite lägre nivåer då man börjar känna trycker i bröstet? :)

och ungefär hur mycket tål de innan det börjar skorra?
Ska du ha tryck som känns i bröstet, i framsätet då behövs det nog ett steg, för 6*9:or som kan leverera lite bas har oftast låg verkningsgrad.

Men Pioneers huvudenheter är en bra investering, då kan du åtminstonde driva framsystemet ordentligt, och komplettera med ett billigt 2 kanal steg till 6*9:orna

6*9:or kan ge ganska hyffsat med bas till en viss nivå, och på billiga 6*9:or är den nivån ganska låg.
Så jag skulle rekomendera 2st DLS OA 10" eller en OA 12" om det finns platts, men det innebär att du måste kapa i plåten i hatthyllan. Dom har ganska låg verkningsgrad så köp inte ett av dom aldra minsta stegen. 2*100Wrms borde räcka ganska långt.

Vill du ha fullregister bak så går det ju att driva ett baksystem (tex original till att börja med) med stereon och sen ha ett lagomt 2-kanal steg bryggat till en bas i mitten av hatthyllan, då ger ett 2*100Wrms steg upp till 1*400Wrms.

Själv har jag löst basfrågan med en liten låda med en MDS 8" bas, och jag är riktigt nöjd.
Lådan tar inte större platts än en ölback och ger betydligt mer tryck än vad jag förväntat mig.

Ni som lusläser forumet vet att jag har en sån låda över till salu, men mitt ömdömme är ändå relativt opartiskt och alla som vill är välkommna på en provlyssning. (i Luleå)

Sen var det ju framsystemet, och köper du ett billigt framsystem som "duger" för pengarna som blev över efter basar och steg, då kommer du troligtvis att bli besviken och måsta köpa nytt igen... DYRT.

Så har du inte råd med ett bra framsystem kan du ju bara justera ner basen till original framsystemet så att det kan spela högre, och vänta med att byta tills det finns finansiella resurser.

Och för framsystem gäller mer än för nånting annat att det är din egen smak som avgör, titta inte på vilka märken som har bra "rykte" eller tester och annan vilseledande information, utan gå in på en välsorterad handlare och lyssna.

Ta med en skiva som du har lyssnat på många gånger och vet exakt hur den ska låta, och låt det ta tid.

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Köper du allt utom huvudenheten beg. så kan du komma ner ganska rejält i pris. Inhandlade ett framsystem från Soundstream genom bmwbörsen som funkar kanon. Fick dem för 800:-/paret. Så jag kan varmt rekommendera att köpa ett bättre beg framsystem eftersom begagnatpriserna på hägtalare är relativt låga om man jämför med nypris. För 7-800 får man ett bra beg framsystem.

Som Daniel säger behövs ett steg till 6x9:orna om man vill få ut bra tryck i basen. Dock tror jag att huvudenheten klarar av att driva dem ganska bra om du köper lättdrivna element. Jag kan mycket vamt rekommendera JENSEN XA2100 om du ska ha ett mkt prisvärt steg. Nypris 1095:- på www.nardik.se.

Jag listar upp ett exempel på ett system med nya saker för ca 5000:-
allt finns på www.nardik.se
CD: Pioneer DEH-3330R 3290:-
steg: Jensen XA2100 1095:-
bak: JENSEN EX990Ti 6x9 795:-

Detta kan vara en bra början som man kan ha som grund om man inte vill ha baslåda i bilen. Men priserna kan som sagt var pressas ganska rejält med beg. komponenter.

Jag vet inte vad du har för huvudenhet nu. Har du lågnivåutg. på den så kan du behålla den. Annars kan du leta upp en beg. med lågnivå utg för ca 1000:- beg.
Kör du med den lösningen rekommenderar jag dig nog att köpa ett 4-kanaligt steg och driva hela systemet med denna. Ett bra beg. 4-kanaligt bör du kunna få för ca 1500 :-. Men då måste du byta framsystemet. Men det får du ju pengar över till isåfall....
Det bästa du kan göra (enligt min mening) är att ta dig till någon bistereobutik och provlayssna på lite olika märken i olika prisklasser men en rekomendation är att inte satsa på ett jättekraftigt baksystem eller på bas, köp istället ett bra framsystem och ett steg till det, det kommer du långt med i vissa fall upplever du som om det vore mer bas i en bil med ordentligt framsystem än i en med en bas i, men då får du t.ex satsa på 6,5" midbasar som t.ex Amega q-comp, de ska visst låta riktigt bra och visst kostar det men det är det värt. kolla på www.amega.net kika in på zatzy.com och kika lite på bilstereoforumet där så kanske du finner lite mer info och hjälp.

*Allt eller inget*

-Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag-
vi
121
viruz
523i touring-00
Tjena! Snart är jag klar med mitt bygge,,väntar på framsystemet som jag ska få i veckan! Blir nog rätt så bra ljud skulle jag tro!

Framsystem:DLS Up36 ( 1" diskant,2.5" mellanregister och 6.5" midbas)

Basar:2st MTX Thunder 6000 i sluten låda på 42liter

Slutsteg: MTX Bluethunder 754 (560 watt)

Huvudenhet ska jag också byta till Panasonics värsta MP3 spelare! Har nu en JVC "El chamelon" eller flatface som dom kallas också! NÅN som vill köpa??

Så nu ska det spelas högt i E34:an =)))

MVH:Peter

Peter (Bmw 525i 24v-91)
Det lär spela rätt bra, ska själv uppdatera mitt ljud, blir nog Amea q-comp60 midbasar och filter och dls ur1 diskanter, DLS w712 som bas och DLS A5 steg som driver allt tillsammans med min gammla sony huvudenhet.

Men vägen e lång och jag e inte framme ännu.

*Allt eller inget*

-Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag-
Jo
33
Johan535
535i -92
Fan va schysst med alla svaren, ska busläsa dem 10 ggr och checka upp priset mm...

Den stereo jag har nu är en hemskt dålig panasonic bandspelare OBS :) så den ska verkligen bytas ut mot cd....får huvudvärk av allt spolande fram och tillbaks och sedan den kraftigt dåliga kvalite på ljudet kassettspelare ger...

jag är inte säker på hur bra diskanterna jag har i bilen är, hur mycket de klarar...högtalarna börjar skorra så fort man drar på lite volym...

ska testa någon dag att koppla ur alla högtalare osv och sedan testa en och en och se vad de klarar av..

Skulle kanske funka att sätta ett steg bak som driver en låda eller 2 6*9:or, sedan att själva stereon driver framsystemet...om jag skaffar en 4*50 watt stereo...

Jag har lite utrymmen och fylla ut iaf :)

Jag är inte ute efter raggardunk direkt så det kanske fungerar med 2 st 6*9:or...får se :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.