AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.104

Bränt ventilen på en cylle?

ma
16
massimo
520i -89
Tja, ska försöka fatta mig kort så detta inte blir någon lång historia.
Min bil låter konstigt och jag tror den inte går på alla cylindrar. Detta hände när jag stod vid ett rödljus och varva som en tok med min lilla 520i. Sedan när det vart grönt så tryckte jag på fullt och körde till varvstoppet någon sekund. Bilen behövde nog servas och jag kände det själv så det skulle göras men tydligen vart det försent =(.
Så jag kollade upp med en nära vän och han sa det kan antingen vara tändspolen eller fördelaren men TROLIGTVIS är det nog ventilerna på en cylle(Cylinder) som har bränts =(. Men han var ju inte säker så vad tror ni??? Oljan är inte grå eller något iaf. Den ser bra ut!
Så min fråga är vad kan man få för att sälja iväg bilen för så som den är nu?
Och vad kan det kosta om man lämnar in det så lyfter de toppen och byter ut alla ventiler?

Så kan någon händig människa fixa detta själv om den så vill. För jag har varken tid eller kunskaperna. Visst jag kan lämna in den hos en som man känner men det orkar jag inte med nu som sagt ingen tid och lust samt kunskap.

Tack
MVH
P
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Låter ytterst osannolikt att en ventil skulle bränna pga varvning i friläge. Eller att den skulle bränna under den korta tid det tar att varva ur på lägre växlar.

En ventil bränner pga att värmen inte hinner avledas till toppen under tiden den är stängd. Under de driftsförhållanden som du beskriver utsätts ventilerna knappast för någon större mängd värme att tala om.

Per L

ma
16
massimo
520i -89
Men ja varvade ur ettan till 6 tusen varv sen efter det vart motorn helt störd.
vad kan det vara då?
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
det är inte så att du har råkat ut för det klassiska felet på m20 motorerna att en vippa har gått av då? Du kan ju enkelt kolla det genom att lyfta på ventil kåpan och kolla hur det ser ut.
Samma sak hände på min 525:a som jag hade, Jag varvade ur den ordentligt (dock inte i friläge) och sen helt plötsligt så gick den inte på alla cylindrar.

Vart slö som en ja jag vet inte vad. Ett tips som du i alla fall kan kolla. Tar ju som sagt inte lång tid att lossa på alla muttrarna till kåpan och slå en kik.

Lycka till.

Mvh Jonas

-------------------------
"En bra förare får aldrig möte i en kurva"
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Skulle också lägga mina pengar på "vippa", hända samma sak på min gamla 325:a efter urdragning på ettan.

Mvh Robban
ma
16
massimo
520i -89
Okej aa men det låter bra. Har aldrig skruvat loss ventil kåpan men det kan inte vara så svårt kan jag tänka mig. Men om det är så att en "vippa" har gått av vad kan det kosta och laga detta och för grejerna man behöver?
Tack så mkt! =)
ma
16
massimo
520i -89
Okej aa men det låter bra. Har aldrig skruvat loss ventil kåpan men det kan inte vara så svårt kan jag tänka mig. Men om det är så att en "vippa" har gått av vad kan det kosta och laga detta och för grejerna man behöver?
Tack så mkt! =)
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Om det är en sån som gått av så kan du ju hoppas på att det är på första cylindern, från fronten sett. Då kan du dra ur vipparmsaxeln mot torpenden, annars måste du ta ur den genom fronten.

Har för mig att jag betalade ca 200-300:- för min vippa.

Mvh Robban
ma
16
massimo
520i -89
Aa. Hur ser man om den e sönder? eller gått av man ser det helt enkelt? är det jobbigt och byta den?
Eller om man lämnar in den på någon verkstad där de ej "pratar" svenska kan det väl inte kosta flera flera tusen? att byta någon vippa .. för man köper isåfall en vippa elleR?:s
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Du ser direkt om den är av. Är väl ett par timmars jobb att byta. Kollade på Motornord och där kostar en vippa 125:-. Sen gör man som man vill med att byta en eller alla.
ma
16
massimo
520i -89
okej =) va inte så värst mkt pengar. Man får hoppas att det är vippan då. För nu går bilen skitdåligt och låter som en motor cykel hehe. Hur många viper är det då?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Det är 1 per ventil.....alltså 12. Är ju gjort på ett par minuter att lyfta ventilkåpan å kika.....gör det så fort som möjligt!

Har man otur så kan den del av vippan som gått av åka runt där inne åka ställa till oreda.......jag åkte 40 mil med min vippa av :)
ma
16
massimo
520i -89
det är 20 Ventilers på min 520i 129hk Så det blir 1 per ventil så det blir alltså 20 st vippor?
ma
16
massimo
520i -89
eller hur många ventiler har jag ? :s haha
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Hehe...om du inte har bytt motor så har du tolv ventiler! 24 ventiler kom nog -91....och 20 ventiler blir nog skitsvårt de på 6 cylindrar (3,33333 ventiler/cyl).

Mvh Robban
ma
16
massimo
520i -89
jaha fan vad dum jag är hehe. Men så det är bara skruva av ventil kåpan och kolla om någon vippa är av?
tack för hjälpen!
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Man får hjärnsläpp ibland :) Det är bara och lossa på kåpan och kika, så att du får veta.

Mvh Robban
ma
16
massimo
520i -89
fan det var 2a cylindern som vippan hade gått av på!
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Ok :( Tror de va samma på min gamla. Bara å mecka lite då :) Men det är ju ganska skönt å hitta felet.

Mvh Robban
ma
16
massimo
520i -89
Har varken tid eller ork att mecka just nu har fullt upp med skolan just nu! hehe så slänger upp bmw´n på blocket ist!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.