AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
504

Värt att byta från E34 till E32?

Et
58
Etno81
535iA -90
Hej!

Har en 535iA -90 för tillfället, men är sugen på en E32'a och kanske främst 735 och 740. 730 och 750 har jag skippat tack vare låg utrustningsnivå och hög driftskostnad.

735'an är ju samma som 535'an under huven, men hur är 740? Är det värt att satsa på en ur första årskullen, eller ska jag köpa en 94'a t.ex.? Hur är driftskostnaderna jämfört med de 6-cylindriga? Håller grejerna som de ska, eller ger de upp lätt?

/Etno
er
13
ericy
BMW 535i -91
Kanske beror på vem som ägt bilen innan! Man får vad man betalar för :) 735:an (E32) är en dock en fin gammal pålitlig bil :)
Et
58
Etno81
535iA -90
Jo, visst beror det på vem som haft bilen innan.

Men 535'an jag har är en otroligt fint välskött bil, det jag gjort på 1 och ½ år (förutom insp 2 var 2000 mil) är att byta ljuddämpare för 2400 Kr och fylla klimaten för 800 Kr. Så jag vet att grejerna håller och inte kostar så himla mycket.

Men frågan var alltså om grejerna i 8-cylindriga modellerna håller för lika mycket?

/Etno
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Tycker ändå att det är synd att skippa 750:n. Det är ändå den mest maxande modellen, tveklöst den jag skulle ha köpt. TVivlar på att det skulle vara mycket mer problem med 750 än någon annan E32.

V8:an i 740 är mycket slitstark, men den har några inbyggda fel. Till dessa hör bultarna till oljepumpen som lossnar, kamkedjan som kan vara sliten, och automatlådor på 93-94 års modeller där en plastkula i ventilhuset kan gå sönder, och hela lådan måste plockas isär.

735 är en pålitlig bil som man kan skruva en del själv med, och delarna är inte så dyra heller. Man skall dock kolla kam och toppackning noga innan man slår till.

Skulle jag byta upp mig vilket jag planerar att göra efter sommaren skulle jag tveklöst välja 750, då kan man vara säker på att man har den fetaste bil som någonsin tillverkats!
rättning, automatlådorna i 92-93 = bäst(utan plastkula) Från -94 och framåt, en varningens finger för lådan. Tror ej de är belastade med mer sjukdomar på tidigare i stället för senare modeller.
HAr hafft 540, uder´bar bil, hoppar nu upp till 740(e38)

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.