AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.399

Kupé buller 318/320 (E90/E91)

35
Göteborg
Tesla Model Y RWD -23
Hej,
Byter snart tjänstebil. En tidning (kommer inte ihåg vilken) buller testade ett antal bilar. Först kom en Lexus, tvåa Mercedes S-klass, trea BMW 5-serien.

Sen långt ner kom 3-serien (typ 23:e plats).

Hur upplever ni er nya 318/320 ?
Är det mycket vind och däck ljud?

Är ni många som är negativa, väljer jag nog 5-serien.
35
Göteborg
Tesla Model Y RWD -23
Knäpptyst, det tolkar jag som de flesta är missnöjda med sin nya 3-serie.
520d A får det bli.

Troligtvis är forumet bara för gamla BMW ägare med frågor hur de ska laga sina gamla ök.

Nu är det finanskris, köp ny bil!
Synd att jag måste byta innan F10 kommer.
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Jag upplever ljudnivån i E91 som mycket bra. Inga problem att konversera med passagerare i autobahnhastigheter.
Runflat däcken kan väsnas lite på svensk grov asfalt, speciellt när de är breda och börjar bli slitna.

AMS test: Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tycker också ljudnivån i min e90 är bra, dock väsnas RFT däcken lite (Bridgestone Potenza RE050II). De verkar precis som RG skriver vara mer känsliga för beläggningens kvalitet än vanliga däck.

Bilen var tystare på "vanliga" vinterdäck i samma dimension som sommardäcken.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
da
101
danielbas
318i Touring -09
Göteborg: Ja, du kan ju tolka det som du vill. Det låter ju väldigt troligt att de flesta är missnöjda med sina 3-serier bara för att du inte får något svar under några timmar en solig söndag...

Eller kan det kanske vara så att folk är ute och KÖR bilar istället för att fråga på ett forum om vilken som är tystast?

I denna tråd Länk anklagar du folk för att vara omogna och dumma som köper en 1-serie. "Säkerhet, komfort och tysthet" är de 3 främsta egenskaperna hos en bil skriver du. Hmmm, en mjukfjädrad Volvo med 15" kanske är bättre för dig?
Gemini__
"Troligtvis är forumet bara för gamla BMW ägare..."

Men då platsar du väl in med dina 42 år fyllda. ;-)

Lycka till med 5-serieägandet, du lär bli nöjd.

//Thomas
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag är mycket nöjd med ljudnivån, men har kört för lite E60 för att kunna jämföra med den. Upplever nya V70 som bekvämare att åka i än 3-serien så hade komfort varit viktigast så hade jag tittat på den.

Imponerande om 5-serien ligger snäppet under S-klassen i buller.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
danielbas: Nu tar du väl i, även om jag håller med om att slutsatsen att alla aktiva på Autopowers forum är "gamla BMW-ägare med gamla ök" för att en väldigt generellt fråga förblir obesvarad i några timmar är ... trångsynt?
"Göteborg" anklagar väl ingen för att vara dum? Däremot har han/hon en avvikande åsikt.

Göteborg - att döma av ditt inlägg i 1-serietråden ovan och i den här tråden är du rätt sugen på en 520d. Provkör, fundera på säkerhet, komfort och tysthet och överväg t ex en V70 eller en Passat. Jag är i vilket fall som helst supernöjd med min nya e91 och är inne på nr 2 i raden. E61 är klunsig i jämförelse, men hade jag behövt det extra utrymmet och varit lika gammal som du (hehe) hade det blivit en sån.

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
35
Göteborg
Tesla Model Y RWD -23
danielbas
Jag vet inte vad gjort dig, men du gillar väl att klaga på folk?
Du kunde väl varit trevlig som de andra varit och besvarat frågan, men jag trampade väl på någon ond tå? Sorry

När du köpte din, kollade inte du runt lite och hade frågor? Jag känner ingen som har nya 3-serien, och då måste man fråga på ett forum. Men sedan finns det ju såna som du och inte har förståelse över ens frågor.

Nu när jag för första gången funderar på att skaffa BMW tycker du att jag ska köpa Volvo för att jag vill ha säkerhet, komfort mm. Jag tror att BMW Göteborg och flera andra BMW ägare inte är så glada med ditt svar.

Sedan menade jag att personen som skulle köpa en liten 1-serie med fru och två barn bara tänkte med hjärtat. Jag vet ju inte hans levnads förhållanden, han kanske bara kör sin bil själv? Men troligtvis inte, då tror jag de flesta håller med mig att en familj inte bör åka runt i en liten bil.

Så danielbas, behandla folk som du själv skulle vilja bli behandlad.

Folk får gärna säga till mig, tänk på det här och det här när du ska köpa din BMW. Jag skulle nog tåla om några sa "varför ska du ha 18" däck, de dånar så - köp istället Xenon ljus och HiFi-anläggningen".

Jag kan skriva vad jag vill ha med tanke på förmånsvärde etc:
318i
Automat
Touring erbjudandet
Comfort och Dynamic erbjudandet
Svankstöd
HiFi högtalare system
Bluetooth mobiltel förberedelse
35
Göteborg
Tesla Model Y RWD -23
Tack ElakaKatten,

Jag har satt upp mig på en provkörning av 520 och 320 hos BMW Göteborg.

Tack för dina sälj argument om E61, nu blev jag ännu mer sugen.
Inget mer jag ska tänka på?
da
101
danielbas
318i Touring -09
OK, ursäkta. Jag tog kanske i lite.

Men tonen och syftningen i dina inlägg (det andra i denna tråd och det första i den om 1-serien som jag länkade till) visade inte direkt på någon omtanke i stilen "behandla folk som du själv skulle vilja bli behandlad". Inte om det är hjärtligt, trevligt bemötande som avses vill säga...

I allmänhet och i synnerhet som helt ny forummedlem kanske man bör hålla sig ifrån kommentarer som:

"Troligtvis är forumet bara för gamla BMW ägare med frågor hur de ska laga sina gamla ök."

"Vad ska du ha M-sport paketet till? Du har ju ett 10 årigt barn, då borde du vara minst 28år. Då borde du vuxit ifrån sådana grejor och istället prioritera säkerhet, komfort och tysthet? Lägg pengarna på nåt vettigt istället..."

Rätta mig om jag har fel, men jag tolkar det som att du i det senare anser denna människa vara omogen och dum som väljer en 1-serie med M-paket...?

Jag tycker också att det är lite märkligt att du står i valet mellan en 3-serie och 5-serie utan att ha verkat jämföra dem vid provkörningar?? Och bara för att forummedlemmar inte svarat på din fråga om bullernivå i 3-serien på några timmar bestämmer du dig således för en 5-serie???

För min del var bilköpet så stort att jag var runt och provkörde flera olika bilar i 3-4 månader. BMW testades 5-6 gånger varav sista var ett lån över en dag för att riktigt känna på den. Själv har jag inte provkört 5-serien eftersom den dels är för stor men framförallt en för dyr bil för mig.

Men för att ge lite svar på din ursprungsfråga: av de bilar jag provkörde (Audi A4, Mercedes C180, Saab 93, VW Passat, Peugeot 407 m.fl.) upplevdes BMW som minst bullrig. Tätt följd av Audi. Däckbullret var den största boven men en stor del av det avhjälptes med att sätta på icke-RFT däck. Så nu är den en riktigt behaglig bil att köra/åka.

Lycka till med ditt köp vad det nu än blir.
Bayer_Aleks
Tycker min E90 va knäpptyst innan jag bytte ut till öppet sportfilter och Remus system som fick ta över ljudet :)
Har beställt en E91 nu, blev så överraskad över det knäpptysta ljudet från en DIESEL!!
Men avgär verkligen ditt val av bil tystheten? Det skiljer en hel del i storlek på 3 o 5 serie. Köp en 7 serie annars :)
da
101
danielbas
318i Touring -09
Ett tillägg: eftersom komfort verkar vara en viktig faktor för dig skulle jag definitivt råda dig att provköra en 3-serie både med och utan sportfjädring (som ju ingår i Dynamic). Bilen ÄR stötig med sportfjädring, vilket märks mest på lite sämre motorvägar. Audi A4's dito är förvisso klart stummare.

Det är också stor skillnad mellan 16" och 17". På mina vinterdäck (205/55/16") gick bilen avsevärt mjukare och tystare än med sommardäcken (225/45/17"). Och då pratar vi inte direkt några racingdäck...

Ber återigen om ursäkt för mitt lite bryska inlägg. Var på halvdant humör... :(
e1
30
e1569
318d E90
Jag tycker att motorn i min 318d går tyst för att vara en diesel, det är mest på tomgång och precis när man startar som man tänker på att det låter lite mer än en bensinmotor. Däremot tycker jag (som så många andra) att däckljudet är direkt störande på grov beläggning.

Med 16 tums vinterdäck är ljudkomforten ok, inte extremt tyst, men iaf inte så att man stör sig på det. Har dock en del konstiga knakande/knackande ljud i låga hastigheter vilket enl BMW beror på dubben. Har aldrig upplevt det hos någon annan bil.

Med 17 tums sommarhjul bullrar det riktigt ordentligt på nästan alla vägar av svensk standard. Det är bara på riktigt fin beläggning som jag upplever bilen som tyst.

E60 har jag bara kört en gång, med bensinmotor och vinterhjul. Men den bilen var iaf mycket tystare än min E90 med dieselmotor och vinterhjul.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.