AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.939

Skramlar i bakvagnen när jag svänger i min E46 330 -01! Vad kan det vara?

ca
23
cashflow
330i 2001
Hej alla kunniga!

Nu kan ni ju slå ihop era geniknölar och lösa detta, många har gått bet på det här problemet och jag hoppas på er eftersom jag inte hittade någon tråd om detta, så jag förklarar symptomen och vad jag gjort för att hitta felet nedan.

Ljudet kan enklast beskrivas som knastrande och i värsta fall rasslande från bilens bakre del vid gaspådrag (vänster sida?), detta uppstår alltid när jag sticker till jobbet på morgonen och svänger ut vänster och ger lite gas, och ja, det är en jämn asfaltsväg. Men ljudet kan provoceras fram genom att gasa på hårt från stillastående med kraftigt rattutslag, oftast vänstersväng dock... Men ljudet upphör när bilen fått upp lite fart, utan rattutslag.

Ibland inbillar jag mig att något är glappt och att den upplevs som lite sladdrig i bakvagnen, samt att vägljud och mekaniska ljud förstärkts efter att problemet uppstod!!

Efter kontoller med bmw-mekaniker och andra kunniga människor har vi uteslutit flöjande:

Bakvagnsinfästningar är hela! (som ibland brast på bilar tom 03/2000) min är en -01 och kontrollerad 2009.

Hardyskiva, mycket fin.

Samtliga bussningar i bakvagnen, bytta 2008/06, men fina.

Skivor och belägg, bytta

Däck och fälgar, skiftade

Kan nämnas att det nästan är omöjligt att växla 1an till 2an utan duns... om nu det kan vara en del av problemet.

I övrigt går bilen perfekt och har aldrig krånglat på något sätt, och jag är mer än nöjd med bilen!!

Vore kanon om alla som kan något, skriver en rad eller två för jag tycker att detta är skittrist och vill genast laga det som är fel, men ingen verkar hitta problemet!!

Kan det vara t.ex drivaxlar, bakaxel mm?

Ha det bäst och tack på förhand...

ca
23
cashflow
330i 2001
Uppdaterar lite symptom nu när jag kört lite i dag...

Nu låter det hela tiden när jag gasar på från stillastående och ibland vid omkörningar!!

Och det sjunger utav hel**te i bakvagnen någonstans när jag passerar 160km/h... då menar jag att det låter OOOOOOOO samtidigt som det vibrerar bak i bilen, dunkar nästan jämt nu när växelbyte sker, och detta är helt klart inte bra, och lite läskigt faktiskt. Vill bara veta vad det är så jag kan laga felet!!

Någon som har en gissning??

Bakaxel, drivaxel, slut på olja någonstans mm

mvh

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Bakfjäder som gått av?
ca
23
cashflow
330i 2001
Nej, vi kollade och de verkar vara hela, även om det var ett lite långsökt fel så var det värt att kolla upp iaf. =)

mvh

Visa användare
25
dannes41
VW Touran 2,0 fsi
Måste vara bakaxeln,har du kollat olje nivån..

ca
23
cashflow
330i 2001
Nä, har inte kollat oljenivå, kommer till det i morgon... vad händer när oljan tar slut? och vad går sönder? Kan man kolla det enkelt själv?

Vad kostar delarna i bakaxeln eller en hel axel om det pajjat?

Mvh

j-
30
j-sson
530D-04
bakhjulslager tycker jag det verkar som.
ca
23
cashflow
330i 2001
Nu är det nästan skitsamma om man svänger eller inte, har bilen stått och man ger lite gas på 2an och 3an på rakan från 1300rpm upp till strax under 3000rpm så knakar det och låter som man nästan vrider sönder bakaxeln... kopplar jag ur svävar bilen som en dröm på asfalten, så här talar vi troligtvis om problem med drivningen.

Inget hjullager är slut iaf... ska kolla oljenivån i morgon så fort jag får tid.

kan klonk mellan växlarna bero på problem i bakaxeln?

fortsätt ge mig tips!!!!

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Kan vara så många saker som är fel. Svårt att lokalisera missljud från bakaxeln.

Testa att hissa bilen i en pelarlyft, snurra på hjulen, vrid kardanen etc för att försöka provocera fram missljud.

Rent spontant skulle det kunna vara hjullager, men har du kollat det så... skadar aldrig att dubbelkolla dock!
Kan även vara diffen. Det är en traditionell sjuka på BMWs bilar att diffen kan börja sjunga när bilen börjar bli till åren. Men knaka? Kolla direkt att det finns olja i diffen.
Är det vanlig mekanisk handbroms på e46 också? I så fall kan det vara handbromsbackarna eller någon av monteringsdetaljerna som spökar. Det hände mig på min e36, en av monteringsfjädrarna till handbromsbackarna på ena sidan hade brustit/hoppat av. När man startade från stillastående knastrade det och rasslade det som bara den, men när man kom upp i fart tystnade det dock. Ibland fastnade fjädern och då knakade det till rätt bra. Hörs direkt om man snurrar på hjulen om något är löst i handbromstrumman.

Försök att göra mer övningar i olika farter, sväng åt olika håll, start/stopp etc. för att se vad exakt som reproducerar missljuden.
Lycka till!

ca
23
cashflow
330i 2001
Tack! Nu har jag lite till att kolla, och det är bra, skönt att det finn folk som vågar sig på att gissa lite. och jag skall se över hjullager igen...

Jag hissar upp skiten så fort som möjligt, förhoppningsvis i morgon.

Ska göra vad kan för att finna den röda tråden i problemet, men det som är solklart är att det låter som mest när den stått men mindre när den är varm.

mvh

ca
23
cashflow
330i 2001
Byter olja i bakaxeln efter tips av BMW... hoppas att det gör någon förbättring!

ca
23
cashflow
330i 2001
problemet löst! =)

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Skönt att det var såpass enkelt. Ett tips är att byta den igen om säg 100mil för att vara säker på att få ur så mkt av den gamla oljan som möjligt. Man får ju aldrig ur all den gamla vätskan så det är bra om man byter ett par ggr om man vill vara säker på att få ut så mkt av den gamla som möjligt.

*Speedy Gonzales On The Run*
Ett gammalt jänketips är att när man byter å det inte är bytt bakaxelolja på länge så kan man köra i vanlig (mkt billigare) motorolja å skölja med. MKT viktigt är att man kör bilen uppallad å MYCKET försiktigt kör upp bakhjulen till ca 60-70kmh i ca 10min. Sedan byta till ny motorolja å likadant. Sista gången kan man köra i riktig olja. Rek att köra med packningsklister de första gångerna, nya packningar är dyra...

Är det glapp i bakaxeln så kan man även köra i lite tjockare olja, fast det är inte så bra om man kör på de kallaste breddgraderna vintertid, men på sommarbil inget problem.
Men antar att det var någon fin tillsatsblandnig i den oljan du hade i?
Vilken olja var det?

För övrigt hade jag åxå gissat på hjullager, men det kollar man enklast genom att koppla eller frirulla bilen å svänga höger å vänster. Låter det åt ena hållet (sjunger) så bör det vara ett hjullager.

/Ronny
Da
1
Danne1989
318 e46 -99
Ojoj detta låter läskigt likt det problem jag har. Precis som du skriver så låter den vid gaspådrag från 1an till 2an. Och så skramlar det gärna lite när det är en öjämn väg.(men rullar tyst o fint på landsväg) Även på min allt från vänster sida. Så du byte alltså bara oljan i bakaxlen? Detta måste kollas upp, hoppas det är lika enkelt för mig :)
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Låter lite som min e36 touring.. Fast jag misstänker att det är övre lagringen till stötdämparen på vänster bak som är kass.
Ska lossa dämparens undre fäste och köra bilen sen. Mitt ljud/skrammel kommer vid minsta lilla ojämnhet i vägen vid alla hastigehter.. tycker det försvinner när man kommer över 70-80 men troligen är det bara så att man inte hör det för alla andra ljud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.