AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
710

Kan min TOPP PACKNING ha gått!

Hallå! Det är så att jag tror tyvärr att min topp packning kan ha gått men jag är inte säker, så jag tänkte höra om vad ni andra tror. Nu på senare har det försvunnit vatten ca: 1 liter på 30mil. Men det är inget vatten i oljan eller olja i vattnet så jag antar att det försvinner ut med avgaserna. Den har heller aldrig kokat så att packningen har kunnat gå på de sättet men tydligen kan den gå endå. Och om jag tar av kylarlocket så skjuter den över vattnet när jag stänger av bilen,det rinner över som fan och sen går det tillbaka och det blir tommt med vatten i kylet. Jag tänkte också att vattenpunpen kanske var kass eftersom det försvinner vatten. men då ska det väl komma vatten ur skvallerhålet, har inte sätt någon men vet ju inte hur mycket det igentligen ska komma om den är kass. Är det någon som vet det.
Vore så oerhört tacksam för lite råd och hjälp!!!

MVH Jesper Skoglund

"IF You Can´t Race It...
Style It"
Jag har heller inte tagit något komp test ännu, ska göra det imorgon och se om jag kan utläsa något av det

MVH Jesper Skoglund

"IF You Can´t Race It...
Style It"
rsarits
Det är tyvärr toppackningen som gått, kör inte motorn alls förrän du kollat, har du tur så trycker den ut komp i vattenkanalerna och tar inte in något, kolla hur stiften ser ut, någon kondensfukt?

Micke
Håller med rsarits, det verksar som om toppackningen rykt...kolla så att oljan inte är gråaktig, dvs vatten i oljan. annat test är att dra upp stickan och elda på oljan med en tändare...vatten kokar, men olja gör det inte...

#232 i E28 registret
Länk

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Jag tror ochså att packningen har gått.Har du märkt om motorn har blivit kraftlös,ojämn tomgång eller likande
janne
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Ta av kylarlocket och lukta på kylarvättskan med motorn igång. Luktar det avgaser så är det topp-packningen. Brukar även bubbla när man gasar på.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Kopierar in mitt tidigare mail beträffande topplocks testning, inge speciella verkyg eller kunskaper krävs....

Tidigare svar:

Ett bra tips för att kolla toppar på bla. BMW är att

1. Åk till Stockholm

2. Ta in på ett hotel söder om stan

3. Ställ din väckarklocka på 07:30 en Måndag morgon

4. Kör ut på E4 i norrgående riktning mot stan

5. Imponeras av hur trevligt det är att förflytta sig i en BMW i 0,2 km/h

6. Efter 40 minuter av kö-körning slänger du en blick på tempmätaren, om denna är normal kan du börja läsa morgon tidningen i bilen......

7. För att göra det lite roligare kan du förbereda dig med att gissa hur många biler som står stilla i Fredhälls och Eugenia tunneln. Dessa är givetvis bilar som ej klarat testet och har således numera trasiga toppar....

8. Vid marievik imponeras du av att din bil har plågats i köer i ca 1/h+ utan att börja koka...nur har du bara 30 min kvar.....

9. Vid avfarten till Kista börjar agnarna sållas från vetet, har du klarat dig hit kan du konstatera att din topp är helt ok...annars skulle den aldrig ha klarat sig....det kan jag lova.

10. För de som är riktigt pedantiska väntar man med fördel till klockan 16:00 och beger sig i motsatt riktning för att göra om testet enligt ovan..med ett undantag...morgontidningen byts ut mot kvällstidningen.

(Många Stockholmare testar sina toppar på detta sätt varje dag)

Ha det bra alla / Wallace
Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Har själv också undrat var kylvattnet tar vägen i min BMW.
Men vid närmare undersökning så var det från en kylarslang vattnet sakta men säkert läckte.
Just den kylarslangen var svår att se eftersom man inte riktigt kom åt den så bra.
Känn med fingrarna vid kylslangarna och känn efter ifall det är blött.
Från min bil läckte det från kylslangen nedanför strömfördelaren.
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Finns det inga tydligare symptom än att bilen har lätt för att bli varm, vilket ju tycks vara standard för BMW?

The Dude
Neptun
¤ Du skrev att du inte hade vatten i oljan, det märks ju kanska snart om den blir grå o äcklig.

¤Gör som "fin bil" skrev och lukta.

¤Går vattentempen upp ? Prova med att byta termostat.
y.
35
y.ymer
525IA touring 92
jag hade spräckt topp lock vid samma symtom.
Hur har det gått med ditt problem? Har precis samma symptom med min. Upptäckte att det fattades ca 1 liter
kylvätska, fyllde på och sen trycker den ut för att sedan sjunka undan så att expansionskärlet blir tomt.
Hej heller inget vatten i övre kylarslangen innan den börjar trycka ut igen. Plus att när den tryckte ut så pluppade det ut en hylsa av kork från expansionskärlet.
y.
35
y.ymer
525IA touring 92
jag fick en bättre beg på garantin nu går den som klocka toppade den 220km tim.

y.ymer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.