|
|
|
|---|---|
|
Har precis slängt på mina nya 18" 255/45-18 , men har lite vibrationer samt (spring) i däcken. Hade en perfekt balansering på 16"..så inte behöver man väl balansera om när man slänger på 18". Eller?? Och vilket däcktryck är bäst på så här tunga bilar. provade 2.4 men det funkade inte. Har 3 kilo nu. Är det någotlunda för profilen/bilen/vikten. | |
|
Ställa om framvagnen behöver man inte göra vid hjulbyte. Balansera hjulen däremot är inte fel, och 3 kilos tryck är lagom för 18 tummare. |
|
| Tack då får jag köra lite försiktigt och vänta tills däcken satt sig,sen balansera om. | |
|
Man balanserar ju själva hjulen, så det är väl klart att det spelar ingen roll hur bra balanserad din förra uppsättning 16" var. Felet ligger i fälgarna eller/och däcken om de sitter som de ska med passande centrumnav. |
|
|
Jag hade en perfekt framvagnsinställning,undrade om vinklarna behövde justeras pga av att jag satte på större fälgar. Har slag i ratten dessutom (nya 18"are). Men det är nog en dålig balansering som sagt. |
|
|
245/45 R19W fram, 10 x 19 275/40 bak funkar fint för mig. Dock har jag en fråga eftersom jag fick göra om hjulinställningarna flera gånger sist. Bilen drog åt like olika håll. Jag noterade då att han som gjorde hjuinställningen låste ratten i rakt-fram läge. Skulle det inte vara bättre att kolla på styrväxeln är i mitt-läge? Enligt min manual står det att det finns nån liten plåtbit som man kan fixera styrväxeln med. sidan 320-16 i BMW 7 Series (E38) Service Manual: 1995-2001 (9780837615318) |
|
|
Bredare däck har en tendens att kasta mer än smala, så ballansering måste man göra. Och jäklar vad dom spårar. Men en annan sak, har däcken förvarats stående eller liggandes under vintern? Mina framdäck stod upp medan bakhjulen låg ner, framdäcken "skutta" på vägen tills jag skifta fram och bak.. visst det skuttar lite än men inte lika lustigt som det gjorde fram, sen är det bara en Volvo (Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor) skitförtifem (745) |
|
|
Ismo: Däcken är helt nya,så jag utgår från att nordendäck förvarat dem ok. Vad gäller framvagnen så sade en däckgubbe att om man byter till bredare däck,så måste man ställa om framvagnen igen då däcken blir bredare utåt,vilket gör att hjulvinklarna blir fel??? NÅN som har hört den förut?? Balanserade om framdäcken idag, och visst faan slår den i ratten mellan 80-90 kmh (sidled) ändå,hoppningarna försvann dock med navring. Skall dra en sväng mot uppsala efter middan för att utesluta spårning etc..och se om den drar åt nått håll. |
|
|
Inte bara framvagnen; Hela bilen, och den är inte snäll! /S |
|
|
Läs på förardörrens "nisch"/insida vad du skall ha för tryck. /S |
|
|
Att man skulle behöva ställa om framvagnen igen vid bredare däck är väldigt lustigt, man kan bara ställa framvagnen rätt en gång.. vet inte hur breda däck kan göra skillnad på en redan perfekt inställning. Men är det bara inte en första gångs känsla att det är något fel? Jag körde för första gången i hela mitt lev med ett par 235/40:or fram och fan höll på å skita ner mig totalt, antar att jag körde in dom efter ett par besök till närlivs för jag hade inga problem med å köra i 90 (och lite över) förutom obalans då tyngderna lossna med högtryck , men jag ska skaffa nya sulor och ballansera dom.. Om jag får ordning på växellådan som strejkar (ZF22HP4E/H) |
|
|
Tillbaks från turen..Nädå ISMO ingen ovana. Har kört på breda däck innan,och visst faan får man hålla i ratten i stan. Slog i ratten vid 80-90 igen,sänkte luftrycket till 2.3 fram samt 2.5 bak. Blev mjukare och inte svampigt. (får kanske justera lite sen) efter 100 så gick den ok på e4an 120-130 ok dock med pulseringar/vibrationer i ratten. Passagerarsätet vibrerade också,får kräva ombalansering av bakdäcken imorgon också. Annars så hade den en tendens att "vika av" liknande felaktig hjulinst. Skall tillbaks imorgon och be gummikillen utveckla sin teori/kunnande av bredare däck= justera framvagnen. Det har nämligen jag aldrig hört/erfarit innan av de bilar jag haft. Kan det vara så att bmw som är så tung behöver justerar om vid bredare däck??? Samt kanske behövs en balansering av en hunter 9000 som volvo har?? |
|
|
BMW 750 allvarligt måste man ha en ny framvagnsjustering??vet du det?? VH M |
|
|
Nej ingen ny justering behövs för bredare hjul. Det är som Ismo säger det är en inställning som gäller och är den korrekt så är den oavsett storlek på däck och fälgar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.